Laatst gewijzigd op 27 januari 2025

1. Een goed magazine is dé sleutel tot nieuw publiek

Het magazine is hét krachtigste middel voor de vrijetijdscommunicatie van je gemeente of stad. Dankzij een goede distributie belandt je gemeentelijk UiTmagazine of infoblad met UiTrubriek rechtstreeks in de brievenbus van elke inwoner.

2. Een UiTmagazine laat de lezer ontdekken, inspireren en plannen

Kies zorgvuldig welke activiteiten je wil promoten, en gebruik verschillende rubrieken en invalshoeken om deze activiteiten aan bod te laten komen. Zet verhalen centraal en niet de opsomming van activiteiten. De volledige UiTagenda van je gemeente of stad staat al op je website.

Een UiTmagazine is voor iedereen

Het UiTmagazine of de UiTrubriek in het gemeentelijk infoblad is gericht op het ruimst mogelijke publiek: alle inwoners van de stad of gemeente. Hou daarom rekening met enkele basisprincipes:

  • Wees inclusief en begrijpelijk in taal én in beeldgebruik.

  • Denk in thema’s, interesses en drempels. Promoot selecties van activiteiten voor verschillende publieksegmenten. Denk demografisch (bv. families met kinderen), en cluster ook activiteiten thematisch, bv voor sportliefhebbers of erfgoeddfanaten. Promoot activiteiten voor wie deelnemen aan vrije tijd niet altijd evident is (bv. prikkelarm aanbod).

  • Overbrug de digitale kloof. Neem altijd de belangrijkste informatie op voor mensen die uitsluitend via printcommunicatie op de hoogte kunnen blijven.

4. Je magazine als springplank naar online interactie

Werk crossmediaal. Laat je magazine consequent verwijzen naar je online UiTagenda, nieuwsbrief en sociale media. Gebruik sterke call-to-actions, zoals wedstrijden, en maak van je lezers volgers.

5. Je magazine is onmisbaar voor je UiTPAS-communicatie

Zet UiTPAS volop in de kijker in je magazine en inspireer inwoners om nieuwe activiteiten te ontdekken waar ze hun UiTPAS kunnen gebruiken. Breng activiteiten tot leven met boeiende verhalen, verrassende invalshoeken en diverse rubrieken.

Duidelijk en wervend schrijven in je vrijetijdscommunicatie

27 feb 2025 10:00 - 13:00

Leer duidelijke, begrijpelijke én aantrekkelijke teksten te maken en verlaag de drempel om deel te nemen aan jouw activiteit.

Meer lezen

Vrijetijdscommunicatie voor en door jongeren

20 mrt 2025 10:00 - 13:00

Tips en praktische handvaten waarmee je jongeren écht goesting geeft om naar jouw activiteit of evenement te komen.

Meer lezen

Starten met slimme vrijetijdscommunicatie

3 jun 2025 10:00 - 11:30
Online event

Leer de basiscriteria voor effectieve vrijetijdscommunicatie en hoe je elk communicatiekanaal optimaal inzet om je vrijetijdsaanbod te promoten.

Meer lezen

Communicatie en promotie

Jouw tools voor 360° UiTcommunicatie

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Nieuw UiTmagazine en website zet vrijetijdsregio Druivenstreek op de kaart

15 jan. 2024

UiT in de Druivenstreek is online en in print dé gids voor vrije tijd in de Druivenstreek.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

UiTPAS op de cover

14 nov. 2022

Geef UiTPAS structureel een plaats in je stads- of gemeentemagazine om (nieuwe) inwoners het hele jaar door te informeren en te enthousiasmeren. Laat je inspireren door de aanpak van twee veelgelezen stadsmagazines en ga aan de slag met enkele praktische tips & tricks.

Meer lezen