Schatten van Vlieg 2019

Projectpagina voor organisatoren

Schatten van Vlieg, ondertussen een vaste waarde in de vakantiemaanden juli en augustus, is een zomeractie voor families. In heel Vlaanderen en Brussel verstoppen cultuurhuizen een schat van Vlieg. Zo moedigen we families aan om eropuit te trekken en via de schattentocht het vrijetijdsaanbod in hun eigen buurt te ontdekken.

Elk jaar draait de schattenzoektocht rond een thema. Van 2015 tot 2019 zoomen we in op de 5 zintuigen. In 2019 zoomen we in op het thema 'Proef jij wat ik proef?'.

Wie deed er vorig jaar mee? Wat vonden de deelnemers ervan en hoe kijken de cultuurhuizen terug op de actie? Een terugblik naar Schatten van Vlieg 2018

 

Over het concept

Waarom organiseert Vlieg deze actie? Hoe kan je meedoen met je cultuurhuis? Welke ondersteuning biedt het Vliegteam aan de organisatoren?

 

Thema 2019: Proef jij wat ik proef?

Doe jij met je cultuurhuis mee aan Schatten van Vlieg in 2019? Dan moedigen we jou aan het veelzijdige thema 'Proef jij wat ik proef?' in je zoektocht te verwerken. Via deze herkenbare rode draad kunnen families op een tongstrelende manier kennismaken met het aanbod en de ruimte van jouw cultuurhuis. 

Door te proeven zet een herinnering zich goed vast in je geheugen. Dit is je kans om bezoekers op een verrassende manier met je aanbod te laten kennismaken zodat de beleving nog lang op hun tong blijft nazinderen. Het levert je heel wat voordelen op om het thema te verwerken in je zoektocht. Bekijk hier drie overtuigende redenen om met het gemeenschappelijk thema aan de slag te gaan.

Welke invalshoeken biedt het thema 'smaak' voor jouw locatie? Lees hier meer over het thema en laat je inspireren

 

Inspiratiedag

Save the date! Vlieg organiseert op maandag 4 februari 2019 in Utopia Aalst een inspiratiedag vol workshops om met het thema ‘Proef jij wat ik proef?’ aan de slag te gaan. 
Inschrijven voor de inspiratiedag kan vanaf 20 november. 

We bieden je in de komende maanden ook enkele handige hulpmiddelen aan voor het maken van een goede schattenzoektocht.

  • Een inspiratiegids voor het maken van je zoektocht (incl. tips voor een zoektocht op maat van verschillende leeftijden);
  • Een leeslijst vol boeiende boeken rond het thema ‘smaak’;
  • Een samenwerkingsgids voor wie wil samenwerken met andere organisaties of partners;   
  • Een hulplijnengids voor wie het niet zitten om zelf een zoektocht te ontwikkelen;  
  • Schatten van Vlieg-tipssjabloon om eenvoudig je opdrachten van de schattenzoektocht op weer te geven.

 

Campagnemateriaal

Doe je mee, dan bestel je 1 schatkist en campagnemateriaal bij Vlieg en je organiseert een zoektocht. Je wordt daarbij ondersteund door het Vliegteam. Je kan de schatkist elk jaar hergebruiken en vullen met nieuw campagnemateriaal.

Wat zit er in de schatkist?

  • Een kunsteducatief item dat doorwerkt op het thema ‘Proef jij wat ik proef?’
  • Een logboek waarin kinderen hun naam en feedback kunnen noteren
  • Optioneel een gadget met onmiddellijke fun factor

Ontdek hier binnenkort alles over het campagnemateriaal! 

Campagnemateriaal bestellen? Dat kan vanaf februari 2019.

Meertaligheid tijdens de zomeractie

Zowel het educatieve item als de affiches zijn beschikbaar in het Nederlands en in het Frans. Moet en/of mag je organisatie ook Franstalig campagnemateriaal voorzien tijdens de Schatten van Vlieg? Bekijk hier wat de taalwetgeving zegt. 

 

Communicatie

Je kan je zoektocht op verschillende manieren in de kijker zetten. Om je hierbij te helpen, bieden we in de loop van 2019 weer heel wat tools aan. Wat mag je verwachten? 

  • Communicatiegids: hoe haal je het meest uit de promotie die Vlieg voert? 
  • UiTdatabank: enkele richtlijnen over het invoeren van je zoektocht
  • Campagnebeeld: wij leveren verschillende versies aan die je creatief kan inzetten
  • Affiche: een sjabloon om zelf af te drukken 
  • Social mediagids: hoe zet je je campagne effectief in de kijker op sociale media? 
  • Benader de lokale pers: tips & tricks

Een divers publiek 

Vlieg wil samen met jouw organisatie een diverser publiek bereiken. Dat willen we doen met een try-out. Doe je mee? Dan zoek je een klas of goed kinderen die in familieverband minder kansen krijgen om van cultuur te genieten. Je nodigt hen voor de zomer uit om je schattenzoektocht voor te proeven en zo maak jij ook kennis met een moeilijk te bereiken doelgroep. Mail naar laura@publiq.be voor meer info. 

 

Vlieg & OJOO

Jammer genoeg gaan we vanuit publiq niet meer structureel samenwerken met OJOO voor de zomeractie. Indien je dat wil, kan je de app wel nog gebruiken, want het speciale Vlieg-design blijft beschikbaar via de OJOO-studio. Bij interesse kan je contact opnemen met OJOO zelf via peter@ojoo.com.