De Roadtrip Cultuureducatie 2020 trok (virtueel) rond en verkende cultuureducatie in al haar diversiteit. We lieten ons inspireren door uiteenlopende thema’s en organisaties:
Concertgebouw Brugge & Musica - Cultuureducatie als matchmaker voor duurzame relaties
WISPER - Kunsteducatie en multiculturaliteit
C-mine - Islam & Cultuureducatie, wat moeten we weten?
bamm! - Impact van kunst & leren op het brein van kinderen & jongeren
De Veerman - Participatieve kunstpraktijken
Kaaitheater - Walk the talk with Art Thinking
Werkplaats Immaterieel Erfgoed - Immaterieel erfgoed & emotienetwerken
Villa Verbeelding & Iedereen Leest - Abdelkader Benali: cultuureducatie en literatuur
hetpaleis - Kinderrechten en kunsteducatie
Ontdek de verslagen van de events

“We need to move”: 4 pijlers voor een sterke publieksrelatie
Welke pijlers zijn nodig om een duurzame relatie met je publiek op te bouwen? Bea Udeh (Arts Marketing Association, UK) toonde het tijdens een interactieve sessie op de Roadtrip cultuureducatie.

4 take-aways uit de workshop ‘Kunsteducatie en multiculturaliteit’
Hoe kan je een divers publiek betrekken? WISPER koos voor een onderdompeling in een andere taal.
Impact van kunst en leren op het brein van kinderen en jongeren
Op 6 oktober 2020 organiseerden we in samenwerking met Bamm! tijdens de roadtrip cultuureducatie een online sessie met Mark Mieras, wetenschapsjournalist. In een videoverslag van de sessie bundelen voor jou de highlights.
Participatieve kunstpraktijken: hoe kan je er vorm aan geven?
Maar waar zijn artiesten mee bezig waar iedereen zich mee kan verbinden? We gingen samen met De Veerman op ontdekkingsreis tijdens een live roadtripevenement. Aan den lijve leerden we wat participatieve kunstpraktijken kunnen zijn, d.m.v. workshops met Katrien Oosterlinck, Kristof Van Gestel en Hans Bossman.

Art Thinking, dé methode voor out-of-the-box cultuureducatie
Tijdens de Roadtrip cultuureducatie 2020 gaf Maria Acaso (Pedagogias Invisibles) een interactieve workshop over Art Thinking, een cultuureducatieve methode die performing arts en educatie verweeft. Aan de hand van de 4 principes van Art Thinking ontdek je wat de methode inhoudt en tips & tricks om ze zelf - ook online - toe te passen.

Emotienetwerken als methode om immaterieel erfgoed te laten voortbestaan
Hoe voer je gesprekken over erfgoed in de hedendaagse samenleving waarin steeds meer mensen samen leven die elkaar steeds minder kennen? Danielle Kuijten (Imagine IC) legde tijdens de roadtrip cultuureducatie de methode ‘emotienetwerken’ uit.

Abdelkader Benali: Welke rol kunnen boeken en lezen spelen in onze persoonlijke ontwikkeling?
Ontdek de tips van Abdelkader Benali om kinderen & jongeren met etnisch-culturele diverse achtergrond te bereiken via taal en verhalen.