Van 2015 tot 2019 staat een van de vijf zintuigen centraal in de zoektocht. Kinderen maken zo op een toegankelijke manier kennis met cultuur.

Het thema van Schatten van Vlieg 2019 is ‘Proef jij wat ik proef’.
Organiseer je in de zomer van 2019 ook een zoektocht in het kader van Schatten van Vlieg? Dan moedigen we jou aan het veelzijdige thema 'Proef jij wat ik proef', ofwel de smaakzin, in je zoektocht te verwerken. Via deze herkenbare rode draad kunnen families op een tongstrelende manier kennismaken met het aanbod en de ruimte van jouw cultuurhuis. 

Het thema ‘Proef jij wat ik proef?’ biedt heel wat fijne invalshoeken voor de uitwerking van de schattenzoektocht: 

Wat is jouw signature dish?
Van jongs af aan ontwikkel je je eigen smaak. Je begint bij zoet, en beetje bij beetje leer je ook de bittere en zure smaken kennen. Smaak verschilt ook naargelang de cultuur waarin je opgroeit. Veel Belgen zijn echte broodeters. In Azië gaat de voorkeur dan weer naar rijst of noedels. Wat jij exotisch vindt, is voor een ander dagelijkse kost, en omgekeerd. Op heel wat locaties ontstaan er interessante culturele smaakmixen. Bovendien verandert de smaaksensatie doorheen de jaren. Aten Romeinen ook cornflakes als ontbijt? En eten we over 200 jaar enkel nog astronautenvoeding of insecten? Allemaal interessante vragen om te linken aan jouw aanbod.

Proef je met je oren?
Een maaltijd die er lekker uitziet, heerlijk ruikt en aangenaam is qua textuur, zal waarschijnlijk ook lekker smaken. Al je zintuigen werken samen om je eetervaring te vormen, zelfs je gehoor! Hoge tonen brengen zoet en zuur naar boven, terwijl lage tonen de bittere smaken benadrukken. Hoe een snack of drankje ook smaakt, je indruk is altijd een samenstelling van wat je verschillende zintuigen ervan maken. Kan jij de smaak van de schattenzoekers beïnvloeden door in te spelen op hun zintuigen?

Welke cultuur smaakt voor jou naar meer?
Musea kunnen hun creativiteit de vrije loop laten, want in de kunst vind je heel wat kunstenaars die je smaakpapillen verwennen. Hoe zou de soep van Andy Warhol proeven? Wat ligt er allemaal op tafel tijdens Het Laatste Avondmaal en kunnen we daar ook echt van proeven? Kennen erfgoedhuizen de tafelmanieren van kasteelheren? Of de favoriete recepten van het huispersoneel?Bibliotheken kunnen dan weer heel wat boeken in de kijker zetten die naar meer smaken. Harry Potter die het snoepkarretje op de Zweinstein Express koopt of Sjakie die in de Chocoladefabriek een hele snoepwereld ontdekt. Buitenlocaties willen we motiveren families te laten proeven van wat de natuur te bieden heeft. Of behoort een déjeuner sur l’herbe tot de mogelijkheden? Op alle locaties biedt ‘smaak’ een uitgelezen kans om families met een frisse blik het aanbod te laten ontdekken.

Smaak als extra dimensie
We geloven erin dat smaak je belevenis verrijkt. Je weet niet hoe zuur een citroen is voor je hem zelf geproefd hebt. Je weet pas echt waar een watermeloen zijn naam aan te danken heeft, wanneer je het sap van je kin voelt druipen. Door te proeven zet een herinnering zich bovendien goed vast in je geheugen. Of je iets lekker vindt, vergeet je nooit. Wanneer je versgebakken wafels ruikt, komt het water je al in de mond. En je weet nog exact hoe de tomatensoep van je grootmoeder proeft. Smaak zorgt voor een diepere ervaring. Dit is je kans om bezoekers op een verrassende manier met je aanbod te laten kennismaken zodat de beleving nog lang op hun tong blijft nazinderen.

Schatten van Vlieg 2019- homepage