UiTforum - do 6.12.2018

Hoe publiek en aanbod elkaar treffen 

Herbekijk de presentaties, foto's  en aftermovie.  

De inschrijvingen voor het UiTforum zijn afgesloten. Kosteloos annuleren is niet langer mogelijk.

Een dag boordevol inspiratie, hands-on sessies en ontmoetingen.

Op donderdag 6 december 2018 nodigt publiq voor het 10e UiTforum de beste experten en ervaringsdeskundigen uit om je te inspireren en praktijk bij te brengen over

  • inspelen op families, jongeren en kansengroepen
  • nieuwsbrieven en sociale mediacampagnes
  • gericht en doordacht met data aan de slag gaan
  • je publiek op een gerichte en persoonlijke manier in contact brengen met een breder aanbod
  • ...

Stel zelf je programma samen en kies uit ruim 20 sessies, opgedeeld in verschillende keuzeblokken.

8u30 - 9u30

8u30 - Onthaal

Ontbijt overgeslagen? Maak dat goed met koffie en koeken en sla alvast een praatje met je collega's uit de sector. Loop daarna door naar de optionele UiTnetwerk/UiTPAS-sessie.

9u- 9u30 Wat is het UiTnetwerk / wat is UiTPAS? (plenair)

Ben je nieuw in het UiTnetwerk of heb je nood aan een heropfrissing van de algemene principes van UiT en UiTPAS? We lichten alles met plezier nog eens toe!

9u30 - 10u00

Onthaal

Registratie

10u00 - 10u40

Opening: Rotterdam Festivals, een cultuurhaven voor elke inwoner (plenair)

Door Johan Moerman (directeur Rotterdam Festivals) Het innovatieve Rotterdam Festivals speelt een belangrijke rol in het verbinden van de Rotterdammer met het kunst- en cultuuraanbod in de stad. Zij coördineren het evenementenbeleid in de stad en stimuleren onder de naam Uitagenda Rotterdam de cultuurparticipatie van de inwoners. Onderzoek naar de wensen en het gedrag van de bezoekers speelt hierbij een belangrijke rol. Rotterdam Festivals staat voor laagdrempelige festivals en events voor een breed publiek van verschillende doelgroepen, rekening houdend met de ‘smaakprofielen’ van de Rotterdammers.

10u50 - 11u15

Keuzesessie 1

Je kan kiezen uit één van volgende sessies.

1

De kracht van verhalen

Door: Carine Geboers & Anneleen Adriaenssens (netwerkverbinders bij Iedereen verdient Vakantie

Krachtige en effectieve communicatie.

Lees meer

Met 'verhalen die vonken geven en de kracht van mensen tonen' wil Iedereen Verdient Vakantie zijn bruisende netwerk in de kijker zetten. De effecten van deze verhalen te verzamelen en te verspreiden zijn bovendien verrassender dan het team had kunnen voorzien.

 

2

Geïntegreerd communicatie- en vrijetijdsbeleid met UiTPAS

Door: Stad Sint-Truiden

Een doorgedreven doelgroepenbeleid met UiTPAS.

Lees meer

In Sint-Truiden kan je UiT niet missen: naast talrijke UiTkanalen, zetten ze in op een volwaardig doelgroepenbeleid. Enkele succesingrediënten: een doordachte aanpak, een strakke planning en kwalitatieve UiTcommunicatiekanalen.

3

Last Minute Ticket Shop

Door: Sven Verlinden & Annik Klaes (Prospekta)

Volle zalen buiten de comfortzone van het publiek.

Lees meer

Dankzij de Last Minute Ticket Shop geraken zalen uitverkocht en treedt het publiek uit hun comfortzone. Ontdek hoe De Last Minute Ticket Shop dit precies aanpakt.

4

Bereik de juiste doelgroepen dankzij CRM

Door: Tijs Heesterbeek (hoofd marketing & communicatie De Effenaar, NL)

Alles begint bij je publiek.

Lees meer

Het Eindhovense poppodium de Effenaar biedt een gevarieerd aanbod. Tot 2012 werkte de Effenaar met zes doelgroepen: muziekliefhebbers, generiek publiek, clubbers, kinderen (<16), ouderen (>35) en urban, een inmiddels achterhaalde strategie. Na data-analyse kwamen ze erachter dat hun verwachtingen niet overeenkwamen met de werkelijkheid en dat bezoekers juist naar uiteenlopende evenementen gaan. Daarom werken ze nu via programmalijnen die gebaseerd zijn op de motivatie van bezoekers.

11u25 - 11u50

Keuzesessie 2

Je kan kiezen uit één van volgende sessies.

1

Het Inclusieve Familiemanifest

Door: Dorine De Vos (publiekswerker Red Star Line Museum, ambassadeur van het Manifest)

Focus op familievriendelijkheid in cultuurhuizen.

Lees meer

Alle families hebben het recht om te genieten van cultuur. Maar niet elke familie is altijd helemaal op haar gemak in pakweg een bib of een museum. Daarom ontwikkelde publiq het Inclusieve Familiemanifest, een campagne rond familievriendelijkheid in de cultuursector.Wat kan het Manifest betekenen in jouw stad/gemeente of cultuurhuis? Ontdek de concrete, haalbare actiepunten. Dorine De Vos (Red Star Line Museum) licht het Manifest toe vanuit de praktijk. Kom tijdens de lunch langs bij de stand van het Familiemanifest voor meer info op maat!

2

Regiocommunicatie onder de loep

Door: Toon Berckmoes (IDEA Consult)

Wat leren we uit de communicatie van verschillende UiTPASregio's?

Lees meer

Het is zinvol om niet alleen binnen de eigen gemeente na te denken over samenwerken rond cultuur- en vrijetijdscommunicatie maar ook regionaal. Een deel van de cultuur- en vrijetijdsbeleving speelt zich immers af in een straal van 10 à 30 km/minuten rond de eigen woonplaats, wat het potentiële bereik dus vergroot. Maar hoe pak je dit aan als regio? Toon Berckmoes (IDEA Consult) becommentarieert en reflecteert op de communicatie van verschillende UiTPASregio's.

3

Integraties in UiTPAS & A-kaart

Door: Dieter Sermeus (directeur Liers Cultuurcentrum) & Jens Pée (manager A-kaart)

1 kaart, veel toepassingen, niets dan voordelen?

Lees meer

Een gemeentepas, jongerenpas, vriendenpas en sportpas op één kaart? Wat zijn de voordelen, de valkuilen, en op welke grenzen kan zo’n project botsen? Een toelichting aan de hand van UiTPAS Lier en de Antwerpse A-kaart.

4

Meer publiek met social media

Door: Lene Ector & Joke Van Ransbeeck (publiq)

Vier publiq-cases, de succesformules en leerpunten.

Lees meer

De campagne van #schattenvanvlieg, de verborgen parels van #UiTinVlaanderen, de vlogs van @Billdeelt en de lancering van #museumPASSmusées. Aan de hand van enkele publiq-cases tonen we hoe je gericht inzet op online campagnes en betaalde advertenties om te communiceren over producten, evenementen en acties.

12u00 - 12u25

Keuzesessie 3

Je kan kiezen uit één van volgende sessies.

1

Theater aan Zee: cultuur voor iedereen

Door: Tatjana Bonne (communicatie Theater aan Zee)

Laagdrempeligheid voor kansengroepen en families.

Lees meer

Theater aan Zee zet hard in op laagdrempeligheid voor kansengroepen, zowel in de communicatie als ter plekke. ‘Cultuur voor iedereen’ is bij TAZ niet zomaar een slagzin, maar zit verankerd in de missie en visie van het festival. De werking evolueerde door de jaren heen, met de oprichting van het Familiepark als belangrijke mijlpaal.

2

Milestones, customer journey & loyalty mails

Door: Katrien Roos (consulent communicatie stad Antwerpen)

Je bezoeker verdient een beloning!

Lees meer

Zou het niet mooi zijn dat jij als organisator elke jarige bezoeker makkelijk een persoonlijk voordeel kan schenken? Welkom in de wereld van loyalty mails, milestones en de customer journey. Hoe zet je e-mail in om je publiek te belonen of te feliciteren? Welke weg legt je doelgroep af alvorens over te gaan tot een aankoop of deelname? Maak kennis met enkele principes en technieken om de banden met je publiek strak aan te halen.

3

We Are Public 

Door: Jon Heemsbergen (zakelijk leider We Are Public)

Een cultuurlidmaatschap met oog voor de toekomst.

Lees meer

Het principe van het Nederlandse We Are Public is zowel simpel als baanbrekend: voor € 15 per maand investeer je mee in cultuur. Het beste cultuuraanbod wordt voor jou geselecteerd. Zo ontdek je dingen die je anders nooit zou hebben ontdekt. Jij gaat gratis naar binnen met je pas, We Are Public betaalt de makers en instellingen voor elk bezoek. Zo zitten de zalen voller en worden meer inkomsten voor kunst en cultuur bijeengehaald. De toekomst, ook voor Belgische makers, publiek en huizen?

4

Abonnementen die werken

Door: Julie van der Heyden (museumPASSmusées) & Tom van de Velde (Herita)

museumPASSmusées en Herita bundelen het aanbod.

Lees meer

Een kaart voor erfgoedliefhebbers en een kaart voor musealiefhebbers: waarin verschillen ze en wat hebben ze gemeen? We stellen de traditionele abonnementsformules en lidmaatschappen in vraag.

12u30 - 13u30

Lunch

Tijdens de lunch kan je aanschuiven aan een van de expertentafels en intekenen op het familiemanifest.

13u30 - 14u40

Je kan kiezen uit één van volgende sessies.

1

Toegankelijke en diverse communicatie in woord en beeld

Door: Tom de Keyzer en Annelie Willems (Atlas, integratie & inburgering Antwerpen)

Haal (verborgen) drempels weg.

Lees meer

Atlas, integratie & inburgering Antwerpen biedt informatie en ondersteuning aan anderstalige nieuwkomers en organisaties uit de stad Antwerpen. Hoe bereik je mensen die traditionele kanalen links laten liggen? Hoe zorg je ervoor dat ook laaggeletterden je boodschap begrijpen? Aan de hand van concrete voorbeelden en tips leer je welke (verborgen) drempels heel wat mensen moeten overwinnen en hoe je met oog voor diversiteit laagdrempelig kan communiceren in woord en beeld.

2

Nieuwsbrieven: verover de inbox van je publiek

Door: Sofie Willems (publiq)

Ga aan de slag met je eigen nieuwsbrieven.

Lees meer

E-mailmarketing is een manier om online contact te houden met je publiek binnen een boeiende contentstrategie. Geen tricky algoritmes, maar wel andere uitdagingen. De ene nieuwsbrief is de andere niet! Na wat theorie ga je aan de slag met je eigen nieuwsbrieven dankzij eventueel persoonlijke feedback.

3

Toeleiding voor en door jongeren

Door: Laura Wouters (projectmedewerker cultuur Antwerpen) en Liene Conard (publiekswerker MAS) & publiq

Culturele bruggen tussen jongeren.

Lees meer

Hoe breng je de jeugd tot bij je aanbod? Wie de sleutel in handen heeft, kan vanaf vandaag rentenieren. Jongeren bereiken is een erg moeilijke doelstelling die in zowat de hele culturele sector hoog aangeschreven staat. De jongerenwerking RUIS en de werking MAS in Jonge Handen zetten zelf de jongeren achter het stuur. Kom in deze sessie te weten hoe deze collectieven opereren en hoe ze proberen jongeren te engageren. Op het einde presenteren BILL en publiq hun plan voor participatiebevordering voor en met jongeren.

4

De publiq data at your service

Door: Nick Berkvens & Karel De Rudder (publiq)

Hoe wil jij de UiTdata kunnen gebruiken?

Lees meer

Dankzij de UiTdatabank weten we wat er allemaal te doen is, dankzij UiTPAS weten we wie deelneemt. We denken graag met jullie na hoe we deze data het best kunnen inzetten voor een optimaal lokaal participatiebeleid.

5

Kunst kijken met een app

Door: Karen Werkhoven (projectcoördinator Antwerp Museum App)

Wie zegt dat je naar het museum moet om kunst te kijken? Haal een frisse neus en laat alle voorbije sessies rustig bezinken.

Lees meer

Je maakt kennis met de Antwerp Museum App, een app als digitale stads- en museumgids. Ontdek kunst in de openbare ruimte. En dat mag je ruim nemen: van gebouwen die in de steigers staan, graffiti, poëzie op muren en stadsmeubilair, een co-creatie met bewoners tot beeldende kunst.

14u50 - 15u30

De toekomstplannen van publiq (plenair)

publiq is meer dan het UiTnetwerk alleen. Hoe zijn onze verschillende projecten met elkaar verbonden en waar gaan we naartoe?

15u40

Receptie

Praat na met een hapje en een drankje

Schrijf je nu in voor het UiTforum !

Praktisch

Wanneer
Donderdag 6.12.2018

Onthaal vanaf 9u30
start om 10u00
receptie om 15u40

Locatie
CC Berchem, Driekoningenstraat 126, 2600 Antwerpen

Prijs

€ 85 (€ 70,25 - excl btw)
€ 50 (€ 41,32 - excl btw) per extra medewerker van dezelfde organisatie
€ 50 (€ 41,32 - excl btw) voor UiTPASorganisatoren 
gratis voor houders van de We Are Public-pas 
€ 50 (€ 41,32 - excl btw) voor Cultuurmarketing.nl leden

 Inschrijven en kosteloos annuleren kan tot 28 november 2018.

 

CC Berchem is vlot bereikbaar met het openbaar vervoer.

 

 

 

 


 



Het UiTforum staat garant voor een dag die inspireert, motiveert en bruggen slaat: tussen gemeentebestuur en vrijetijdsorganisator, tussen theorie en praktijk, tussen wens en werkelijkheid, tussen practice en good practice en tussen publiq en de gehele vrijetijdssector. In de sessies komen niet enkel onze eigen producten aan bod, maar nodigen we ook relevante sprekers uit het vrijetijdsdomein uit om hun visie, theorie of de uitwerking ervan te delen. Jaarlijks evenement.

Voor wie? Gemeente-en stadsbesturen, organisatoren, aanbieders, beleidsmakers die op de hoogte willen blijven van wat er leeft in het vrijetijdsveld, willen leren van anderen en inspiratie willen krijgen om een heel jaar mee verder te kunnen.

 

Laat je inspireren door de vorige UiTforum edities. 

Ontdek meer over de kenniswerking van publiq.