Coördinator Isa Peters heeft haar handen vol met de Hasseltse UiTPAS maar blikt graag even terug op het afgelopen opstartjaar.

“Voordat we UiTPAS Hasselt lanceerden, was er in Hasselt al een Uitpas in omloop. Ja, een kortingskaart voor vrije tijd met dezelfde naam. Zo’n 10.000 mensen hadden zo’n pas. Het verschil met de huidige UiTPAS is dat dit echt een volwaardig instrument is om vrijetijdsparticipatie te bevorderen bij alle Hasselaren. Ons doel bij de start was dat na 1 jaar minstens evenveel mensen de nieuwe UiTPAS in hun bezit zouden hebben.”

Mijlpaal snel gehaald

Daar is UiTPAS Hasselt bijzonder snel overgegaan: na enkele maanden was deze mijlpaal bereikt, nog een paar maanden later was dit cijfer al verdubbeld.

Isa: “Het succes van de nieuwe UiTPAS zit in verschillende factoren. Enerzijds waren onze inwoners al bekend met de vorige Uitpas. De voordelen die deze pas bood, hebben we overgenomen als welkomstvoordeel op de nieuwe UiTPAS. Dit zijn o.a. gratis toegang tot de Japanse Tuin, een heel populair voordeel, of een bezoek aan het Modemuseum, het Jenevermuseum of de Abdijsite van Herkenrode. Mensen kwamen hun nieuwe UiTPAS halen speciaal hiervoor.”

“Onze uitdaging voor de komende tijd ligt erin om UiTPAS-houders ook bekend te maken met alle andere mogelijkheden die de nieuwe UiTPAS meer biedt, zoals punten sparen en omruilen bij heel wat meer vrijetijdsplekken en -activiteiten. Ook de structurele korting voor mensen in armoede is nog niet bij iedereen van deze doelgroep even gekend. Deze pashouders moeten we nu activeren en motiveren om alles uit hun UiTPAS te halen.”

Campagne voor 1 jaar UiTPAS Hasselt

“Voor ons eenjarig bestaan zijn we naar buiten gekomen met een ‘testimonialcampagne’ die UiTPAS-houders en aanbieders in de kijker zet. Op die manier willen we tonen wat er allemaal te beleven valt met UiTPAS, en dat UiTPAS er is voor iedereen.’

20.000 exemplaren verdeeld

Ook de 20.000e UiTPAS-houder werd onlangs in de bloemetjes gezet: “Nisrine (23 jaar) mocht de 20.000 UiTPAS ontvangen. We hebben met haar en onze schepen van cultuur een fotomoment georganiseerd. Nisrine heeft toen ook een bonsai boom gekregen en tickets voor de foodtrucks in de Japanse Tuin.”

Baliemedewerkers zijn spil van UiTPAS

“Ook hebben we alle baliemedewerkers bij de mijlpaal van de 10.000e UiTPAS bestaan bedankt met een doosje pralines. Zij zijn immers de spil van UiTPAS, onze belangrijkste eerstelijns contactpersonen. In verband met hun functie denken we eraan om hen in de toekomst samen te brengen in een fijne omkadering, zodat zij van elkaar leren en elkaar kunnen inspireren in hun rol. Inzetten op het verzamelen van e-mailadressen van pashouders zal de komende periode een van hun belangrijkste missies worden. Zo kunnen wij pashouders nog beter benaderen en bedienen.”

Baliemedewerkers zijn onze belangrijkste eerstelijns contactpersonen en moeten perfect van alles op de hoogte zijn.
Isa Peters
Coördinator UiTPAS Hasselt

“De opvolging met de balies had ik bij de start wel onderschat, dit is nog altijd heel intensief. Omdat ik veel bezig ben met het dagelijks operationeel houden van de goede werking van UiTPAS, blijft er soms minder tijd over om na te denken over het strategische luik van het project.”

Marketingacties met exclusieve voordelen

“Wat ik wel al weet, is dat we het komende jaar extra gaan inzetten op omruilvoordelen. In het UiTPAS dashboard zie ik dat ongeveer de helft van onze pashouders punten spaart, en dat slechts een klein deel onder hen gaat deze punten ook omruilt. Daar gaan we nu aan werken. Om het omruilen van punten te promoten, willen we marketingacties doen met exclusieve voordelen, zoals een ballonvlucht. Op deze manier hopen we de pashouders bewust te maken van de mogelijkheid om te sparen en hun punten om te ruilen voor voordelen.”

“Ook willen we inzetten op ‘kruisbestuiving’ tussen locaties. We zien dat het zwembad een populaire spaar- en ruillocatie is. Dus willen we op deze plek andere UiTPAS-voordelen en -locaties promoten, om zwembadliefhebbers aan te sporen ook eens iets anders te proberen met hun UiTPAS.”

Partners

Op dit moment heeft UiTPAS Hasselt 44 partners. “Een grote groep aanbieders was meteen gewonnen voor het UiTPAS-concept. Nu is het moment daar om nog meer partners te overtuigen die nog twijfelen of UiTPAS nog niet kennen.”

100e UiTPAS-gemeente Westerlo komt uit nieuwe UiTPAS-regio de Merode

27 apr 2022

Vanaf nu is UiTPAS beschikbaar in 100 gemeenten in Vlaanderen. Met de komst van de vier gemeenten binnen cultuurregio de Merode wordt de symbolische kaap van 100 gemeenten overschreden.

Meer lezen

UiTPAS in jouw stad of gemeente

Zo start je aanvraag om te starten met UiTPAS in jouw stad, gemeente of regio.

Meer weten

UiTPAS in 2021

06 jan 2022

Ook 2021 was een uitdagend jaar voor de vrijetijdssector en voor UiTPAS. Daartegenover stonden gelukkig veel nieuwe partners en samenwerkingen, ontwikkelingen en vooral een hoop flexibiliteit en creativiteit van iedereen die met UiTPAS bezig is! Lees mee wat we samen met onze partners in 2021 realiseerden en hoe jij hier komend jaar mee aan de slag kunt.

Meer lezen