Tip 1: Zorg voor een aantrekkelijk voordelenpakket
Begin met het verbeteren van de waarde van je UiTPAS voor iedereen door te focussen op de omruilvoordelen. Zorg ervoor dat omruilvoordelen aantrekkelijk zijn voor een breed publiek én zorg voor omruilvoordelen gericht op specifieke doelgroepen zoals gezinnen, jongeren of senioren. Bedenk ook voldoende opties voor een klein puntenaantal van 5 tot 10 punten.
Denk ook aan welkomstvoordelen, waarbij pashouders snel de aankoopprijs van de UiTPAS in de vorm van voordelen terugverdienen.
Voorzie ten slotte online omruilvoordelen die pashouders meteen kunnen verzilveren in de app.
Extra tip: betrek lokale organisatoren bij het creatieve proces om nieuwe voordelen te bedenken.
Tip 2: Communiceer over voordelen
Nieuwe voordelen kan je best steeds actief communiceren. Maak gebruik van verschillende communicatiekanalen zoals het UiT- of vrijetijdsmagazine, je UiTPAS-website, sociale media, de UiTPAS-segmentatiemails (zie tip 3) en maak ten slotte werk van de zichtbaarheid van de voordelen op de UiTPAS-locatie.
Tip 3: Verstuur segmentatiemails
Houd de pashouders op de hoogte met communicatie op maat. Combineer goed gekozen pashoudersegmenten met effectieve marketingmails om omruilvoordelen in de kijker te zetten.
Tip 4: Zet in op nieuwsbrieven
Haak in op regionale nieuwsbrieven of verwijs naar de UiTinVlaanderen-nieuwsbrief om pashouders op de hoogte te houden. Inspireer hen met activiteiten waar UiTPAS-korting of omruilvoordelen beschikbaar zijn.
Tip 6: Leid je pashouders naar de UiTPAS-app
Moedig pashouders aan de UiTPAS-app te gebruiken. Houd ze dichterbij door de app te promoten en profiteer van de recente aanpassingen van de app.
Tip 9: Update je printcommunicatie
Zorg voor consistente communicatie over UiTPAS in je gemeentemagazine of UiT-folder. Voeg een standaard blok toe met een korte uitleg en het UiTPAS-logo bij evenementen waar punten kunnen worden gespaard.
Het gemeentemagazine is het meest gelezen communicatiekanaal, dus maak hier optimaal gebruik van. Creëer een vaste rubriek, bijvoorbeeld "Haal meer uit je UiTPAS," en stel voor een estafette van interviews te organiseren. Laat verschillende mensen aan het woord komen, zoals organisatoren van evenementen, bezoekers met kortingen, regionale UiTPAS-trekkers, en deelnemers aan activiteiten. Dit zet diverse aspecten van de vrijetijdsdiensten in de schijnwerpers.
Stel dit idee voor aan de communicatiecollega's en werk aan een langlopende samenwerking. Als UiTPAS-verantwoordelijke kun je de content en contacten voor interviews beheren, waardoor het voor de redactie eenvoudiger wordt om inhoud te verzamelen.

UiTPAS in je gemeentelijke communicatie
Integreer UiTPAS structureel in je gemeentelijke communicatie om (nieuwe) inwoners het hele jaar door te informeren en te inspireren.

De segmentatietool
Stuur gerichte mailcampagnes naar een zelfgekozen doelgroep te op basis van UiTPAS-data.