Dit was de Roadtrip Cultuureducatie 2022
Blik samen met ons terug op de Roadtrip cultuureducatie 2022 en ontdek alle verslagen.
“Dé oudere bestaat niet”
In september hield de Roadtrip Cultuureducatie halt in Destelheide. We lieten er An-Sofie Smetcoren aan het woord, die in haar onderzoek focust op zorgzame buurten, participatie en inclusie van ouderen in de samenleving. Wat kunnen we van haar leren over de vergrijzing, de stereotiepe beeldvorming over ouderen en de meerwaarde van intergenerationele praktijken?
Reg’Arts Décalés: hoe de musea in Charleroi hun macht durfden delen
Inclusie betekent steeds minder ‘kansen geven’, en steeds vaker ‘macht delen’. De projecten van Publiek Aan Zet, gestart door kunsteducatieve organisatie Mooss (in samenwerking met verschillende partners), mikken op participatieve projecten die een stap verder gaan dan ‘deelnemen’, maar écht cocreatief zijn.
De straat behoort ons (iedereen!) toe
Hoe kan je cocreatief werken in de openbare ruimte? Wie is het ‘publiek’ daar? Hoe meet je de impact van wat je aan het doen bent? De roadtrip Cultuureducatie stopte in Brussel, waar we de vragen voorlegden aan Vital Schraenen van MetX en Hamza Medkouri van Samba Résille, culturele motor in Toulouse.
Kunsteducatie in de buitenschoolse kinderopvang
Op welke manier kunnen we de kunsten - en de kunstenaar met zijn bijzondere manier van kijken en werken - in de buitenschoolse kinderopvang binnenbrengen? En welke rol spelen materiaal en ruimte daarbij?
ART BASICS for CHILDREN ontwerpt creatieve leeromgevingen via participatieve ontwerpprocessen
Hoe maak je je infrastructuur kwaliteitsvol, esthetisch én stimulerend voor de creativiteit van kinderen? Dat onderzoekt ART BASICS for CHILDREN samen met onder meer initiatieven voor buitenschoolse kinderopvang. Op de Roadtrip Cultuureducatie 2022 schetst Wim De Graeve het verloop van zo’n participatief ontwerptraject.
Hop Up, creatief spelen in de buitenschoolse opvang
Van kapsalon tot onderzeeër. Of van onderzoekstafel tot snoezelhoekje. Hop Up kan alles worden wat kinderen (of hun begeleiders) willen. Eva Maréchal van Blenders vzw legt uit hoe je met dit materiaal elke lege ruimte tot creatieve speelplek omtovert.
KRAAIENNEST: muzische inspiratie binnen handbereik
KRAAIENNEST is een uniek digitaal platform voor de buitenschoolse opvang. Kunsteducatoren ontwikkelden er artistieke, kunsteducatieve en kunstzinnige spelactiviteiten op maat van BKO-begeleiders. Luk Lenoir is stuurman van dienst en doet het nieuwe initiatief van Kunst in Zicht uit de doeken.
“Ik heb eindelijk nog eens kunnen babbelen met mijn ouders!”
Z33 ontwikkelde een familieparcours voor kinderen én hun ouders
Een leven lang cultuur in de buurt
Kunst en cultuur als evident deel van het leven, elke dag opnieuw. The Cultural Spring jaagt deze droom voor alle inwoners van de Engelse regio's Sunderland en South Tyneside na. Samen met die gemeenschappen, die het hart van hun organisatie vormen, proberen ze dat doel te realiseren.
Jongeren bereiken vraagt radicale keuzes
In tegenstelling tot heel wat organisaties slaagt Contact Manchester erin om een jong en divers publiek te bereiken. De baseline van deze middelgrote Britse culturele organisatie luidt dan ook ‘Het theater waar jonge mensen leiden’. Een niet mis te verstaan statement dat om meer uitleg vraagt.
Hoe het Kalligraffitikamp vanuit de leefwereld van jongeren vertrekt
Met het ‘Kalligraffitikamp’ geeft Graffiti vzw kinderen en jongeren de kans om te experimenteren met graffiti - in de eigen, vaak Arabische thuistaal. Dit praktijkvoorbeeld kwam tijdens de "Expeditie jong & divers publiek" aan bod als good practice. Lees hier hoe Graffiti vzw van het project een succes maakte.