Maak je aanbod toegankelijk voor een groter publiek en meer mensen in armoede met UiTPAS. Hoe doe je dat en welke voordelen haal je hieruit?

Bovenlokaal UiTPAS-aanbod?

Tientallen steden en gemeenten, verspreid over verschillende regio's, bieden UiTPAS aan. Ruim 3000 organisatoren nemen deel aan het UiTPAS-programma van hun stad of gemeente. Op deze manier kunnen zij o.a. korting bieden op hun vrijetijdsaanbod aan pashouders met recht op kansentarief uit hun eigen regio of gemeente. Veel organisatoren willen uit die grenzen breken, en hun vrijetijdsaanbod toegankelijk maken voor mensen met een beperkt inkomen over heel Vlaanderen.

Dat kan als locatie met publiek uit alle provincies, zoals Technopolis, maar ook als sportvereniging of sportfederatie, koepelorganisatie, jeugdbeweging, …

Zowel evenementen en activiteiten met een publiek uit alle hoeken van Vlaanderen en Brussel als lidgelden komen in aanmerking om in het bovenlokale UiTPAS-aanbod opgenomen te worden.

Iedereen fascineren met wetenschap & technologie: Technopolis neemt dat letterlijk en biedt het kansentarief aan voor Mechelaars en niet-Mechelaars in armoede.

Als bovenlokale aanbieder kiezen zij er dus voor om het aanbod ook buiten de stadsgrenzen open te stellen, voor pashouders met kansentarief over heel Vlaanderen en Brussel.

Waarom meedoen?

  • Extra promotie & meer publiek

Werken met UiTPAS vergroot je zichtbaarheid als organisatie. Je kunt meer en nieuw publiek aanspreken, en je trouw publiek te belonen.

Dit via de kanalen van publiq (uitpas.be, uitinvlaanderen.be en de UiTinVlaanderen- nieuwsbrieven & social media, …), maar ook via de gemeentelijke communicatiekanalen, zoals de gemeentelijke website, UiTPAS-mails, het gemeentelijk infoblad, speciale flyers en folders, een UiTPAS-gids,...

Ook de UiTPAS-participatiedata helpen je een groter en nieuw publiek te bereiken.

  • Administratieve vereenvoudiging en eenduidig prijsbeleid

UiTPAS betekent een administratieve vereenvoudiging van het toekennen en verwerken van kansentarieven. Alles wordt automatisch geregistreerd en verwerkt door het UiTPAS-systeem. Bovendien hanteer je een eenduidig kortingsbeleid naar het Vlaams best practice-model.

  • Sociaal engagement over heel Vlaanderen en Brussel heen

Wanneer een organisator UiTPAS aanbiedt aan haar leden of bezoekers, geeft ze aan dat ze wil werken aan een betere samenleving, waarin vrijetijdsparticipatie een recht is voor iedereen.
Hiermee kan een organisator uitpakken! Het is een krachtig signaal dat bijvoorbeeld ook bij sponsors en overheden in de smaak valt.

Het past echt niet in onze filosofie om mensen te moeten uitsluiten, enkel omdat ze toevallig net buiten de grens wonen tot waar onze UiTPAS met kansentarief reikt.
Patrick Smagghe
Coördinator 4AD

Wie kan bovenlokale UiTPAS-partner worden?

  • Vrijetijdsaanbieders met bovenlokaal karakter die hun aanbod willen openstellen voor alle UiTPAS-houders over heel Vlaanderen en Brussel.
    Lees over de ervaring van Muziekclub 4AD, Technopolis
  • Vrijetijdsaanbieders die actief zijn over heel Vlaanderen en Brussel of dochterafdelingen hebben op verschillende locaties over heel Vlaanderen en Brussel, die het bovenlokale aanbod willen openstellen voor alle UiTPAS-houders in Vlaanderen en/of het lokale aanbod openstellen voor UiTPAS in deze regio’s. Bv.: Willemsfonds, Gezinsbond, Sporta-federatie, Avansa Limburg

Bijdragen aan meer vrije tijd voor meer mensen?

  • Geef het goede voorbeeld

Als koepel- of bovenlokale organisatie kun je ook eigen aanbod (zoals vrijetijdsactiviteiten, maar ook trefdagen, vormingen, …) opnemen in het UiTPAS-aanbod. Hiervoor sluit je heel eenvoudig een samenwerkingsovereenkomst af met publiq.

  • Samen bereiken we meer

Als koepelorganisatie kun je je clubs of lokale afdelingen stimuleren om in te stappen in het UiTPAS-verhaal. Door bijvoorbeeld...

  • een financiële stimulans te bieden vanuit je (koepel)organisatie, zoals verminderde koepelbijdrage, verminderde bijdrage voor lidgelden, ...
  • extra ondersteuning te voorzien: steun bij een grote instroom, tweedehandsmateriaal, andere voordelen vanuit de koepel, ...
  • UiTPAS op te nemen in de visie of het officieel standpunt van je organisatie.
  • afdelingen in opstartende regio’s actief aan te spreken.
  • een welkomst- of omruilvoordeel voor instappende clubs te voorzien.
  • Benut alle kansen

Wil je als koepel- of bovenlokale organisatie inzetten op meer vrije tijd voor meer mensen? Toon dat je het meent! Verwijs steeds naar UiTPAS in je communicatie en tijdens vormingen en ondersteuningsmomenten.

Waar kan UiTPAS een plek krijgen in de communicatie binnen jouw sector en naar je bezoekers, leden of vrijwilligers? Voorzie toegankelijke info of verwijs door naar een (lokaal)- aanspreekpunt. Denk aan je website, vrijwilligers- of ledenblad of een vorming over toegankelijkheid & UiTPAS voor je vrijwilligers, leden, en/of lokale afdelingen.

Interesse om je aanbod toegankelijker te maken voor UiTPAS-houders uit heel Vlaanderen? Wij leggen je graag alles uit.

Helene D'Haeseleer
Neem contact op met
Helene D'Haeseleer
Medewerker UiTPAS

Bovenlokaal aanbod in de praktijk

Culturele uitsluiting heeft meer impact dan financiële uitsluiting - 't hof van commerce
Praktijkvoorbeeld

“Culturele uitsluiting heeft meer impact dan financiële uitsluiting.”

05 jun. 2019

4AD is een van de eerste bovenlokale aanbieders van UiTPAS met kansentarief, en heeft duidelijk een missie voor ogen.

Meer lezen
DOSSIN locatie
Praktijkvoorbeeld

UiTPAS als ‘slimme lidkaart’ voor Open Monumenten

13 feb. 2019

Herita presenteerde in het najaar van 2018 de Open Monumenten ledenbeweging. Hiervoor gebruikt Herita een ‘slimme lidkaart’, die gefaciliteerd wordt door het UiTPAS-programma van publiq.

Meer lezen

Deze organisaties bieden bovenlokaal UiTPAS-aanbod aan

Logo Willemsfonds
Willemsfonds
Logo Gezinsbond Groen 1200px
Gezinsbond
Logo sporta federatie
Sporta federatie
Avansa limburg logo
Avansa Limburg
Muziekclub 4AD
Muziekclub 4AD
Technopolis logo quadri
Technopolis