Wat?

Bovenlokale UiTPAS-organisatoren breken uit de grenzen van hun eigen UiTPAS-regio. Zij bieden structurele korting op activiteiten of lidgelden aan UiTPAS-houders met kansenstatuut uit alle UiTPAS-regio's.

Communiceer mee

Breng als stad of gemeente je pashouders op de hoogte over het bovenlokale aanbod. Op UiTPAS.be vind je een handig overzicht.

Voor wie?

Bijna 100 steden en gemeenten, verspreid over verschillende regio's, bieden UiTPAS aan. Ruim 3000 organisatoren nemen deel aan het UiTPAS-programma van hun stad of gemeente. Op deze manier kunnen zij o.a. korting bieden op hun vrijetijdsaanbod aan pashouders met recht op kansentarief uit hun eigen regio of gemeente.

Veel organisatoren willen uit die grenzen breken, en hun vrijetijdsaanbod toegankelijk maken voor mensen met een beperkt inkomen over heel Vlaanderen.

Dat kan als locatie met publiek uit alle provincies, zoals bijvoorbeeld Technopolis, maar ook als sportvereniging of sportfederatie, koepelorganisatie, jeugdbeweging, festival, museum... met bovenlokale uitstraling.

Iedereen fascineren met wetenschap & technologie: Technopolis neemt dat letterlijk en biedt het kansentarief aan voor Mechelaars en niet-Mechelaars in armoede.

Als bovenlokale UiTPAS-aanbieder kiezen zij er dus voor om pashouders met kansenstatuut uit heel Vlaanderen en Brussel te verwelkomen aan een structurele, fikse korting.

  • Vrijetijdsaanbieders met bovenlokaal karakter, zoals Muziekclub 4AD of Technopolis.
  • Vrijetijdsaanbieders die actief zijn over heel Vlaanderen en Brussel of dochterafdelingen zoals Willemsfonds, Gezinsbond, Sporta-federatie, Avansa Limburg.
  • Zowel evenementen met een nationaal of regionaal bereik als lidgelden komen in aanmerking.

Waarom meedoen?

  • Extra promotie & meer publiek

Werken met UiTPAS vergroot je zichtbaarheid als organisatie. Je kunt meer en nieuw publiek aanspreken, en je trouw publiek te belonen.

Dit via de kanalen van publiq (uitpas.be, uitinvlaanderen.be en de UiTinVlaanderen- nieuwsbrieven & social media, …), maar ook via de gemeentelijke communicatiekanalen, zoals de gemeentelijke website, UiTPAS-mails, het gemeentelijk infoblad, speciale flyers en folders, een UiTPAS-gids,...

Ook de UiTPAS-participatiedata helpen je een groter en nieuw publiek te bereiken.

  • Administratieve vereenvoudiging en eenduidig prijsbeleid

UiTPAS betekent een administratieve vereenvoudiging van het toekennen en verwerken van kansentarieven. Alles wordt automatisch geregistreerd en verwerkt door het UiTPAS-systeem. Bovendien hanteer je een eenduidig kortingsbeleid naar het Vlaams best practice-model.

  • Sociaal engagement over heel Vlaanderen en Brussel heen

Wanneer een organisator UiTPAS aanbiedt aan haar leden of bezoekers, geeft ze aan dat ze wil werken aan een betere samenleving, waarin vrijetijdsparticipatie een recht is voor iedereen.
Hiermee kan een organisator uitpakken! Het is een krachtig signaal dat bijvoorbeeld ook bij sponsors en overheden in de smaak valt.

Het past echt niet in onze filosofie om mensen te moeten uitsluiten, enkel omdat ze toevallig net buiten de grens wonen tot waar onze UiTPAS met kansentarief reikt.
Patrick Smagghe
Coördinator 4AD

Hoe?

  • Geef het goede voorbeeld

Als koepel- of bovenlokale organisatie kun je ook eigen aanbod (zoals vrijetijdsactiviteiten, maar ook trefdagen, vormingen, …) opnemen in het UiTPAS-aanbod. Hiervoor sluit je heel eenvoudig een samenwerkingsovereenkomst af met publiq.

Wat zijn de voorwaarden?

  • Als mensen in armoede hun UiTPAS gebruiken bij een van jullie activiteiten, dan betalen ze zelf maar 20% van de basisprijs. Als bovenlokale UiTPAS-organisator bied je dus een korting aan van 80%* .
  • Je ontsluit je volledige vrijetijdsaanbod via UiTPAS

*Bestaat UiTPAS in jouw stad of gemeente? Neem dan ook contact op met de lokale UiTPAS-verantwoordelijke. Je kan een overeenkomst met een (of meerdere) lokale UiTPAS-gemeente(n) combineren met een bovenlokale overeenkomst. Meer weten over het lokale UiTPAS-aanbod? Lees dan hier verder.

  • Samen bereiken we meer

Als koepelorganisatie kun je je clubs of lokale afdelingen stimuleren om in te stappen in het UiTPAS-verhaal. Door bijvoorbeeld...

  • een financiële stimulans te bieden vanuit je (koepel)organisatie, zoals verminderde koepelbijdrage, verminderde bijdrage voor lidgelden, ...
  • extra ondersteuning te voorzien: steun bij een grote instroom, tweedehandsmateriaal, andere voordelen vanuit de koepel, ...
  • UiTPAS op te nemen in de visie of het officieel standpunt van je organisatie.
  • afdelingen in opstartende regio’s actief aan te spreken.
  • een welkomst- of omruilvoordeel voor instappende clubs te voorzien.
  • Benut alle kansen

Wil je als koepel- of bovenlokale organisatie inzetten op meer vrije tijd voor meer mensen? Toon dat je het meent! Verwijs steeds naar UiTPAS in je communicatie en tijdens vormingen en ondersteuningsmomenten.

Waar kan UiTPAS een plek krijgen in de communicatie binnen jouw sector en naar je bezoekers, leden of vrijwilligers? Voorzie toegankelijke info of verwijs door naar een (lokaal)- aanspreekpunt. Denk aan je website, vrijwilligers- of ledenblad of een vorming over toegankelijkheid & UiTPAS voor je vrijwilligers, leden, en/of lokale afdelingen.

Interesse om je aanbod toegankelijker te maken voor UiTPAS-houders uit heel Vlaanderen? Wij leggen je graag alles uit.

Helene D'Haeseleer
Neem contact op met
Helene D'Haeseleer
Medewerker UiTPAS

Bovenlokaal aanbod in de praktijk

Culturele uitsluiting heeft meer impact dan financiële uitsluiting - 't hof van commerce
Praktijkvoorbeeld

“Culturele uitsluiting heeft meer impact dan financiële uitsluiting.”

05 jun. 2019

4AD is een van de eerste bovenlokale aanbieders van UiTPAS met kansentarief, en heeft duidelijk een missie voor ogen.

Meer lezen
DOSSIN locatie
Praktijkvoorbeeld

UiTPAS als ‘slimme lidkaart’ voor Open Monumenten

13 feb. 2019

Herita presenteerde in het najaar van 2018 de Open Monumenten ledenbeweging. Hiervoor gebruikt Herita een ‘slimme lidkaart’, die gefaciliteerd wordt door het UiTPAS-programma van publiq.

Meer lezen

Deze organisaties bieden bovenlokaal UiTPAS-aanbod aan

Logo Willemsfonds
Willemsfonds
Gezinsbond logo
Gezinsbond
Sporta team logo
Sporta federatie
Avansa limburg logo
Avansa Limburg
4ad logo
Muziekclub 4AD
Logo technopolis
Technopolis
De warande logo
De Warande
Linx
Linx+
Beroepenhuis logo
Het Beroepenhuis
Image
Markant
Quizfabriek logo
De Quizfabriek
Ffg
Film Fest Gent
KSA logo
KSA
A logo
Antwerpse stedelijke musea