Vrije tijd in de stad voor iedereen

Inge Heymans beheert vanuit Muntpunt (bibliotheek, informatiehuis en ontmoetingsplek in Brussel) de Paspartoe-communicatie en ontwikkelde samen met Alja Kiseleva, coördinator van Paspartoe, de nieuwe huisstijl.

Alja: "Volgend jaar vieren we tien jaar Paspartoe. Dat vonden we het perfecte moment om onze huisstijl en website in een nieuw jasje te steken."

Inge: "Om de opgebouwde merkbekendheid en herkenbaarheid van Paspartoe echter niet in het gedrang te brengen, hebben we het logo behouden zoals iedereen het nu kent. Wel hebben we de kleuren van de huisstijl aangepast en werken we met speelse illustraties."

"De elementen in onze huisstijl vormen nu een echte reflectie van Brussel." vult Alja aan. "De illustraties zetten de stedelijke vrijetijdactiviteiten in de verf en diverse doelgroepen zijn gerepresenteerd. Met het oog op toekomstige partners komen alle vormen van vrijetijdsparticipatie erin voor."

Multi-inzetbaar

Inge: "De illustrator heeft bovendien alle objecten apart voorzien, zodat we deze naar hartelust kunnen gebruiken in onze verschillende communicatietools. De mannetjes zul je zien voorbijkomen in onder andere presentaties voor infosessies, in brochures of op onze website."

Vernieuwde passen met oog voor evenwicht in de doelgroepen

En wat met de passen zelf? Ook deze gaan mee met de nieuwe huisstijl.

Alja: "De nieuwe Paspartoe-kaarten zijn nu rood. De oude groene blijven we wel verkopen. Maar omdat de kaarten met kansentarief sneller de deur uitgaan, vragen we de verkooppunten dat wanneer alle groene kaarten met kansentarief op zijn, ze de oude groene niet-kansentarief kaarten terug inleveren. Dit natuurlijk om te vermijden dat kaarten met en zonder kansentarief er verschillend zouden gaan uitzien. Dat is net het hele punt van het UiTPAS-systeem: een niet-stigmatiserende kaart voor iedereen. We moeten er dus over waken dat de spreiding van groene en rode kaarten in evenwicht blijft bij de doelgroepen."

Gefaseerde uitrol naar publiek en partners

Een grote B2C-campagne die focust op de nieuwe huisstijl komt er niet. Inge: "We hebben er bewust voor gekozen om hier niet op in te zetten, en binnenkort alle aandacht te geven aan ons tienjarige bestaan. Later meer daarover!"

Alja: “Ook de B2B-uitrol verloopt gefaseerd zonder grootse aankondigingen. We verstuurden de nieuwe folders naar de partners samen met een brief met wat meer uitleg, we introduceerden de nieuwe totebag als welkomstvoordeel, daarna volgde het andere promomateriaal, vervolgens kwamen de nieuwe kaarten in roulatie en voor de zomer voorzien we een postkaart met de nieuwe huisstijl als omruilvoordeel en nieuwe bestickering voor de zuilen.”

Inge: "Daarnaast gaan we inzetten op digital signage en laten we Paspartoe zo voorbijkomen op de digitale schermen aan de balie bij partners."

Paspartoe activeert UiTinBrussel communicatie

Ook de Paspartoe-website werd in een nieuw jasje gestoken. Inge: "De website blijft behouden als onderdeel van UiTinBrussel. Deze aanpak past nog steeds bij onze communicatiestrategie. Met Paspartoe willen we meer mensen inspireren, activeren en de kans geven om te participeren. UiT in Brussel is daarvoor het ideale vertrekpunt om toe te leiden naar Paspartoe."

Communicatie in drie talen voor maximaal bereik en engagement

Net zoals er welkomstbrochures zijn in het Nederlands, het Frans en het Engels, zijn ook onderdelen van de website drietalig. "Dit blijft een uitdaging," vertelt Inge, "maar het is absoluut nodig willen we elke Brusselaar bereiken." De activiteiten zelf krijgen enkel vertalingen wanneer ze niet taalgebonden zijn om verwarring te voorkomen.

Zoek de doelgroep op

Inge: "Ten slotte gaan we ook weer volop outreachend werken. Na corona zetten we opnieuw sterk in de zichtbaarheid van Paspartoe met mobiele balies. Zo zijn we aanwezig op activiteiten van welzijnsorganisaties, vrijetijdsmarkten, oudercontacten, brede school-activiteiten, … De één-op-één dienstverlening blijft waardevol, zeker bij de kwetsbare doelgroep".

Meer weten over de plannen voor 10 jaar Paspartoe en de nieuwe huisstijl? Afspraak op het publiqForum begin december! Hou onze nieuwsbrief in de gaten voor meer info.

Praktijkvoorbeeld
Meer lezen
Praktijkvoorbeeld
Meer lezen
Tips & tricks
Meer lezen