Gedeelde missie

Meer cultuur voor meer jongeren, dat is de missie van UiTX. Met UiTX kunnen 16- tot 26-jarigen in Vlaanderen en Brussel meer cultuur ontdekken: een agenda op maat, inspirerende selecties via e-mail en sociale media, wedstrijden, campagnes of acties op scholen... Belangrijk: alles in samenwerking met jonge makers en curatoren.

Ook het hart van NXTPOP klopt voor jongerenwerking en cultuur. Een team van jongeren zet zich vrijwillig in om lezers te informeren met nieuws uit de populaire cultuur. Ontdek alvast een glimp van de samenwerking in de video.

NXTPOP: de stem van de jeugd

De vrijwillige jongerenredactie is van onschatbare waarde voor de werking van NXTPOP. Het team bestaat voornamelijk uit ambitieuze studenten. De droom om uit te groeien tot een professionele journalist werkt als de beste motivator. Steven: “Jongeren krijgen hier de kans om ervaring op te doen en zich te onderscheiden. Het is niet gemakkelijk om meteen je plek te vinden binnen de journalistiek.”

NXTPOP is een platform dat berichtgeving brengt rond populaire cultuur: muziek, concerten, festivals, film & televisie, tech en gaming. De organisatie kan rekenen op een heel team van vrijwillige enthousiastelingen die jong en oud prikkelen met nieuws uit de culturele wereld. Alle artikels komen voort uit de pen van jongeren, waardoor de jeugdige visie de rode draad vormt doorheen de nieuwssite.

Geslaagde ruilhandel

De gemeenschappelijke focus op jongeren en cultuur overtuigde NXTPOP en UiTX om hun krachten uit te wisselen. De jongerenredactie van NXTPOP schrijft artikels voor UiTX waarin ze hun cultuurtips geven. Daarnaast maken de jongeren video’s over cultuuractiviteiten voor de sociale mediakanalen van UiTX.

In ruil voor deze content voorziet publiq NXTPOP van een UiTX-agenda die jongeren inspireert met culturele activiteiten op maat van deze doelgroep. UiTX hecht veel belang aan de samenwerking met jonge makers, het is dan ook een label voor én door jongeren.

Jongerenagenda

De UiTX-kalender richt zich specifiek op cultuuravontuur voor jongeren van 16 tot 26 jaar. Dit is een doelgroep die vaak over het hoofd wordt gezien volgens Steven in de klassieke verdeling kinderen/volwassen.

Het gecureerde aanbod in de kalender is een grote meerwaarde, je merkt dat de agenda echt door en voor jongeren is samengesteld. En je hebt er zelf geen werk aan, wat wil je nog meer?
Steven Elias
Eindredacteur NXTPOP

De bron van de jongerenagenda is de UiTdatabank, de grootste vrijetijdsdatabank van het land. Uit dat aanbod maakt de UiTX-redactie een eerste selectie van activiteiten die interessant zijn voor jongeren. Om tot een relevante agenda te komen, bouwden we nog een extra stap in: curatie. De curatoren, ook allemaal tussen de 16 en 26 jaar, doorlopen alle geselecteerde activiteiten en bepalen mee welk aanbod in de jongerenagenda verschijnt.

Met de jongerenagenda-widget van publiq past de kalender volledig binnen de stijl van NXTPOP. Benieuwd hoe dit eruit ziet?

Bereiken van jongeren

Steven merkt dat het vandaag moeilijk is om jongeren te bereiken via een website: "Er zijn veel zaken die een ruim publiek kunnen bereiken, maar dat vandaag niet doen. Het is belangrijk om als culturele sector te kunnen blijven groeien door ook het jonge publiek aan te spreken."

De gouden tijd van Facebook en Instagram is voorbij. Spreek jongeren aan via TikTok, daar moet je nu zijn!
Steven Elias
Eindredacteur NXTPOP

Om hierop in te spelen betrekt NXTPOP sociale media in hun strategie om de doelgroep alsnog te bereiken. Via TikTok lokt de organisatie jongeren naar de website om hen warm te maken voor andere activiteiten: “We proberen de jongeren binnen te halen met een concertrecensie van een populaire artiest, dan laten we hen kennismaken met meer niche cultuur door middel van een lijstje met tips bijvoorbeeld.”

Interesse in de jongerenagenda of zie je een andere opportuniteit voor een samenwerking? Wij luisteren graag!

Hanne Jacobs
Neem contact op met
Hanne Jacobs
Campagnes & projectmedewerker Jongeren
email hidden; JavaScript is required
JavaScript is required to reveal this message.
Praktijkvoorbeeld

UiTX-kalender op WAT WAT

07 apr. 2021

Om jongeren nog beter te kunnen informeren over het cultuuraanbod, gebruikt het jeugdinformatieplatform WAT WAT de jongerenagenda-widget van publiq.

Meer lezen

UiTX, ook voor steden en gemeenten

Een inspirerende selectie activiteiten helemaal op maat van jongeren, dat is UiTX! Hoe gaat dit in zijn werk en hoe kan jouw stad of gemeente hiermee aan de slag om jongeren te bedienen?

Meer lezen

Activiteiten verrijken in de UiTdatabank

Verrijk je UiT-activiteiten met extra informatie. Door je publiek zo volledig mogelijk te informeren, haal je de drempel om deel te nemen aan een activiteit nog een stukje naar beneden.

Meer lezen