CC De Bogaard haalt met eenvoudige UiTPAS-toepassingen mooie resultaten. Door middel van het actief promoten van het reductietarief als vast omruilvoordeel, hebben ze het gebruik van de UiTPAS enorm gestimuleerd. In dit interview met Jan Straetemans, programmator jazz & muziek en verantwoordelijke voor communicatie en projecten bij CC De Bogaard, bespreken we het succes, de voordelen én de zoektocht bij het implementeren van UiTPAS in hun cultuurcentrum.

Zoek het niet te ver: reductietarief als vast UiTPAS-omruilvoordeel

Het vast voordeel van de UiTPAS bij CC De Bogaard is het reductietarief van 5 punten. Bezoekers ontvangen in ruil voor 5 punten een korting van 3 euro op de standaardprijs van voorstellingen in het cultuurcentrum. Daarnaast kunnen ze een tasje koffie of een totebag krijgen als omruilvoordeel, wat de aantrekkelijkheid van de UiTPAS verder vergroot.

Zet in op herhaling, zeker wanneer je tijd en budget te kort komt.
Jan Straetemans
CC De Bogaard

Actief promoten van het UiTPAS omruilvoordeel: herhaling werkt

Het cultuurcentrum heeft actief de voordelen van de UiTPAS gepromoot om meer mensen aan te moedigen ervan gebruik te maken. Bij de start van het voorbije ticketseizoen plaatsten ze een pop-up op hun website, kondigden ze het aan in hun brochure, op de website en in de nieuwsbrief.

Dit resulteerde in meer dan 500 keer gebruik van dit vaste voordeel op enkele maanden tijd. Daarnaast bleek online omruilen ook een groot succes te zijn, het verlaagt de drempel voor een deel van het publiek. Het gebruik van de UiTPAS met kansentarief was ook opmerkelijk, aangezien regelmatig mensen via dit tarief aanwezig waren bij voorstellingen.

Cultuur te duur? UiTPAS maakt het mogelijk

Jan Straetemans beschrijft UiTPAS als een prachtig project dat cultuurbeleving mogelijk maakt voor meer mensen. Hij benadrukt ook het belang van het implementeren van de UiTPAS in de constante werking van het cc, zodat UiTPAS altijd top of mind is bij elk bezoek. “Je hoeft niet het hele jaar door zotte acties te bedenken. Zet in op herhaling, zeker wanneer je tijd en budget te kort komt.”

Het promoten van de UiTPAS via de bezoekers heeft in CC De Bogaard geleid tot meer bekendheid van het UiTPAS-systeem: mensen vragen bijvoorbeeld specifiek waar de UiTPAS-zuil zich bevindt. Na de promo-actie van vorig seizoen is duidelijk te merken dat UiTPAS ondertussen echt leeft bij de bezoekers.

Nog veel winsten te behalen met UiTPAS

Hoewel het gebruik van de UiTPAS bij CC De Bogaard steeds beter verloopt, is er nog ruimte voor verbetering. Jan merkt op dat er nog veel te behalen valt, zoals inzetten van de segmentatietool om een nieuw publiek te bereiken. Maar gezien de beperkte tijd en middelen moeten er keuzes gemaakt worden, zegt Jan. Hier bewijst CC De Bogaard dat je geen spectaculair omruilvoordeel of enorme promotiecampagnes nodig hebt om een effect te bekomen.

Jan: “De positieve resultaten van afgelopen seizoen smaken wel naar meer: Het is belangrijk om nu goede rapporten te trekken, ervan te leren en acties te bedenken, en strategisch verder te denken.”

50 jaar De Bogaard: “Promoveer theaterbezoek tot jouw vaste hobby!”

Om hun 50-jarige bestaan te vieren experimenteert CC De Bogaard momenteel met een aantrekkelijke abonnementsformule: voor een vast voordeeltarief kan het publiek een seizoen lang naar élke voorstelling komen kijken.

Jan: “We zouden het fantastisch vinden mocht elke abonnementhouder ook UiTPAS-houder zijn. Maar we vinden het belangrijk dat dit abonnement ook meteen online beschikbaar is. Daarom hebben we deze actie niet verbonden aan UiTPAS, omdat het momenteel nog niet overal mogelijk is om online een UiTPAS aan te kopen. Wanneer het proefproject rond het online aankopen van een UiTPAS wordt uitgerold naar alle regio’s, gaan we deze piste zeker onderzoeken.”

CC De Bogaard doet mee met 'Mijn cultuurhuis', de campagne van cult! i.s.m. UiTinVlaanderen naar aanleiding van 50 jaar cultuurhuizen.

© Gert Vertstreken

Omruilvoordelen

Door omruilvoordelen strategisch en doelgericht in te zetten, creëer je een sterke troef om meer mensen te laten participeren aan een breed vrijetijdsaanbod.

Meer lezen
Tips & tricks

Online voordelen omruilen met UiTPAS

11 mrt. 2022

Met online voordelen kunnen pashouders op een eenvoudige manier meer waarde uit hun UiTPAS halen. Zet in op online voordelen en geef je UiTPAS werking een digitale boost!

Meer lezen
Verslag kennisevent

Zo gebruiken een atletiekvereniging en theaterhuis UiTPAS

07 feb. 2020

"UiTPAS geeft ARSENAAL/LAZARUS ook extra zichtbaarheid binnen de stad.”

Meer lezen

Heb je nood aan ondersteuning om op basis van analyse van je cijfers meer resultaten te behalen met UiTPAS, boek dan onze mini-audit UiTPAS.

Begeleiding op maat

Mini-audit van je UiTPAS-communicatie

Stimuleer de lokale vrijetijdsparticipatie en haal zonder extra moeite veel meer uit je UiTPAS-communicatie.

Meer lezen