Deze zomer gaan opnieuw duizenden gezinnen op speurtocht tijdens Schatten van Vlieg. Meer dan 250 locaties nemen deel, dus de kans is groot dat ook in jouw gemeente of regio meerdere zoektochten georganiseerd worden.
Wij geven enkele tips om hier het maximale uit te halen met je gemeentelijke of regionale UiTcommunicatie.
1. Doe aan contentmarketing met Schatten van Vlieg
Schatten van Vlieg is niet alleen een zomerse zoektocht, maar ook een krachtige kapstok voor je vrijetijdscommunicatie. Maak families warm voor het lokale aanbod via een aantrekkelijke themapagina op je gemeentelijke website, een artikel (met zoekplaat!) in je infoblad of zomermagazine, of een post op sociale media.
Inspiratie:
- "De favoriete zoektocht van Amir (7)”
- “5 plekken waar je deze zomer cultuur kunt ontdekken met je kinderen”
- “Wat zit er in de schatkist van Vlieg?”
- “Hoe cultuurhuis X een zoektocht voor kinderen maakt”
- “Op avontuur met Vlieg – combineer je zoektocht met een daguitstap”
2. Gebruik de widgets van publiq
Met de gebruiksvriendelijke widgets van publiq maak je makkelijk een themathische agendapagina met het Schatten van Vlieg-aanbod, of bij uitbreiding met het familievriendelijk zomeraanbod in jouw stad, gemeente of regio. Eenvoudig en altijd up-to-date.
Zo kunnen enthousiaste schattenjagers makkelijk plannen… en gemotiveerd worden om meerdere zoektochten te doen!
Met de widgets van publiq behouden we het overzicht en besparen we tijd bij het maken van online themapagina's.
3. Zit er een samenwerking in? Geef een extra impuls!
Doen er verschillende organisatoren mee met Schatten van Vlieg binnen jouw gemeente? Moedig ze aan om hun aanbod gemeenschappelijk in de kijker te zetten. Door bijvoorbeeld een gezamenlijke stempelkaart aan te bieden. Wie meerdere zoektochten doet, maakt dan kans op een leuke extra prijs.
4. Vergeet UiTPAS niet
Veel zoektochten leveren UiTPAS-punten op. Promoot dit in je UiTPAS-communicatie én via UiTPAS-segmentatiemails naar gezinnen met jonge kinderen. Misschien kun je ook een tijdelijk omruilvoordelen in schattenthema voorzien?
5. Koppel Schatten van Vlieg aan je zomerprogramma of evenementen
-
Koppel de zoektocht(en) aan lokale evenementen zoals zomerkampen, familiedagen, buurtfeesten of openluchtvoorstellingen.
-
Voorzie bijvoorbeeld een “Schattenhoek” op een markt of festival, waar kinderen alvast een voorproefje krijgen van de zoektocht of hun eerste stempel kunnen verdienen.
-
Of geef Vlieg een plek op de flyer of affiches van zomerevenementen—zo versterk je elkaars bereik.
Zo maak je Schatten van Vlieg zichtbaar op momenten waarop gezinnen toch al buiten komen én versterk je de samenhang tussen je vrijetijdsdiensten.

Een familievriendelijk bericht in de UiTdatabank
Wil je een groot publiek bereiken met je familieactiviteit? Zo zit een goed bericht voor families in de UiTdatabank in elkaar.

Vlieg: vrijetijdscommunicatie naar kinderen en families
Op het publiqforum zoemden we nog eens in op Vlieg, ons label voor familievriendelijk aanbod. Waar zijn ouders naar op zoek en hoe zet je Vlieg in in je eigen communicatie?
Zet het Vlieg-label bij je kindvriendelijk aanbod
Download het herkenbare Vlieg-label. En check even de afspraken.