UiTPAS bij Chiro Bobo Dendermonde

Mattis Verstraeten (24) is hoofdleiding bij Chiro Bobo in Dendermonde. Hij heeft er inmiddels een carrière van 19 jaar bij de Chiro opzitten. Op kamp eet hij het liefst barbecue en zijn favoriete quote is, zo prijkt op hun website, “Bij Chiro Bobo is ECHT iedereen welkom!”. Een uitspraak die hand in hand gaat met waar UiTPAS voor staat.

Mattis: “We zijn gesitueerd in wat je kunt noemen een sociale buurt. Veel families hebben nood aan wat UiTPAS te bieden heeft, namelijk serieuze kortingen op het inschrijvingsgeld en op de kosten voor het kamp en andere uitstappen.”

“Onze Chiro werkt nu zo’n drie jaar met UiTPAS. Kristof (De Kock, deskundige cultuur en UiTPAS-coördinator in Dendermonde, n.v.d.r.) nodigde de toenmalige leiding uit voor een presentatie over UiTPAS en ze waren meteen mee in het verhaal. Gezien de familiale sfeer die er bij onze Chiro heerst, is UiTPAS een instrument dat we absoluut nodig hebben om onze werking uit te bouwen en ons op de kaart te zetten als een open, toegankelijke jeugdvereniging."

“Toch willen we UiTPAS zeker niet als ‘kansenpas’ of kortingskaart gebruiken. Aan het begin van een nieuw seizoen, op ons startmoment, en bij de huisbezoeken, stellen we UiTPAS voor aan alle families en kinderen, niet enkel aan degenen waarvan we denken dat die een beroep zouden kunnen doen op het kansentarief. En dat is ook het goeie aan UiTPAS, iedereen heeft er iets aan. Elk lid kan er punten mee sparen en omruilen. Dit benadrukken we ook steeds”

Financieel lijden we er niet onder en UiTPAS is echt nodig om ons op de kaart te zetten als een open, toegankelijke jeugdvereniging.
Mattis Verstraeten
Hoofdleiding bij Chiro Bobo (Dendermonde)

“Niet iedereen van onze leiding besteedt altijd genoeg aandacht aan UiTPAS. Dit is zeker iets waaraan we nog kunnen werken om het nog aantrekkelijker en efficiënter te maken.”

“Met UiTPAS slagen we erin een ander publiek aan te spreken, kinderen die anders niet zouden kunnen genieten van de Chiro-activiteiten. Zo is er een gezin met vijf kinderen, voor wie het inschrijfgeld anders immens hoog zou liggen, dat nu zonder probleem kon aansluiten. Hier ben ik fier op.”

“Sinds ik hoofdleiding ben, breng ik alle administratieve zaken voor de Chiro in orde. Dus ook de UiTPAS-kansentarieven, die we moeten doorgeven aan de gemeente om zo ons deel terug te krijgen. Dit is voor mij zeker geen grote beslommering. Met de UiTPAS-app voor organisatoren is dit heel eenvoudig.”

“Financieel lijden we er niet onder. Via Chiro voor Chiro krijgen we ook 500 euro terug. Allemaal beetjes waarmee we een Chiro voor iedereen kunnen realiseren!”

Jeugdcentrum Aximax - Lise Gieraerts

Aximax is een jeugdcentrum in hartje Brussel, op de grens van de gemeente Sint-Joost-ten-Node en de Europese wijk. Het is een open huis waar iedereen welkom is, zowel jongeren van 16 als peuters van 3. Aximax is een Brussels huis bij uitstek. “We richten ons in de eerste plaats op onze directe buren en omliggende scholen en gemeentes.” Lise Gieraerts is er de enthousiaste programma- en communicatiemedewerker.

“Voor ons centrum was UiTPAS, of Paspartoe, zoals deze in Brussel heet, destijds geen bewuste of eigen keuze. Het was een keuze van de VGC (Vlaamse Gemeenschapscommissie) dat UiTPAS voet aan de grond zou krijgen bij het Nederlandstalige vrijetijdsaanbod in Brussel.”

“Ondertussen kun je wel zeggen dat Paspartoe een gevestigde waarde is, zowel in ons centrum als bij ons publiek. En daar ben ik blij om. Paspartoe is vooral een handige tool om aan iedereen de kans te geven om te participeren aan onze activiteiten. We bevinden ons vlak naast een school, in een arme buurt. Daarom is het superbelangrijk dat er instrumenten zoals Paspartoe bestaan.”

“Het vergemakkelijkt de zaken zowel voor onze medewerkers, als voor het publiek. Vaak kent het publiek de Paspartoe al vanop een andere locatie, zoals de gemeenschapscentra en de sportdienst en hebben ze de kaart al op zak. Dan kunnen ze hier direct mee. Wanneer dat niet zo is, leggen wij hen het systeem uit en maken we er ter plekke een kaart aan. Aximax is namelijk ook een Paspartoe-verkoopsbalie."

“Ons publiek die eerste drempel laten overwinnen is de moeilijkste stap in het hele Paspartoe verhaal. Omdat wij ook kaarten verkopen, moet je mensen met recht op het kansentarief bijvoorbeeld uitleggen dat ze een bewijsje moeten komen voorleggen. Vaak zijn dit ook anderstalige mensen."

"Deze stap vraagt meer tijd en moeite, maar dan zit je ook meteen voor een jaar goed, én kan het kind of jongere ermee terecht op tal van andere locaties in Brussel. Dat is het handige aan Paspartoe: het universele karakter ervan. Het is eenduidig, geen poespas, overal hetzelfde.”

We hebben (met UiTPAS) al kinderen mogen ontvangen die geen enkele band hadden met Aximax. Da’s echt tof om te zien.
Lise Gieraerts
programma- en communicatiemedewerker Aximax (Brussel)

“We bieden zelf ook omruilvoordelen aan, zoals een gratis film op zondag voor drie punten, of een uitstap. Deze verschijnen dan in de maandelijkse Paspartoe voordelenbrochure en nieuwsbrief, als we daarom vragen. We hebben zo al kinderen mogen ontvangen die geen enkele band hadden met Aximax. Da’s echt tof om te zien.”

“Wat mijn plannen zijn voor de toekomst met Paspartoe? We kunnen harder inzetten op het motiveren van mensen om ook punten te sparen en om te ruilen, en Paspartoe niet enkel te gebruiken vanwege het kansentarief. Mensen warm maken voor een uitstapje buiten Brussel met hun punten, lijkt mij een leuk actiepunt.”

Chiro Beukenhout - Sarah Ingels

Sarah Ingels is leidster bij Chiro Beukenhout in Boekhoute (Assenede). Deze meisjeschiro is aanbieder bij UiTPAS regio Meetjesland. “Een kleine maar fijne Chiro waar alle leden enorm aan elkaar hangen,” zo vertelt Sarah.

Het was dan ook een oud-leidster die nu voor de gemeente werkt, die hun Chiro liet kennismaken met UiTPAS. “We waren meteen mee met het verhaal,” zegt Sarah. “Het is een heel mooi initiatief dat diversiteit onder onze leden met zich meebrengt.”

“Toch hangt het wat af van de leidingsploeg hoeveel aandacht er aan UiTPAS wordt besteed.” “Dit jaar zetten we er terug meer op in, en dat resulteert, want er is nu meer vraag naar inschrijven met kansentarief”.

Dankzij UiTPAS moeten we niet meer 'direct' over iemands financiële situatie praten. De drempel wordt kleiner.
Sarah Ingels
Leidster Chiro Beukenhout

“Ik vind UiTPAS persoonlijk een handig instrument om kansen te geven aan elk kind. UiTPAS maakt het voor ons ook makkelijker om te praten met families die het niet breed hebben, dit blijft delicaat. Het is een gekend systeem onder de doelgroep, daarom moeten we zelf bijna geen uitleg meer geven. Ze moeten gewoon met hun kaart afkomen en dan zien we of ze recht hebben op het kansentarief. Je moet minder ‘direct’ over hun financiële situatie praten. We zien dat het de drempel voor mensen met beperkt inkomen lager maakt, ze komen makkelijker met ons spreken.”

“Daarnaast is het ook een goede reclamebron, wat onze kleine vereniging zeker kan gebruiken. Zo krijgt iedere inwoner het UiTPAS-krantje van de gemeente in de bus, en daar stond onze Chiro in vermeld!”

“Of het meer administratie met zich meebrengt? Op zich is de app een handig hulpmiddel, maar ik ben nooit zeker of de kansentarieven wel goed geregistreerd worden. Daarvoor zal ik de UiTPAS-coördinator nog eens moeten aanspreken. Ik denk dat eens we er goed mee weg zijn, en we zien dat alles de eerste keer goed is doorgegeven, het helemaal vlot zal verlopen en we er meer vertrouwd mee zullen werken.”

“We willen zeker nog meer doen met de UiTPAS. Er ons met de leidingsploeg nog meer in verdiepen en ons nog eens informeren bij de UiTPAS-verantwoordelijke van de gemeente, om bijvoorbeeld omruilvoordelen aan te bieden.”

Meer over UiTPAS

Lees hier meer over hoe verenigingen UiTPAS inzetten voor hun werking en welke voordelen ze eruit halen.

Download hieronder de toolkit om aan de slag met gaan met UiTPAS & jeugdverenigingen binnen jouw UiTPAS-gemeente of -regio.