Korte theaterpiekjes gedurende de hele zomer: Project V
Methodiek voor cultuurparticipatie via theater bij kwetsbare kinderen en jongeren.
Maak het proces belangrijker dan het product
In oktober stopte onze Roadtrip Cultuureducatie in Gent voor een inspirerende ontmoeting met de Nederlandse componist en auteur Merlijn Twaalfhoven. Hij wees er ons opnieuw op dat cultuur nieuwe verhalen kan vertellen - en dat in die verhalen de voedingsbodem schuilt voor een nieuwe wereld. Het werd een hoopvolle middag vol actieve uitwisseling, liefdevol omkaderd door de Gentse zangvereniging Allez, Chantez.
De meerwaarde van meertaligheid volgens Foyer vzw
Half Italiaans en half Belg? Dat hoort Patrizia Civetta van het Brusselse Foyer vzw niet graag. “Het is niet half half. Zie het als dubbel. Als iets extra’s. Want meertaligheid en interculturaliteit is een immense rijkdom.” Hoe die filosofie doorheen de hele Foyer-werking bruist, stroomt en gutst? Lees vooral verder.
Word erfgoedwijs!
Hoe ga je om met erfgoed- of museumcollecties die raken aan controversiële onderwerpen of sterke emoties oproepen? De Roadtrip Cultuureducatie stopte in september in Brussel om op uitnodiging van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG) en erfgoedkoepel FARO dieper in dit hot topic te duiken. We kregen een verfrissende introductie in de methodiek van ‘emotienetwerken’ en delen daarover de belangrijkste inzichten.
Dit was de Roadtrip Cultuureducatie 2022
Blik samen met ons terug op de Roadtrip cultuureducatie 2022 en ontdek alle verslagen.
“Dé oudere bestaat niet”
In september hield de Roadtrip Cultuureducatie halt in Destelheide. We lieten er An-Sofie Smetcoren aan het woord, die in haar onderzoek focust op zorgzame buurten, participatie en inclusie van ouderen in de samenleving. Wat kunnen we van haar leren over de vergrijzing, de stereotiepe beeldvorming over ouderen en de meerwaarde van intergenerationele praktijken?
Reg’Arts Décalés: hoe de musea in Charleroi hun macht durfden delen
Inclusie betekent steeds minder ‘kansen geven’, en steeds vaker ‘macht delen’. De projecten van Publiek Aan Zet, gestart door kunsteducatieve organisatie Mooss (in samenwerking met verschillende partners), mikken op participatieve projecten die een stap verder gaan dan ‘deelnemen’, maar écht cocreatief zijn.
De straat behoort ons (iedereen!) toe
Hoe kan je cocreatief werken in de openbare ruimte? Wie is het ‘publiek’ daar? Hoe meet je de impact van wat je aan het doen bent? De roadtrip Cultuureducatie stopte in Brussel, waar we de vragen voorlegden aan Vital Schraenen van MetX en Hamza Medkouri van Samba Résille, culturele motor in Toulouse.
Kunsteducatie in de buitenschoolse kinderopvang
Op welke manier kunnen we de kunsten - en de kunstenaar met zijn bijzondere manier van kijken en werken - in de buitenschoolse kinderopvang binnenbrengen? En welke rol spelen materiaal en ruimte daarbij?
ART BASICS for CHILDREN ontwerpt creatieve leeromgevingen via participatieve ontwerpprocessen
Hoe maak je je infrastructuur kwaliteitsvol, esthetisch én stimulerend voor de creativiteit van kinderen? Dat onderzoekt ART BASICS for CHILDREN samen met onder meer initiatieven voor buitenschoolse kinderopvang. Op de Roadtrip Cultuureducatie 2022 schetst Wim De Graeve het verloop van zo’n participatief ontwerptraject.
Hop Up, creatief spelen in de buitenschoolse opvang
Van kapsalon tot onderzeeër. Of van onderzoekstafel tot snoezelhoekje. Hop Up kan alles worden wat kinderen (of hun begeleiders) willen. Eva Maréchal van Blenders vzw legt uit hoe je met dit materiaal elke lege ruimte tot creatieve speelplek omtovert.
KRAAIENNEST: muzische inspiratie binnen handbereik
KRAAIENNEST is een uniek digitaal platform voor de buitenschoolse opvang. Kunsteducatoren ontwikkelden er artistieke, kunsteducatieve en kunstzinnige spelactiviteiten op maat van BKO-begeleiders. Luk Lenoir is stuurman van dienst en doet het nieuwe initiatief van Kunst in Zicht uit de doeken.