Bij het delen van informatie over je evenementen in de UiTdatabank, is het van cruciaal belang om inclusief en toegankelijk te communiceren. In deze gids bieden we vijf inspirerende voorbeelden om je te helpen bij het creëren van evenementen die iedereen welkom heten en aanspreken. Van het vermijden van stereotypen tot het gebruik van de juiste voornaamwoorden, ontdek hoe je een breder publiek kunt bereiken en de UiTdatabank kunt benutten als een krachtig instrument voor inclusieve communicatie.
Tip 1: Denk aan de drempels
Er zijn altijd drempels die je bezoekers kunnen tegenhouden om te komen. Probeer daarop te anticiperen door de juiste informatie te geven. Zoals BOETIEK SYMPATIEK in Leuven, een maandelijkse markt met tweedehandskledij. Dankzij een overzichtelijke tekst in heldere taal weten bezoekers meteen hoe het zit: er is een nieuwe locatie, iedereen mag komen, de toegang is gratis en je hoeft niet in te schrijven.
Ze laten zelfs weten dat de bar bemand wordt door buurtbewoners: zo kosten drankjes minder en weten bezoekers dat ze bekende gezichten zullen zien.
“We proberen neutraal te zijn in onze taal en beelden. Zo praten we in onze sinterklaascommunicatie gewoon over Pieten: die zijn zwart geworden door het roet van de schouw.”
Tip 2: Weg met (sinterklaas)stereotypes
Organiseer je dit jaar een sinterklaasactiviteit? Let dan extra op voor de stereotypes die vaak geassocieerd worden met het feest. In Sint-Niklaas doen ze dat door de kinderen centraal te zetten: ze kozen voor een mooie foto met enthousiaste fans die de Sint begroeten.
Ook je woorden doen ertoe. Zeg bijvoorbeeld niet zwarte piet of roetpiet, maar gewoon piet. Zo voelt iedereen zich welkom op jouw sinterklaasfeest.
Tip 3: Toegankelijk voor iedereen
Sommige bezoekers hebben nood aan extra informatie of faciliteiten. Heb je bepaalde faciliteiten voorzien (denk aan een plek die overal toegankelijk is voor rolstoelen, een ringleiding,...), communiceer hier dan over!
Je kunt de info in je tekst opnemen, zoals Hasselt Kermis: zij geven een handig overzicht van de dagen waarop er extra kinderanimatie, korting of een prikkelarm moment is.
Tip 4: Representatie is belangrijk
Ga op zoek naar beelden waarin je (toekomstige) publiek zichzelf herkent, en die de diversiteit van de maatschappij weerspiegelen. Mensen uit verschillende culturen, met of zonder beperking, met een maatje meer of een bril: wie zichzelf ziet in jouw activiteit, zal zich sneller aangesproken voelen.
Tip 5: Voornaamwoorden? Check!
Staat er een artiest of spreker op je programma? Check dan welke voornaamwoorden hij/zij/die verkiest en gebruik ze juist in je communicatie. Vermeld indien nodig welke voornaamwoorden een artiest hanteert, zodat ook je publiek weet hoe iedereen liefst aangesproken wordt.
Vind je het moeilijk om die/hen te gebruiken in je teksten? Bekijk dit voorbeeld van het Paleis voor Schone Kunsten of lees de richtlijnen van Taaladvies.
Inclusieve communicatie - hoe doet de stad Mechelen het?
Wie inclusief wil communiceren heeft vandaag heel wat verschillende perspectieven om rekening mee te houden, dat vraagt om bedachtzaam schrijven en weloverwogen beeldgebruik.
Iedereen welkom: tips voor een inclusieve activiteit in de UiTdatabank
Wil je een groter en diverser publiek bereiken? Begin bij je communicatie: met deze tips zorg je ervoor dat iedereen de weg vindt naar jouw activiteit.
Een familievriendelijk bericht in de UiTdatabank
Wil je een groot publiek bereiken met je familieactiviteit? Zo zit een goed bericht voor families in de UiTdatabank in elkaar.