Resultaten filteren
Project
Doelgroep
Resultaten filteren
Verslag kennisevent

Dit was de Roadtrip Cultuureducatie 2022

22 dec. 2022

Blik samen met ons terug op de Roadtrip cultuureducatie 2022 en ontdek alle verslagen.

Naar de verslagpagina
Praktijkvoorbeeld

“Dé oudere bestaat niet”

26 okt. 2022

In september hield de Roadtrip Cultuureducatie halt in Destelheide. We lieten er An-Sofie Smetcoren aan het woord, die in haar onderzoek focust op zorgzame buurten, participatie en inclusie van ouderen in de samenleving. Wat kunnen we van haar leren over de vergrijzing, de stereotiepe beeldvorming over ouderen en de meerwaarde van intergenerationele praktijken?

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Reg’Arts Décalés: hoe de musea in Charleroi hun macht durfden delen

23 mei 2022

Inclusie betekent steeds minder ‘kansen geven’, en steeds vaker ‘macht delen’. De projecten van Publiek Aan Zet, gestart door kunsteducatieve organisatie Mooss (in samenwerking met verschillende partners), mikken op participatieve projecten die een stap verder gaan dan ‘deelnemen’, maar écht cocreatief zijn.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

De straat behoort ons (iedereen!) toe

18 mei 2022

Hoe kan je cocreatief werken in de openbare ruimte? Wie is het ‘publiek’ daar? Hoe meet je de impact van wat je aan het doen bent? De roadtrip Cultuureducatie stopte in Brussel, waar we de vragen voorlegden aan Vital Schraenen van MetX en Hamza Medkouri van Samba Résille, culturele motor in Toulouse.

Meer lezen
Kennisdossier

Kunsteducatie in de buitenschoolse kinderopvang

12 mei 2022

Op welke manier kunnen we de kunsten - en de kunstenaar met zijn bijzondere manier van kijken en werken - in de buitenschoolse kinderopvang binnenbrengen? En welke rol spelen materiaal en ruimte daarbij?

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

ART BASICS for CHILDREN ontwerpt creatieve leeromgevingen via participatieve ontwerpprocessen

03 mei 2022

Hoe maak je je infrastructuur kwaliteitsvol, esthetisch én stimulerend voor de creativiteit van kinderen? Dat onderzoekt ART BASICS for CHILDREN samen met onder meer initiatieven voor buitenschoolse kinderopvang. Op de Roadtrip Cultuureducatie 2022 schetst Wim De Graeve het verloop van zo’n participatief ontwerptraject.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Hop Up, creatief spelen in de buitenschoolse opvang

28 apr. 2022

Van kapsalon tot onderzeeër. Of van onderzoekstafel tot snoezelhoekje. Hop Up kan alles worden wat kinderen (of hun begeleiders) willen. Eva Maréchal van Blenders vzw legt uit hoe je met dit materiaal elke lege ruimte tot creatieve speelplek omtovert.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

KRAAIENNEST: muzische inspiratie binnen handbereik

12 apr. 2022

KRAAIENNEST is een uniek digitaal platform voor de buitenschoolse opvang. Kunsteducatoren ontwikkelden er artistieke, kunsteducatieve en kunstzinnige spelactiviteiten op maat van BKO-begeleiders. Luk Lenoir is stuurman van dienst en doet het nieuwe initiatief van Kunst in Zicht uit de doeken.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

“Ik heb eindelijk nog eens kunnen babbelen met mijn ouders!”

12 apr. 2022

Z33 ontwikkelde een familieparcours voor kinderen én hun ouders

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Een leven lang cultuur in de buurt

02 mrt. 2022

Kunst en cultuur als evident deel van het leven, elke dag opnieuw. The Cultural Spring jaagt deze droom voor alle inwoners van de Engelse regio's Sunderland en South Tyneside na. Samen met die gemeenschappen, die het hart van hun organisatie vormen, proberen ze dat doel te realiseren.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Jongeren bereiken vraagt radicale keuzes

25 jan. 2022

In tegenstelling tot heel wat organisaties slaagt Contact Manchester erin om een jong en divers publiek te bereiken. De baseline van deze middelgrote Britse culturele organisatie luidt dan ook ‘Het theater waar jonge mensen leiden’. Een niet mis te verstaan statement dat om meer uitleg vraagt.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Hoe het Kalligraffitikamp vanuit de leefwereld van jongeren vertrekt

10 jan. 2022

Met het ‘Kalligraffitikamp’ geeft Graffiti vzw kinderen en jongeren de kans om te experimenteren met graffiti - in de eigen, vaak Arabische thuistaal. Dit praktijkvoorbeeld kwam tijdens de "Expeditie jong & divers publiek" aan bod als good practice. Lees hier hoe Graffiti vzw van het project een succes maakte.

Meer lezen