Start to UiTPAS

Voor 'Start to UiTPAS' gingen we langs bij verenigingen, clubs en organisaties in heel Vlaanderen. Ze vertellen eerlijk over hun ervaring met UiTPAS.

We voelen het kansentarief niet echt in onze cijfers, we hebben ook andere kortingen voor bijvoorbeeld jongeren en 65+.
Kim De Ranter
Theater ARSENAAL / LAZARUS

3 redenen waarom UiTPAS een goed idee is voor lokale verenigingen

Verenigingen behoren tot de kern van het lokale vrijetijdsleven in een stad of gemeente. Verenigingsinitiatieven kunnen dus niet ontbreken in het UiTPASaanbod. Maar waarom zou je als vereniging aansluiten?

  1. Administratieve vereenvoudiging.
    UiTPAS betekent een administratieve vereenvoudiging van het toekennen en verwerken van kansentarieven. Alles wordt automatisch geregistreerd en verwerkt door het UiTPASsysteem. In de meeste UiTPASregio’s gebeurt de terugbetaling van de gederfde inkomsten ook centraal vanuit het stads- of gemeentebestuur.
  2. Sociaal engagement
    Wanneer een organisator UiTPAS aanbiedt aan haar leden of bezoekers, geeft ze aan dat ze wil werken aan een betere wereld, waarin vrijetijdsparticipatie een recht is voor iedereen. Uiteraard is dit iets waar een organisator mee kan uitpakken. Het is een krachtig signaal dat bijvoorbeeld ook bij sponsors in de smaak valt.
  3. Extra promotiekansen
    Werken met UiTPAS vergroot je zichtbaarheid als organisatie en maakt het mogelijk om meer en nieuw publiek aan te spreken, en je trouw publiek te belonen. En dit via de gemeentelijke UiTPAScommunicatiekanalen, zoals de gemeentelijke website, UiTPASmails, het gemeentelijk infoblad, speciale flyers en folders, een UiTPASgids met alle organisatoren,... Daarnaast kan UiTPAS ook dienen als lidkaart.


En wat met de financiën?

Veel verenigingen vrezen bij het ingebruiknemen van UiTPAS een stormloop aan deelnemers aan kansentarief, en daarmee de implicaties op de eigen clubkas. De praktijk leert ons dat dit zeker niet altijd het geval is. Want naast de financiële participatiedrempel zijn er nog andere drempels die mensen beletten deel te nemen: de sociale drempel, praktische drempels, motivatiedrempel...

Ook voorzien steden en gemeenten verschillende oplossingen om tegemoet te komen aan financiële bezorgdheden.

Sociaal, maatschappelijk engagement is een goede incentive om naar sponsors te stappen.
Geert De Brouwer
Atletiek Land van Aalst

Meer verhalen

© Kurt Van der Elst
Praktijkvoorbeeld

Nieuw publiek met UiTPAS bij LOD muziektheater Gent

08 okt. 2019

"We zagen zo goed als allemaal nieuwe gezichten en bereikten met onze oproep een heel divers publiek."

Meer lezen
Culturele uitsluiting heeft meer impact dan financiële uitsluiting - 't hof van commerce
Praktijkvoorbeeld

“Culturele uitsluiting heeft meer impact dan financiële uitsluiting.”

05 jun. 2019

4AD is een van de eerste bovenlokale aanbieders van UiTPAS met kansentarief, en heeft duidelijk een missie voor ogen.

Meer lezen
IMG 4079 2
Verslag kennisevent

Zo gebruiken een atletiekvereniging en theaterhuis UiTPAS

07 feb. 2020

"UiTPAS geeft ARSENAAL/LAZARUS ook extra zichtbaarheid binnen de stad.”

Meer lezen