62 leerlingen uit de tweede en derde graad secundair onderwijs in Mechelen creëerden samen met museum Hof van Busleyden een jongerenpodcast voor hun leeftijdsgenoten. Onder deskundige begeleiding van De Veerman en het educatieve team van het museum werkten de jongeren aan het creatieve script voor de audiotour Oordilemma’s. De luistertour omvat verhalen over werken die de jongeren zelf selecteerden. Elk werk kreeg twee vertellingen mee: een verzinsel en een waarheid. Het is aan de bezoeker om uit te zoeken welk van de twee verhalen de waarheid over het werk onthult.

Het proces: 4 maakdagen met 4 Mechelse klassen

Elke dag kwam één Mechelse klas langs in Hof van Busleyden. Na een opwarmsessie, die de creativiteit naar boven haalde, gingen ze aan de slag met de museumobjecten. Begeleid door een gids wandelden ze door het museum en verzonnen ze verhalen over de objecten uit de permanente tentoonstelling. In de namiddag gingen ze aan de slag met de waargebeurde verhalen van diezelfde kunstwerken. Zo creëerden ze aan het eind van de dag bij elk object een dilemma dat jonge bezoekers kunnen beluisteren via de audiotour.

De creatieve scripten werden overgedragen aan de curator waarna tien jongeren de verhalen zelf inspraken. Als bezoeker beluister je de audiotour via de Erfgoedapp op je smartphone. Je krijgt in het museum een routeplan met een code waarmee je de tour van Oordilemma’s kunt downloaden.

De podcast wordt een vast onderdeel van het educatief aanbod voor jongeren en secundaire scholen die Hof van Busleyden bezoeken. Op die manier kunnen jongeren tegen elkaar spelen om alle leugens en waarheden over het Hof van Busleyden op te sporen. De klas krijgt aan het einde van het museumbezoek een ruimte ter beschikking om de podcast te bespreken. Daar gaan ze met elkaar in gesprek over hoe ze vraagstukken opgelost hebben en wat hun kritische zin geprikkeld en versterkt heeft.

Wil je een voorproefje van Oordilemma's?

Bekijk ook:

Verslag kennisevent

Jongeren en musea: (g)een match?

29 jan. 2020

Hoe kunnen we meer jongeren bereiken? Een vraag waar veel cultuurhuizen hun tanden op stukbijten. Wat kunnen we leren van het project ART United of (museale) jongerenwerking in Vlaanderen en in Nederland?

Meer lezen
Verslag kennisevent

Hoe verleiden we jongeren tot cultuurparticipatie?

12 jan. 2024

Om jongeren te verleiden tot cultuurparticipatie moet je hen ervaringen bieden die hen vooruit helpen in het proces van opgroeien. Dat is, kort gezegd, de boodschap van jeugdsocioloog Maike Kooijmans, die te gast was op het publiqForum van december 2023.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Jongeren aan het roer: het verhaal van Cultuurshock bij 30CC

12 dec. 2023

Ongeveer een jaar geleden kreeg Pieter Pyck de opdracht van 30CC om een participatieve jongerenwerking op te zetten. Tijdens het publiqForum nam hij ons mee in zijn verhaal en deelde hij zijn indrukwekkende verwezenlijkingen van het afgelopen jaar.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Connecteren met jongeren: zo doet theater arsenaal het

11 dec. 2024

Een jongerenwerking opzetten met als doel een bredere afspiegeling van de Mechelse bevolking in de zaal te krijgen. Daar werkte theater arsenaal de afgelopen jaren naartoe. Wat steek jij op van hun parcours?

Meer lezen
Verslag kennisevent

Geef ons de ruimte! Het cultuurhuis als derde plek voor jongeren

06 feb. 2025

Hoe kan je ruimte geven aan jongeren? In Antwerpen gebeurt het zowel in de jongerenbibliotheek kubus als in BLOC MOB op Luchtbal. 2 praktijkvoorbeelden om te onthouden.

Meer lezen