Wanneer UiTPAS nieuw wordt geïntroduceerd in een stad, gemeente of regio, is de opstartcommunicatie en de marketing naar de inwoners belangrijk.
Eens UiTPAS gelanceerd is en bekender is bij je publiek, moet UiTPAS ook blijven leven onder je publiek en moet je ervoor te zorgen dat het top of mind blijft bij je inwoners. Bovendien moet je nieuwe inwoners steeds blijven bedienen met de basisinfo uit de eerste fases van de klantenreis.
Waarover communiceer je?
Via verschillende kanalen, op verschillende momenten en in functie van verschillende doelgroepen informeer je je publiek en maak je hen enthousiast over de activiteiten en voordelen.
UiTPAS-communicatie werkt op meerdere niveaus:
- Je communiceert over UiTPAS als product
- Je communiceert over evenementen
- Je communiceert over de voordelen en kortingen waarmee UiTPAS motiveert om te participeren.
Waar en Wanneer?
Door de waan en de drukte van de dag wordt er vaak op het laatste moment en ad hoc gecommuniceerd, zonder dat je alle communicatie-acties in een weloverwogen strategisch kader plaatst. Dat snappen we! Toch is het beter om werk van te maken van een geïntegreerd en crossmediaal communicatie-en marketingplan, voor een duurzaam resultaat met grotere impact.
Als alles goed gaat communiceer je
- op verschillende momenten in de klantenreis,
- via verschillende kanalen (360°- communicatie),
- afgestemd op verschillende publieken.
Waarom?
Door te communiceren over UiTPAS zorg je ervoor dat publiek en aanbod elkaar vinden. Je voert communicatie om te:
- informeren (waar kan ik UiTPAS kopen/gebruiken?),
- motiveren (je wordt beloond voor je participatie),
- experimenteren (je leert nieuw aanbod kennen of je trekt er vaker opuit).
Dit levert een win-win situatie op: hoe meer de UiTPAS-houder deelneemt, hoe meer inzicht de gemeente en organisator krijgen in het publiek, dankzij publieksdata die je verzamelt telkens een deelnemer een punt spaart.
Communicatiematrix
Communicatie is herhaling, zowel in tijd als in ruimte. Plan op voorhand goed in wat je wanneer wil communiceren.
Maak een overzicht van jouw kanalen en die van partners.
Maak een kruistabel met op het rijniveau de verschillende kanalen. In de kolommen zet de elke maand van het jaar. Vul je boodschap in in de hokjes. Op die manier krijg je een overzichtelijk beeld van welke communicatie je wanneer voert via welke kanalen, en waar er nog een gaatje te vullen valt.
Denk aan:
- gemeentelijke online en gedrukte media mee van verschillende diensten
- kanalen van partners
- commerciële en non-profit uitgevers
Breid deze tabel eventueel uit met informatie over doelgroepen, distrbutie, oplage, deadlines voor aanleveren info …
Marketing en promotie
UiTPAS promoten doe je op verschillende manieren, via verschillende kanalen en op maat van verschillende doelgroepen.
Enkele voorbeelden van online en offline zichtbaarheid zijn je UiTagenda -of magazine, de website, de balie van organisatoren, digitale schermen, promomateriaal zoals flyers of folders, een lancerings- of jubileumevent enz.
Online en offline zichtbaarheid
Integreer UiTPAS structureel in je gemeentelijke communicatie om (nieuwe) inwoners het hele jaar door te informeren en te inspireren.
Welke info neem je op in welke gemeentelijke kanalen?
Communicatie op maat van mensen in armoede
Naast de informatie over en de voorwaarden voor het kansentarief die via de algemene communicatiekanalen verspreid wordt (gemeentelijke website, infoblad, flyers, beschrijving van het kansentarief bij UiTPAS-activiteiten, informatie door baliemedewerkers, …), kun je mensen zeer gericht informeren via bijvoorbeeld het Sociaal Huis of intermediairen zoals lokale dienstencentra.
Ken je publiek
Probeer je naar iedereen tegelijk te communiceren, dan bereik je eigenlijk niemand. Naar elke potentiële deelnemer afzonderlijk communiceren is ook niet haalbaar. Vind daarom de gulden middenweg en ga aan de slag met de gegevens die je hebt, via UiTPAS.
Nieuw publiek
Mensen die nog geen UiTPAS hebben, zijn nieuw publiek. Je weet in principe nog niets over hen. Toch kan je je baseren op enkele algemene inzichten, en je communicatie hierop afstemmen.
- kernpubliek: zijn betrokken en enthousiast, pull-communicatie volstaat.
- kansrijk publiek: zijn geïnteresseerd, maar hebben een duwtje in de rug nodig. Met push-communicatie bereik je hen het best.
- niet-participerend publiek: zijn niet geïnteresseerd en ervaren veel drempels. Je bereikt hen met push-communicatie, en dan vooral via de algemene gemeentelijke communicatie.
Nadien groeit dit publiek door tot gekend UiTPAS-publiek.
UiTPAS-publiek
Benader je gekend UiTPAS-publiek gesegmenteerd, op basis van hun eerdere activiteiten, met een boodschap op maat van de doelgroep. Dit kan op basis van verschillende parameters die je kent dankzij de UiTPAS-data:
- UiTPAS-gedrag (kaarthouder/spaarder/ruiler)
- Participatievoorkeuren (theater, museum, sport,…)
- Participatiefrequentie
- Mobiliteit (enkel eigen gemeente, hele regio, heel Vlaanderen)
- Demografisch: leeftijd, woonplaats,…
Dit kan heel makkelijk met de segmentatietool van publiq. Om deze tool zo goed mogelijk te doen functioneren, is het belangrijk dat organisatoren hun bezoekers steeds aansporen hun UiTPAS te scannen. Via deze ‘check-ins’ verzamel je namelijk data krijg je een zo volledig en correct mogelijk beeld van je publiek
Nu is het aan jou!
Wil je een meer uitgebreide en toegepaste presentatie over UiTPAS-communicatie in je stad, gemeente of regio? Volg de communicatie-sessie van de UiTPAS Academy of vraag een persoonlijke begeleiding van je partnermedewerker bij publiq.