Visuele boost na tijden van lockdown

Op 6 september nam Zuidwest na 5 jaar officieel afscheid van de vertrouwde blauwe kaart. Jonathan Depoot, sinds kort coördinator van de regio, vertelt waarom dit nodig was.

"Na een periode van vele lockdowns wouden we een nieuwe elan geven aan de UiTPAS. Maar tot onze grote teleurstelling bleek dat het vrijetijdsleven vorig seizoen nog steeds niet op gang kon komen. Er werden amper punten gespaard, de zwembaden waren dicht... Daarom hebben we gekozen voor een visuele boost."

Jonathan: "Voor de rebranding hebben we een lokaal communicatiebureau onder de arm genomen. Zij hebben met ons een traject doorlopen, waarbij de lokale UiTPAS-trekkers ook betrokken waren."

"Met de kerngroep hebben we een aantal aparte werksessies gehouden. Daar kwamen de nieuwe huisstijl en nieuwe communicatie-acties uit voort, waarover we steeds terugkoppelden naar de grote groep."

"Voor het ontwerp zelf hebben we ons zeker laten inspireren door andere UiTPAS-regio's. We waren het er snel over eens om icoontjes in het ontwerp te verwerken. Voor de kleuren hebben we er vooral op gelet om geen kleuren van gemeentes in de regio of politieke kleuren te gebruiken."

"Het resultaat van het traject was dus veel meer dan enkel een nieuwe kaart. We hebben nu ook handige sjablonen, templates voor social media en aparte icoontjes die onze UiTPAS-partners kunnen gebruiken in hun communicatie."

Caravan in het nieuw

"Natuurlijk moest onze iconische caravan ook opnieuw bestickerd worden. Deze zomer was deze opnieuw een opvallende eyecatcher op activiteiten waar we de vernieuwde UiTPAS in de kijker hebben gezet. Zo stonden we op de Wielsbeekse feesten, bij onze nieuwste UiTPAS-partner, gemeente Wielsbeke."

"Aan de caravan konden pashouders gratis hun blauwe UiTPAS omruilen. De blauwe UiTPAS blijft overigens wel gewoon werken, maar vanaf 6 september zijn er in de verkooppunten enkel nog UiTPAS-kaarten te koop in de nieuwe huisstijl. Ook al het oude promomateriaal hebben we uiteraard vervangen."

UiTPAS Zuidwest caravan
De nieuwe look van UiTPAS Zuidwest geeft niet alleen pashouders goesting om weer te sparen, ook partners zijn weer helemaal mee.
Jonathan Depoot
Coördinator UiTPAS Zuidwest

Ook herleving bij partners

De campagne was niet alleen goed om UiTPAS weer in de kijker te zetten bij de pashouders, ook de partners ervaarden de rebranding als een boost, vertelt Jonathan:

"We merken echt dat er een nieuwe vibe door UiTPAS Zuidwest stroomt. De partners zijn wakker geworden en hebben er echt weer goesting in."

"Naast promomateriaal hebben we ook ingezet op filmpjes en artikels voor de gemeentes. Onze boodschap hierbij is: UiTPAS is helemaal terug en zit volledig in het nieuw! Zo maken we de communicatie rond de nieuwe UiTPAS eenvoudiger voor hen en kunnen we de regionale lijn weer goed doortrekken."

Eenvoudige actiepunten met veel winst

Verder gaat UiTPAS Zuidwest ook volop inzetten op het bekendmaken van UiTPAS.be, om zo de pashouder de meest volledige informatie te bieden.

Jonathan: "Een ander actiepunt waar we hard aan gaan werken met onze partners is het verzamelen van e-mailadressen. Aan de balie zal de pashouder consequent gevraagd worden naar zijn e-mailadres. Natuurlijk vertellen we erbij dat hij zo beter op de hoogte blijft van acties en voordelen op maat. Zo kunnen wij ook meer halen uit de segmentatiemails, en meer mensen toeleiden naar nieuw aanbod. Win-win!"