Wat?
Bovenlokale UiTPAS-organisatoren breken uit de grenzen van hun eigen UiTPAS-regio. Zij bieden structurele korting op activiteiten of lidgelden aan UiTPAS-houders met kansenstatuut uit alle UiTPAS-regio's.
Communiceer mee
Breng als stad of gemeente je pashouders op de hoogte over het bovenlokale aanbod. Op UiTPAS.be vind je een handig overzicht.
Voor wie?
Meer dan 150 steden en gemeenten, verspreid over verschillende regio's, bieden UiTPAS aan. Ruim 5000 organisatoren nemen deel aan het UiTPAS-programma van hun stad of gemeente. Op deze manier kunnen zij o.a. korting bieden op hun vrijetijdsaanbod aan pashouders met recht op kansentarief uit hun eigen regio of gemeente.
Veel organisatoren willen uit die grenzen breken, en hun vrijetijdsaanbod toegankelijk maken voor mensen met een beperkt inkomen over heel Vlaanderen.
Iedereen fascineren met wetenschap en technologie: Technopolis neemt dat letterlijk en geeft het kansentarief aan Mechelaars én niet-Mechelaars in armoede.
Als bovenlokale UiTPAS-aanbieder kiezen zij er dus voor om pashouders met kansenstatuut uit heel Vlaanderen en Brussel te verwelkomen aan een structurele korting.
Welke aanbieders?
- Vrijetijdsaanbieders met bovenlokaal karakter, zoals Muziekclub 4AD of Technopolis.
- Vrijetijdsaanbieders die actief zijn over heel Vlaanderen en Brussel of dochterafdelingen zoals Willemsfonds, Gezinsbond, Sporta-federatie, Avansa Limburg.
- Zowel evenementen met een nationaal of regionaal bereik als lidgelden komen in aanmerking.
Waarom meedoen?
- Extra promotie & meer publiek
Werken met UiTPAS vergroot je zichtbaarheid als organisatie. Je kunt meer en nieuw publiek aanspreken, en je trouw publiek belonen.
Via de kanalen van publiq zoals uitpas.be en UiTinVlaanderen en via de gemeentelijke communicatiekanalen komen jouw activiteiten als UiTPAS-aanbieder extra in de kijker te staan.
Ook de UiTPAS-participatiedata helpen je een groter en nieuw publiek te bereiken.
- Administratieve vereenvoudiging en eenduidig prijsbeleid
UiTPAS betekent een administratieve vereenvoudiging van het toekennen en verwerken van kansentarieven. Alles wordt automatisch geregistreerd en verwerkt door het UiTPAS-systeem. Bovendien hanteer je een eenduidig kortingsbeleid naar het Vlaams best practice-model.
- Sociaal engagement over heel Vlaanderen en Brussel
Wanneer een organisator UiTPAS aanbiedt aan haar leden of bezoekers, geeft ze aan dat ze wil werken aan een betere samenleving, waarin vrijetijdsparticipatie een recht is voor iedereen. Het is een krachtig signaal dat bij sponsors en overheden in de smaak valt.
Het past echt niet in onze filosofie om mensen te moeten uitsluiten, enkel omdat ze toevallig net buiten de grens wonen tot waar onze UiTPAS met kansentarief reikt.
Hoe?
- Geef het goede voorbeeld
Als koepel- of bovenlokale organisatie kun je ook eigen aanbod (zoals vrijetijdsactiviteiten, maar ook trefdagen, vormingen, …) opnemen in het UiTPAS-aanbod. Hiervoor sluit je heel eenvoudig een samenwerkingsovereenkomst af met publiq.
Wat zijn de voorwaarden?
- Als mensen in armoede hun UiTPAS gebruiken bij een van jullie activiteiten, dan betalen ze zelf maar 20% van de basisprijs. Als bovenlokale UiTPAS-organisator bied je dus een korting aan van 80%* .
- Je ontsluit je volledige vrijetijdsaanbod via UiTPAS
*Bestaat UiTPAS in jouw stad of gemeente? Neem dan ook contact op met de lokale UiTPAS-verantwoordelijke. Je kan een overeenkomst met een (of meerdere) lokale UiTPAS-gemeente(n) combineren met een bovenlokale overeenkomst. Meer weten over het lokale UiTPAS-aanbod? Lees dan hier verder.
- Samen bereiken we meer
Als koepelorganisatie kun je je clubs of lokale afdelingen stimuleren om in te stappen in het UiTPAS-verhaal. Door bijvoorbeeld...
- een financiële stimulans te bieden vanuit je (koepel)organisatie, zoals verminderde koepelbijdrage, verminderde bijdrage voor lidgelden, ...
- extra ondersteuning te voorzien: steun bij een grote instroom, tweedehandsmateriaal, andere voordelen vanuit de koepel, ...
- UiTPAS op te nemen in de visie of het officieel standpunt van je organisatie.
- afdelingen in opstartende regio’s actief aan te spreken.
- een welkomst- of omruilvoordeel voor instappende clubs te voorzien.
- Benut alle kansen
Wil je als koepel- of bovenlokale organisatie inzetten op meer vrije tijd voor meer mensen? Toon dat je het meent! Verwijs steeds naar UiTPAS in je communicatie en tijdens vormingen en ondersteuningsmomenten.
Waar kan UiTPAS een plek krijgen in de communicatie binnen jouw sector en naar je bezoekers, leden of vrijwilligers? Voorzie toegankelijke info of verwijs door naar een (lokaal)- aanspreekpunt. Denk aan je website, vrijwilligers- of ledenblad of een vorming over toegankelijkheid & UiTPAS voor je vrijwilligers, leden, en/of lokale afdelingen.
Interesse om je aanbod toegankelijker te maken voor UiTPAS-houders uit heel Vlaanderen? Wij leggen je graag alles uit.
Bovenlokaal aanbod in de praktijk
“Culturele uitsluiting heeft meer impact dan financiële uitsluiting.”
4AD is een van de eerste bovenlokale aanbieders van UiTPAS met kansentarief, en heeft duidelijk een missie voor ogen.
Deze organisaties bieden bovenlokaal UiTPAS-aanbod aan