Tijdens de campagne mijn cultuurhuis lanceerde initiatiefnemer cult! in samenwerking met UiTinVlaanderen dit najaar een wedstrijd om een jaar lang gratis cultuur te winnen. De gelukkige winnaar besloot haar prijs in te wisselen bij Cultuurcentrum De Schakel. Hoog tijd om deze Waregemse cultuurtempel eens van dichterbij te bekijken!

"Humor spreekt aan"

“De winnares koos bewust voor ons cultuurhuis omdat ze er al lange tijd een enthousiaste bezoeker van is," vertelt Jorge De Wintere, communicatieverantwoordelijke van Cultuurcentrum De Schakel.

“Ze is afkomstig uit Oostende en kent het gevarieerde cultuuraanbod daar, maar toch kiest ze ons uit voor de cultuurbeleving. Regelmatig komt ze met haar kinderen naar onze voorstellingen. Met name ons rijke aanbod van humoristische voorstellingen spreekt haar aan. Dat merken we ook bij ons brede publiek: vooral sinds de uitbraak van de coronapandemie merken we dat mensen verlangen naar voorstellingen waar ze volledig kunnen ontspannen en hun zorgen kunnen vergeten. In De Schakel vinden ze precies dit soort aanbod."

Meer dan 150 films per seizoen

“Daarnaast leggen we in De Schakel de nadruk op filmaanbod. Ons doel is om een divers publiek aan te spreken, voor artistieke films tot commerciële kaskrakers. We streven ernaar om Waregem prominent op de kaart te zetten als 'filmbestemming': filmliefhebbers uit de buurt hoeven niet noodzakelijkerwijs naar Kortrijk of Gent te reizen om van hoogwaardige films te genieten."

© CC De Schakel

Een breed publiek bereiken via UiTPAS

“UiTPAS speelt een cruciale rol in het bereiken van een breed publiek voor ons CC. Als cultuurcentrum zien we absoluut de meerwaarde van dit systeem. Deze maand staat bovendien helemaal in het teken van UiTPAS. We hebben namelijk ingetekend op de campagne 'UiTPAS-maand' van regio Zuidwest. Hiervoor bieden we een voordeel aan waarbij mensen voor slechts 5 gespaarde punten een heerlijk bakje popcorn kunnen krijgen. We constateren nu al dat deze actie bijzonder populair is."

UiTPAS helpt ons om een breed en nieuw publiek te bereiken.
Jorge De Wintere
CC De Schakel

Was UiTPAS al zo populair sinds de start van CC De Schakel?

Jorge: “We zetten al enkele jaren in op UiTPAS. Echter, aanvankelijk verliep de integratie niet zo vlot. Het bleek niet erg bekend te zijn bij het grote publiek, en mensen die recht hadden op kortingstarieven ondervonden drempels om hun recht op korting te verkrijgen. In de afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om UiTPAS meer bekendheid te geven en drempels weg te nemen"

“Zo hebben we geïnvesteerd in onze UiTPAS-communicatie. We ijveren ervoor dat UiTPAS regelmatig belicht wordt in de stadskrant, UiTPAS krijgt steeds een aparte pagina in onze seizoensbrochure en ook op onze website vind je er informatie over."

Aan de balie is het ook duidelijk dat we met UiTPAS werken: de zuilen zijn zichtbaar geplaatst bij de ingang. Ook nu, tijdens onze verbouwingen, blijft de zuil op een zichtbare en goed bereikbare plaats staan. Als we een evenement op locatie organiseren, zorgen we ervoor dat er een QR-code aanwezig is, zodat deelnemers altijd de mogelijkheid hebben om punten te sparen."

"Een extra stimulans en een absolute noodzakelijkheid voor een betere werking van UiTPAS is dat onze vrijwilligers en baliemedewerkers zeer goed op de hoogte zijn van de voordelen die het programma biedt."

© CC De Schakel

Merken jullie dat jullie een nieuw publiek bereiken via UiTPAS?

Jorge: “Ja, sinds we het mogelijk hebben gemaakt om je punten in te ruilen voor een cinematicket, merken we dat we echt een nieuw publiek kunnen aantrekken. In eerste instantie kon je met slechts 5 gespaarde punten een ticket krijgen. Dit bracht veel nieuwe bezoekers naar ons cc."

"Na een tijdje hebben we dit voordeel wel verhoogd naar 15 punten, zodat het voor ons ook financieel haalbaar blijft. Toch proberen we zoveel mogelijk acties te ondernemen met UiTPAS. Ondertussen kan het publiek ook voor 10 punten naar een familievoorstelling komen of voor 30 punten naar een podiumvoorstelling naar keuze.

Ook hebben we het mogelijk gemaakt om je punten in te wisselen voor een tweede ticket gratis voor het concert van Laura Tesoro. Hiermee mikten we specifiek op een jonger publiek. Voor deze actie stuurden we ook een segmentatiemail uit, die bijzonder goed heeft gewerkt."

© CC De Schakel

"Kortom, we willen een divers aanbod bieden voor alle lagen van de bevolking. UiTPAS moet niet alleen worden ingezet om publiek te trekken, maar ook als integraal onderdeel van ons grotere verhaal," besluit Jorge.

Praktijkvoorbeeld

CC De Bogaard toont aan dat eenvoudige inspanningen met UiTPAS resultaten opleveren

14 jun. 2023

CC De Bogaard bewijst dat je geen spectaculair omruilvoordeel of enorme promotiecampagnes nodig hebt om een effect te bekomen.

Meer lezen
Aan de slag

Maximaliseer je UiTPAS: verzamel e-mailadressen voor meer betrokkenheid

18 sep. 2023

Activeer UiTPAS-houders en bereik een breder publiek: ontdek waarom en hoe je e-mailadressen kunt verzamelen voor gepersonaliseerde voordelen en grotere betrokkenheid.

Meer lezen

Communicatie & promotie

Hoe helpt UiTPAS je gericht te communiceren naar je publiek en hoe maak je UiTPAS bekend bij je inwoners?

Meer lezen