Pijler 1: Organisatiecultuur

De waarden en mentaliteit van organisaties staan vaak al lang in steen gebeiteld. Wat zijn de culturele waarden van je publiek en strookt dit met wat jij over hen weet? Wie ben jij en wat doe jij? Waarom werk jij voor deze culturele organisatie? Hoe ziet jouw publiek jou en jouw organisatie? Als een verre 'dinosaurus' of een digitale muis?

Met andere woorden: voelt jouw publiek zich écht thuis en veilig binnen jouw organisatie? Stel je de vraag: hoe ziet het ecosysteem van jouw organisatie er nu uit en naar welk ecosysteem wil je evolueren volgens jouw visie, en volgens het 'nieuwe normaal'?

Pijler 2: Leiderschap

Welk verhaal vertel je dat jouw hart sneller doet slaan? Jij bent de 'leider', en de kracht van partnerships houdt in dat je eigenaarschap hebt over de dingen die je goed doet, terwijl je je cirkel van expertise uitbreidt. Je steekt op een respectvolle manier de hand uit om samen te werken met culturele en commerciële partners.

Hierbij is het van groot belang om toestemming of (financieel) draagvlak van het management te verkrijgen en het partnerschap binnen de organisatie, team- en managementoverleg aan te kondigen en uit te leggen. Zo leid je het project van aan de top en vanuit jouw unieke positie. Zo begeleid je als het ware het publiek naar de kern van jouw locatie, organisatie, project of plan.

Ook hier stel je je publiek centraal: wil je met jouw project of communicatie een bepaald verhaal vertellen? Vraag dan toestemming en advies aan personen uit deze gemeenschap of cultuur om hun verhaal in je eigen woorden te brengen. Kom letterlijk uit je locatie en ga naar hen toe.

Praktijkvoorbeeld

Musica, Impulscentrum voor Muziek zet cultuureducatie in als matchmaker tussen Concertgebouw Brugge en een aantal doelgroepen.

Peiler 3: authenticiteit

Bouw vertrouwen op. Bouw een relatie op met je doelpubliek, elke keer opnieuw.

Het culturele ecosysteem is zoals een huwelijk. Getrouwd zijn met elkaar op verschillende manieren. En het getrouwde leven kan, zoals in elke relatie, onder druk gezet worden door gebrek aan aandacht of interesse en een gebrek aan zorg. Om een solide relatie uit te bouwen moet je ook werken aan vertrouwen. Onthul delen van je ware zelf, of van je organisatie, en deel deze met je nieuwe publiek. Graaf een beetje dieper in de hoop dat zij ook deeltjes zullen prijsgeven wanneer jullie samen evolueren in de relatie.

Daarom: luister actief en met oprechte interesse naar de andere, naar je doelgroep. Wees je bewust van je privileges en je (onbewuste) vooroordelen. Communicatie en feedback zijn sleutelwoorden!

Pijler 4: welzijn en zelfzorg

Extern: houdt je organisatie rekening met jouw welzijn en dat van je publiek? Intern: ook zelfzorg is belangrijk om elke dag opnieuw te presteren, op elke mogelijke manier.

Tijdens de covid-19 pandemie zien we twee reacties: vechten of vluchten. Een instinct om onze vooroordelen te verdedigen of er anderzijds komaf mee te maken. Soms mondde dit gedrag uit in het laten gaan van werknemers, het publiek te vergeten en ook de kansen om het publiek te doen ontplooien te laten liggen.

Een compleet andere reactie is om de klik te maken en te voorzien in educatieve diensten en in te zetten op het digitale. Het publiek worstelt net zoals de organisaties om zich aan te passen aan het nieuwe normaal. Dus hoe zorgt je organisatie voor jou, en belangrijker, welke dagelijkse of regelmatige momenten van selfcare los je voor jezelf in?

Bea Udeh

Bea Udeh is verbonden aan de Arts Marketing Association (UK). Ze ondersteunt niet alleen bij de programmatie van events, maar is tevens betrokken bij het Online Mentoring-systeem waarvoor ze strategieën bedenkt en trainingen geeft. Ze beheert de programma’s van de Audience Diversity Academy en het Digital Lab en organiseert jaarlijks de Inclusivity and Audiences Day conference.

Daarnaast is Bea auteur en poëziedocent. Ze schrijft kritische artikels met focus op cultuur, kunst, leiderschap en marketing. Momenteel verdiept ze zich in visuele archivering en mindful marketing.

Bea Udeh

Bronnen

In haar uiteenzetting haalde Bea een pak interessante online bronnen en referenties aan.