Doelgroepen
Welke doelgroepen worden goed bediend door het UiTnetwerk? Waar is er nog marge?
'Families met jonge kinderen' staan met stip op de eerste plaats als het gaat om doelgroepen waarop al wordt ingezet: 79% van de respondenten levert inspanningen voor deze groep.
Ook voor senioren doen jullie je best: 72% zet hier extra op in.
Iets meer dan de helft wil ook specifiek voor mensen in armoede drempels wegnemen en 18% wil hier in te toekomst mee aan de slag.
Verrassender zijn de resultaten rond anderstaligen en nieuwkomers: 50% van de bevraagden zet hier niet specifiek op in. 14% geeft wel aan hier interesse in te hebben of in de toekomst plannen mee aan de slag te gaan.
En wat met de jongeren? 57% zet in op jongeren van 14 tot 16 jaar, en 41% zet al in op jongeren van 16 tot 26 jaar.
Grasduin in onze kennisbank voor praktijkvoorbeelden en onderzoek rond deze doelgroepen:
Kanalen
In welke kanalen maken de partners gebruik van de UiTdatabank of van het merk UiT?
De eigen website (96%), het informatieblad (81%) en de digitale nieuwsbrief (31%) zijn de populairste kanalen.
Daarnaast heeft 16% een aparte UiTwebsite en 14% heeft een apart UiTmagazine. 15 van de 102 partners gaven aan een nieuwe UiTagenda (website) te zullen lanceren.
Uiteraard is ook Facebook (30%) populair, maar ook de klassieke affiches (20%) en flyers (22%) blijven bestaan.
10% geeft aan gebruik te maken van narrowcasting (digitale schermen).
Amper 1% maakt gebruik van de tipsblaadjes, makkelijk te exporteren uit de UiTdatabank. De tool werd recent nog verbeterd, tijd om deze te (her)ontdekken!
20% gebruikt ook UiTPAS, de spaar- en voordeelkaart als impuls voor lokale vrijetijdsparticipatie met extra aandacht voor mensen in armoede.
Enkele UiTkanalen in actie:
Puurs-Sint-Amands grijpt fusie aan voor gemeentelijk UiTmagazine
“Als gemeente vinden we het belangrijk om in te zetten op vrijetijdscommunicatie en marketing van het brede vrijetijdsaanbod.”
Narrowcasting en UiTcommunicatie in de praktijk: Turnhout
In steeds meer steden en gemeenten verschijnen her en der digitale infoborden met UiT-informatie.
Nieuw publiek met UiTPAS bij LOD muziektheater Gent
"We zagen zo goed als allemaal nieuwe gezichten en bereikten met onze oproep een heel divers publiek."
Begeleidingen op maat
publiq heeft niet alleen een open kennisaanbod, maar geeft ook begeleidingen op maat. Uit de bevraging blijkt dat hier veel interesse in is. De opleiding 'mini-audit van je gemeentelijke UiTcommunicatie' blijkt het meest populair (35%).