Vanuit het regionale Meetjeslandse UiTnetwerk ontstond het idee voor een regionaal UiTmagazine, gedragen door de organisatoren zelf, vertelt Ellen Van Basselaere, communicatie- en projectmedewerker bij COMEET, het kruispunt en samenwerkingsplatform voor cultuurregio Meetjesland.

“We hebben het magazine gefaciliteerd, maar de organisatoren zetten hun schouders eronder. Dat zorgt voor veel betrokkenheid.”

De gedragenheid is hét sterktepunt van dit project. Door van onderuit te werken, creëer je eigenaarschap.
Ellen Van Basselaere
Communicatie- en projectmedewerker COMEET

Eerste zomereditie als piloot

Bij deze eerste editie doen al meer dan 30 organisatoren mee – ruim boven het vooropgestelde minimum van 18. Elke deelnemer krijgt een evenredig aantal pagina’s. Wie meer wil, betaalt bij. Gemeenten die niet financieel bijdragen, komen wel nog achteraan in de kalender aan bod.

De eerste reacties van lokale besturen zijn enthousiast. Sommige gemeenten hebben zelfs twee pagina’s gevraagd, anderen laten het over aan hun organisatoren. “De gedragenheid is hét sterktepunt van dit project,” aldus Ellen. “Door van onderuit te werken, creëer je eigenaarschap.”

De eerste editie verscheen eind april 2025. We kozen voor kleiner, handzaam formaat dat ook makkelijk verspreid kan worden via toeristische diensten, winkels en evenementen. “Een huis-aan-huisverdeling is financieel niet haalbaar,” legt Ellen uit. “Maar doordat organisatoren het magazine zelf mee verspreiden, bereiken we toch heel wat mensen.”

UiT als sterk merk

Het UiTmagazine vormt een extra communicatielaag bovenop de bestaande UiTkanalen van de regio. Zo brengt het netwerk inwoners op een toegankelijke manier in contact met het rijke vrijetijdsaanbod in de hele regio.

"We kozen bewust voor de titel UiT in het Meetjesland," legt Ellen uit. "UiT is een bekend merk in Vlaanderen, dat synoniem staat voor cultuur, vrije tijd en evenementen voor iedereen. Door deze naam te gebruiken, maken we meteen duidelijk waar het magazine voor staat: een gevarieerd aanbod van activiteiten in onze regio. Het merk UiT is al vertrouwd bij het publiek, wat ervoor zorgt dat het magazine snel herkend en geassocieerd wordt met kwaliteit en betrouwbaarheid."

Niet zomaar een programmaboekje

“Het magazine bevat meer dan alleen beschrijvingen van activiteiten,” vertelt Ellen. “We voegen interviews toe met organisatoren, rubrieken zoals ‘bruisende plekken’ en een oproep om festivalcrew te worden.” Daarnaast zetten we in op verschillende redactionele invalshoeken om het aanbod fris en aantrekkelijk te brengen: ‘5 tips om...’, quotes, wist-je-datjes, jongerenambassadeurs aan het woord, en zelfs af en toe een lokale influencer die zijn of haar favoriete UiTmoment deelt.

Van offline naar online

“Voor wie het volledige overzicht wil, verwijzen we telkens terug naar www.uitinhetmeetjesland.be via QR-codes. We gebruiken daar onder andere widgets om thematische verzamelpagina’s te maken,” vertelt Ellen. “Zo maakten we een mooi overzicht van kermissen, 11 juli-vieringen en zomerkampjes. Op die manier profiteren ook gemeenten die niet actief meedoen aan het magazine toch mee van de UiT-communicatie.”

De mogelijkheden van de widgets blijken bovendien ruimer dan gedacht: “We hebben echt ontdekt hoeveel je ermee kan doen – het is een handige en efficiënte manier om aanbod te bundelen en zichtbaar te maken.”

UiTPAS en UiTX-activiteiten in de kijker

Ook UiTPAS komt uitgebreid aan bod in het magazine, met het logo bij UiTPAS-activiteiten, een artikel van twee pagina's en een advertentie op de achterkant. “We promoten UiTPAS bewust naar het brede publiek,” legt Ellen uit. “We zetten niet het kansentarief centraal, maar wel de algemene voordelen zoals punten sparen en omruilvoordelen.” Ook verwijzen we door naar uitpas.be, waar je sinds kort online je UiTPAS kan aankopen, én naar de UiTPAS-app voor makkelijk gebruik onderweg.

Ook jongerenambassadeurs krijgen een stem: zij cureren een selectie van UiTX-activiteiten en vullen twee pagina’s met tips.

Samen evalueren en verder groeien

Na de zomereditie volgt een evaluatie. “We meten onder andere welke verdelers de meeste exemplaren verspreiden. Er is ook overleg geweest met Toerisme Meetjesland en we verkennen samenwerking met UiT in Zeeland. Publieksuitwisseling is een volgende stap.”

5 tips voor een sterk regionaal UiTmagazine

1. Bouw van onderuit, met draagvlak.
Betrek organisatoren van bij de start. Laat hen meedenken, input geven en mee verspreiden. Zo groeit het magazine uit tot een gezamenlijk project, gedragen door het netwerk.

2. Mix redactionele invalshoeken.
Ga verder dan een klassieke activiteitenlijst. Gebruik interviews, ‘5 tips om...’-lijstjes, wist-je-datjes, quotes en ambassadeursverhalen om het magazine levendig en gevarieerd te maken.

3. Zorg voor duidelijke afspraken.
Werk met een deelnameformulier, leg het aantal pagina’s vast per deelnemer en communiceer helder over deadlines en voorwaarden. Zo weet iedereen waar hij aan toe is.

4. Kies voor een handzaam formaat en slimme distributie.
Geen budget voor huis-aan-huis? Zet in op verspreiding via organisatoren, toeristische diensten, horecazaken en evenementen. Zo bereik je gericht en efficiënt je publiek.

5. Verbind print en digitaal.
Gebruik QR-codes om lezers snel naar de volledige UiTkalender op je website te leiden. Werk met widgets om themapagina’s te maken, zoals zomerkampjes of lokale vieringen.

Praktijkvoorbeeld

Meetjesland maakt jongeren warm voor cultuur

21 feb. 2025

Hoe jongeren warm maken voor het cultuur- en vrijetijdsaanbod in jouw gemeente? Dat begint met gerichte communicatie. Maar wat als je de jongeren zélf nu eens kon betrekken als ambassadeurs en curators van je aanbod en bij het creëren van je content? Het Meetjesland deed de test, met succes.

Meer lezen
Aan de slag

Meer publiek met je UiTmagazine

16 jan. 2025

Waarom is een UiTmagazine of UiTrubriek onmisbaar in je gemeentelijke vrijetijdscommunicatie?

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Nieuw UiTmagazine en website zet vrijetijdsregio Druivenstreek op de kaart

15 jan. 2024

UiT in de Druivenstreek is online en in print dé gids voor vrije tijd in de Druivenstreek.

Meer lezen