Meer dan 200 activiteiten

Kunstendag voor Kinderen is er elk jaar op de derde zondag van november. Met activiteiten over heel Vlaanderen biedt deze dag een uitgebreid programma aan voor kinderen tot 12 jaar.

Om de meer dan 200 initiatieven overzichtelijk te verzamelen, gebruikt de organisator van deze dag, Departement CJM, de agenda-widget van publiq.

Kunstendag voor Kinderen wordt ondersteund door de Vlaamse minister van Cultuur. Het initiatief wil het draagvlak voor de kunsten verbreden door in te zetten op kinderen als nieuw publiek. In de voorbije jaren is gebleken dat deze formule een succes is en haar doel bereikt.

Het opzet is eenvoudig: kunst- en cultuurhuizen bieden op die dag activiteiten aan die kinderen tot 12 jaar (en hun familie) confronteren met kunst en/of met kunstenaars. Het Departement Cultuur, Jeugd en Media zorgt voor een promotiecampagne.

Het verstuurt promomateriaal naar alle organisaties die meewerken. Daarenboven wordt in samenwerking met CANON Cultuurcel ook promomateriaal bezorgd aan kleuter- en basisscholen.

Makkelijke invoer via UiTdatabank

Hoe komen al deze activiteiten in de kalender terecht? Heel eenvoudig, via de UiTdatabank.

Pauline D'Haene (Communicatiecoördinator bij Departement CJM): "In het voorjaar lanceren we onze eerste brede oproep naar de sector. Elke organisatie die een activiteit wil aanbieden in het kader van de Kunstendag voor Kinderen dient dan een ruw voorstel in. Zo krijgen we dan al zicht op het aantal en de soort organisaties die willen meedoen. Indien nodig kunnen we in deze fase ook contact opnemen met organisatoren om hun activiteit bij te sturen."

"Eens organisatoren zijn ingeschreven, ontvangen zij regelmatig de Kunstendag voor Kinderen sectornieuwsbrief met alle richtlijnen. Zo ook de oproep om hun activiteit in te voeren in de UiTdatabank, met de juiste titel. Op deze manier stromen de activiteiten mooi door naar de kalender op onze onze website"

Met publiq kijken we naar een oplossing op maat om de invoer nog vlotter te laten verlopen.
Pauline D'Haene
Communicatiecoördinator bij Departement CJM

Pauline: "De UiTdatabank is zeer gekend bij alle organisatoren. We krijgen eigenlijk nooit vragen over de werking ervan, dat gaat erg vlot."

"Wel merken we dat niet alle organisatoren de exact juiste titel gebruiken. Dan gaat het soms mis en moeten wij bijsturen. Hier kruipt wat werk in, maar doordat wij achter de schermen makkelijk aanpassingen kunnen doen, zijn we zeker dat alle activiteiten goed gaat terechtkomen in het overzicht voor het publiek."

"Om het invoeren nog vlotter te laten lopen, bekijken we met publiq welke aanpassingen we kunnen laten doen voor een oplossing op maat."

In de mailbox bij duizenden Vliegfans

Pauline: "Naast onze eigen promotiecampagne levert ook publiq inspanningen. Zo verschijnt Kunstendag voor Kinderen in een artikel op UiTinVlaanderen en komt de campagne ook in de Vliegnieuwsbrief, die duizenden families bereikt."

Fragment Kalender Kunstendag voor Kinderen

Ook een agenda op maat? Jeroen bekijkt graag met jou de beste oplossing voor jouw organisatie.

Jeroen Verraest
Neem contact op met
Jeroen Verraest
Projectmedewerker partnerships
Projectaanvraag logo

UiTkalender op maat

Een UiTdatabank-selectie die past bij jouw publiek.

Zo'n 1000 partners in de cultuur- en vrijetijdssector, Vlaamse overheid en media kiezen al voor een UiTagenda-selectie, passend in hun website.

Meer weten
10-daagse geestelijke gezondheid zitbank
Praktijkvoorbeeld

Agenda op maat voor 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid

22 sep. 2021

10 dagen, meer dan 750 activiteiten verzameld in een overzichtelijke kalender dankzij een eigen label en een handige widget.

Meer lezen
Jongere - andrea piacquadio
Praktijkvoorbeeld

Jongerenagenda op WAT WAT

07 apr. 2021

Om jongeren nog beter te kunnen informeren over het cultuuraanbod, gebruikt het jeugdinformatieplatform WAT WAT de jongerenagenda widget van publiq.

Meer lezen