Schatten van Vlieg is een zomeractie voor families. In heel Vlaanderen en Brussel verstoppen culturele locaties schatkisten. Deze kistjes zitten verstopt tussen de boeken in een bibliotheek, in de tuin van een museum, in een hoekje van een kerk,...

Deelnemende organisaties zetten zelf een zoektocht op poten en worden daarin ondersteund door publiq. publiq coördineert de bovenlokale actie, legt een thema als rode draad vast en voorziet een inspiratiegids hierrond, biedt campagnemateriaal aan tegen een gunstig tarief, voorziet hulpmiddelen voor de communicatie en zet de actie nationaal in de kijker.

De actie mikt op families/groepen met kinderen tot 12 jaar.

De zomervakantie is dé periode van het jaar waarin families de meeste tijd met elkaar doorbrengen. Bovendien zit de ‘staycation’ in de lift: gezinnen die om financiële of ecologische redenen (of tegenwoordig: virusgerelateerde redenen) de vakantie thuis doorbrengen. Met Schatten van Vlieg spelen we hierop in. We moedigen families aan om eropuit te trekken en het vrijetijdsaanbod in hun eigen buurt op een laagdrempelige manier te ontdekken.

Families die op zoek gaan naar de schat in het museumcafé bezoeken misschien ineens de tentoonstelling, of omgekeerd, wie de schat zoekt in de bib, ontleent in één klap ook enkele boeken. Families ontdekken nieuwe plekjes in hun eigen gemeente en stappen makkelijker een locatie binnen. Uit de publieksbevraging van 2023 blijkt dat maar liefst 61% van de deelnemers via Schatten van Vlieg voor het eerst een cultuurplek ontdekte.

Doe je mee dan...

  • schrijf je je in via de website en bestel je tijdens je inschrijving het nodige campagnemateriaal en een schatkist (als je deze nog niet had). Je hoeft op dat moment nog geen concrete info over je zoektocht zelf te geven.
  • verbind je je ertoe je zoektocht toe te voegen aan de UiTdatabank voor de vooropgestelde deadline. Hierdoor geniet je ook van de bovenlokale promotie door Vlieg.
  • organiseer je een zoektocht, bij voorkeur in het vooropgestelde thema en gelinkt aan je locatie of aanbod. Ieder jaar werken we rond een van de vijf zintuigen. Hierbij word je ondersteund door het Vliegteam met inhoudelijke, praktische en communicatieve tips en inhoudelijke inspiratie naarmate de zomer nadert.
  • vindt je zoektocht plaats tijdens de zomermaanden juli en augustus.
  • bied je je zoektocht en het materiaal uit de schatkist gratis aan. Je kunt uiteraard wel de gewone inkomprijs van je cultuurhuis vragen. Sommige huizen laten die voor families of kinderen tijdens de zomer vallen om de drempel nog wat te verlagen.
  • Voer je zelf lokale promotie voor je zoektocht en surf je mee op de bovenlokale campagne van Vlieg.

We willen graag benadrukken dat voor deelname aan Schatten van Vlieg enkel locaties in aanmerking komen die culturele en vrijetijdsbestemmingen zijn. Locaties met uitsluitend commerciële activiteiten, zoals winkels, worden niet als geschikte deelnemers beschouwd.

Welkom zijn bijvoorbeeld musea, bibliotheken, parken, historische locaties, kunstgalerijen en andere vergelijkbare plekken die passen binnen de culturele en vrijetijdsbeleving.

Het doel van Schatten van Vlieg is om de drempel te verlagen om deze locaties gedurende het hele jaar te bezoeken, en we geloven dat deze selectiecriteria bijdragen aan het realiseren van dat doel.

Je kan als winkel, rusthuis, dienstencentrum, ... wel partner zijn van een Schatten van Vlieg zoektocht in je gemeente en de zoektocht op jouw plek laten passeren. Neem een kijkje op publiq.be om de deelnemers te bekijken.

Dat mag. Als je je activiteit invoert in de UiTdatabank kun je aangeven wanneer families bij jou terechtkunnen om een schat te zoeken. Je kan deze info altijd aanpassen.

Iedere deelnemer koopt een basis aan campagnemateriaal aan tijdens de inschrijving.

  • eenmalige aankoop van de Vlieg-schatkist (richtprijs: 32 euro excl. btw + verzend- en handlingskosten). Je kan deze elk jaar hergebruiken.
  • minimum 50 stickervellen voor in de schatkist. Wil je meer bestellen dan 50 stuks? Dat kan in veelvouden van 50 (richtprijs: 10 euro per 50 stuks excl. btw + verzend- en handlingskosten).
  • Je ontvangt standaard vier affiches bij je bestelling (gratis!).
  • Het campagnemateriaal is beschikbaar in het Nederlands en het Frans.

Optioneel kan je nog een aantal zaken bijbestellen:

  • Het Vlieggadget per 10 stuks (richtprijs: 0,99 euro per stuk excl. btw + verzend- en handlingskosten)
  • Gevelborden (immoborden) ter promotie. Je kan deze aan een muur of op een raam van je locatie kleven om de schattenzoektocht extra te laten opvallen (richtprijs: 22 euro excl. btw + verzend- en handlingskosten).

Tijdens de zomer kan je materiaal bijbestellen, tot het einde van de voorraad.

Heel af en toe wordt een schatkist gestolen of vernield. Hieronder enkele tips om hierop in te spelen.

  • Verstop de schatkist ergens waar iemand een oogje in het zeil kan houden of door ze aan iets vast te maken. Je kan je schatkist ook vastmaken met een slot en/of gebruik maken van een cijfercode.
  • Vergroot de sociale controle. Dit kan bijvoorbeeld door de lokale pers te betrekken en te informeren over de schattenzoektocht. Je kan deze eveneens vergroten door lokale partners zoals de technische of groene dienst te betrekken om zo vandalisme tegen te gaan. Deel je zoektocht op sociale media zodat mensen uit je buurt op de hoogte zijn van je activiteit en mee een oogje in het zeil kunnen houden.

Neem contact op met het Vliegteam als er iets met je schatkist gebeurt en we bekijken hoe we jou kunnen helpen.

Ieder jaar werken we rond een van de vijf zintuigen. Die jaarlijkse thema-insteek nodigt uit om op een totaal andere en verfrissende manier naar je locatie of collectie te kijken. Het thema is ook de rode draad voor de bovenlokale campagne en het campagnebeeld en het campagnemateriaal.

We voorzien affiches in het Frans. Gevelborden zijn niet in het Frans beschikbaar. Je kan tijdens je inschrijving aangeven of je Franstalige affiches wil bestellen. Of het al dan niet verplicht is of niet toegelaten om anderstalig campagnemateriaal te gebruiken, kan je nakijken op www.taalwetwijzer.be/.

In grote lijnen maak je een zoektocht aan de hand van drie stappen:

STAP 1: Bedenk opdrachten (liefst met een link naar het thema en je locatie). Geef de voorkeur aan creatieve en niet-schoolse opdrachten.

STAP 2: Stippel een route uit doorheen je locatie, binnen en/of buiten.

STAP 3: Verstop de schatkist.

Op onze website vind je voorbeelden van schatzoektochten. In onze inspiratiegids vind je voorbeeldopdrachten en tips voor een kwalitatieve zoektocht.

Wij stellen heel wat hulpmiddelen ter beschikking die je helpen bij je lokale promocampagne, zoals personaliseerbare affiches, campagnebeelden in verschillende uitvoeringen, tips voor je communicatie, etc.

Op de Schatten van Vlieg-pagina vind je steeds de meest recente en volledige info. Doorheen het jaar vullen we deze pagina aan met meer tips, tools en hulpgidsen. Via de maandelijkse nieuwsbrieven blijf je op de hoogte over nieuwe info.

Via de UiTdatabank vinden families tijdens de zomer alle zoektochten terug via de handige agendafunctie op UiTmetVlieg.be. De ingevoerde activiteiten stromen bovendien door naar honderden andere kanalen. Een goede tekst en foto toevoegen in de UiTdatabank loont dus de moeite.

Vlieg voert promo voor de actie in heel Vlaanderen en Brussel via sociale media, de nieuwsbrieven, via advertenties in de krant… Wat maakt jouw zoektocht uniek? Voer je zoektocht op tijd toe in de UiTdatabank en zet je troeven in de kijker met een heldere tekst en aantrekkelijke foto. Misschien pikt zo onze redactie jouw zoektocht eruit om in de kijker te zetten.

Op de items die je in de schatkist stopt, staat steeds een unieke code: deze geven de schattenjagers in op www.uitinvlaanderen.be/schattenvanvlieg tussen 1 juli en 1 september. Zo maken ze kans op de hoofdprijs van Schatten van Vlieg. Vermeld dit spelelement ook steeds duidelijk in je communicatie en mondeling aan de gezinnen.

Dankzij de bovenlokale campagne ontdekken families nieuwe plekken, waaronder ook jouw locatie. Werk samen met partners die een ander publiek aantrekken, en wissel als het ware publiek uit. Je kunt bijvoorbeeld een stempelkaart introduceren samen met deelnemende locaties in de buurt waarmee families alle of een paar van de locaties moeten bezoeken om een extra prijs te verdienen.

We raden ook aan om een try-out organiseren voor de start van de zomer: nodig via lokale organisaties een publiek uit dat je nog niet gemakkelijk bereikt om jouw zoektocht te testen. Zo leert een nieuw publiek je aanbod kennen én krijg je input van dit 'testpanel' om je zoektocht helemaal op punt stellen. Denk aan klassen van het buitengewoon onderwijs, families via Welzijnsschakels, de buitenschoolse kinderopvang, OKAN-klassen, het Speelplein, opvangcentra voor nieuwkomers, het OCMW, Rap op Stap, etc.

Ook UiTPAS is een ideaal instrument om een nieuw publiek te bereiken.

Uiteraard wel. Geen twee zoektochten zijn dezelfde. Bovendien zijn er steeds verschillende versies van de stickers en/of het gadget te verzamelen, wat schatzoekers aanmoedigt om deel te nemen op verschillende locaties.

Hoe meer partners je betrekt, hoe meer mogelijkheden. Je kan zoektochten op verschillende locaties binnen je gemeente of regio organiseren. Via bijvoorbeeld een stempelkaart kun je met meerdere partners een extra cadeau aanbieden. Nieuwe deelnemers kunnen rekenen op de extra hulp van al meer ervaren deelnemers. De meer ervaren deelnemers leren dan weer bij van een frisse blik van de nieuwkomers.

  • Je kan zelf een zoektocht organiseren én samenwerken met de andere deelnemers: In de samenwerkingsgids ontdek je hoe je kan samenwerken aan de hand van vier stappen en welke samenwerkingsverbanden er zoal bestaan.

Vond je geen antwoord op je vraag? Liesel helpt je graag verder.

Liesel Verdonck
Neem contact op met
Liesel Verdonck
Coördinator Schatten van Vlieg / EU-voorzitterschap: Conferentie Digitale Transformatie
email hidden; JavaScript is required