Met deze 5 tips zorg je ervoor dat iedereen de weg vindt naar jouw UiTPAS-activiteit.

1. Spreek heldere taal

Maak je tekst prikkelend, maar denk ook aan de mensen die minder vlot lezen.

  • Zorg voor een duidelijke structuur, zet de belangrijkste info vooraan.

  • Hou het kort: schrijf in korte, actieve zinnen.

  • Vermijd moeilijke woorden en ingewikkelde zinsconstructies.

  • Denk na over je woordkeuze: gebruik neutrale woorden waar mogelijk en vermijd stereotiepe formuleringen.

2. Geef alle nodige informatie

Sommige bezoekers hebben nood aan extra informatie over faciliteiten. Is de locatie toegankelijk voor rolstoelgebruikers, is er een prikkelarme ruimte voorzien, een ververskussen voor baby’s? Bundel je toegankelijkheidsinformatie in een helder lijstje, zo vindt iedereen makkelijk de juiste informatie terug.

Geef daarnaast ook precieze informatie over wat je op de locatie precies met je UiTPAS kan doen. Een logo alleen is niet genoeg, vermeld ook steeds uitdrukkelijk het kansentarief, en welke omruilvoordelen er beschikbaar zijn.

3. Kies een goed beeld

Ga op zoek naar een sprekend beeld dat de diversiteit van de maatschappij weerspiegelt. Representatie is belangrijk: kies een foto waarin je (toekomstige) bezoekers zichzelf herkennen. Denk eraan dat beelden die mogelijk kwetsend zijn, zoals foto’s van zwarte piet of stereotiepe man/vrouwafbeeldingen, ertoe kunnen leiden dat een deel van je publiek zich niet welkom voelt.

  • Om extra de aandacht te trekken, gebruik je best een foto van (blije) mensen die je activiteit beleven.
  • Een sfeerbeeld van een vorige editie of gelijkaardige activiteit is ideaal, maar als je die niet hebt kan je ook een stockfoto gebruiken.

  • Maak foto’s tijdens je activiteiten en vraag toestemming aan de geportretteerden om de beelden te gebruiken in je communicatie. Zo heb je altijd leuke en authentieke beelden klaarliggen.

© Lies Engelen Photography

4. Vermijd stereotypering

Stereotypes zijn schadelijk: het zijn veralgemeningen en vaak zijn ze verbonden met een (onjuist) waardeoordeel. Wees je bewust van mogelijke vooroordelen en stereotypen en vermijd ze in je communicatie: in je taal, woordkeuze en beelden. Denk aan feestdagen of activiteiten die vaak verbonden worden met stereotypes, zoals carnaval, sinterklaas en sommige religieuze feesten.

  • Organiseer je bijvoorbeeld een sinterklaasfeest? Kies dan voor een neutrale foto, zoals eentje waarop blije kinderen worden afgebeeld. Zo voelen alle kinderen zich welkom op jouw feest.

  • Verbind in beeld niet steeds eenzelfde doelgroep met een boodschap over het UiTPAS-kansentarief. UiTPAS is er voor iedereen, met of zonder kansenstatuut. Jong of oud, single ouder of groot gezin, van diverse afkomst, met een beperking of niet ... iedereen kan ik de situatie terechtkomen waarin die een beroep moet doen op het kansenstatuut.

5. Ga in dialoog

Vraag feedback over je UiTPAS-communicatie aan mensen met verschillende achtergronden. Misschien heb je wel enkele enthousiaste collega’s of vrijwilligers die eens willen meekijken? Ze hebben ongetwijfeld waardevolle feedback. Of doe een beroep op een vereniging waar armen het woord nemen, vrouwenorganisaties, een ldc ... om jouw communicatie te evalueren.

En zo maak jij je UiTPAS-communicatie nog inclusiever.

Tips & tricks

Vóór alles: vraag het de gebruiker!

27 feb. 2023

Concrete tips voor inclusieve UiTPAS-communicatie

Meer lezen
Tips & tricks

Iedereen welkom: tips voor een inclusieve activiteit in de UiTdatabank

16 aug. 2023

Wil je een groter en diverser publiek bereiken? Begin bij je communicatie: met deze tips zorg je ervoor dat iedereen de weg vindt naar jouw activiteit.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Inclusieve communicatie - hoe doet de stad Mechelen het?

28 sep. 2023

Wie inclusief wil communiceren heeft vandaag heel wat verschillende perspectieven om rekening mee te houden, dat vraagt om bedachtzaam schrijven en weloverwogen beeldgebruik.

Meer lezen