Gemotiveerde organisatoren en gemeenten vormen de motor achter een goede UiTPAS-werking. Blijf partners inspireren en activeren én streef samen naar een geslaagde vrijetijdsbeleving voor alle inwoners van je regio. Jonathan Depoot, coördinator UiTPAS Zuidwest, vertelt hoe hij het vrijetijdsnetwerk in zijn regio warm houdt.

Betrek en bevraag je aanbieders

"Cijfers geven goede inzichten, maar zeggen niet alles." Onder dit motto stuurde Jonathan een bevraging uit naar alle partners om te peilen naar hun beleving van het werken met UiTPAS. De vragenlijst polste naar de indrukken rond het punten sparen en ruilen, het toekennen van kansentarieven, de motivatie van UiTPAS-aanbieders en de manier van samenwerken met gemeenten.

  • Het aanbieden van kortingstarief kwam uit de bevraging naar voren als belangrijkste motivator (91% van de UiTPAS-aanbieders).
  • De 360° UiTPAS communicatie bleek daarentegen een struikelblok voor partners. Om hieraan tegemoet te komen stelde UiTPAS Zuidwest allerlei hulpmiddelen ter beschikking voor de UiTPAS-partners. Het kant-en-klaar tekst- en beeldmateriaal voor op de website en sociale mediakanalen wordt alvast veelvuldig gebruikt. Daarnaast voorziet de regio ook een promopakket met flyers en posters, hiermee kunnen ze hun activiteiten nog extra in de verf zetten.

Opleiding UiTPAS-partners

Naar aanleiding van de bevraging organiseerde UiTPAS Zuidwest een opleiding voor de verschillende gemeentes. Hoewel het aanbieden van kansentarief een grote motivator is voor partners, zijn er 60% ‘slapende pashouders’. Hoe schud je deze pashouders terug wakker? De opleiding bood een antwoord op deze vraag door in te zoomen op participatiedrempels aan de hand van de 7 B’s van toegankelijkheid:

  1. Bruikbaarheid: Voldoet het aanbod aan de behoeften, ook van specifieke doelgroepen?

  2. Beschikbaarheid: Is het aanbod gemakkelijk beschikbaar? Zijn er administratieve drempels, wachtlijsten,...?

  3. Betaalbaarheid: Vormt de prijs een drempel?

  4. Bereikbaarheid: Hoe toegankelijk is het aanbod fysiek, ruimtelijk en in de tijd?

  5. Bekendheid: Is het aanbod bekend bij de doelgroep?

  6. Begrijpbaarheid: Is de informatie over het aanbod begrijpbaar?

  7. Betrouwbaarheid: Worden de organisator en het aanbod als betrouwbaar gezien?

Inzetten op omruilvoordelen

Uit de bevraging bleek dat de meerderheid van de bevraagde partners op dat moment geen omruilvoordelen aanbiedt. Dit omdat de organisatie aangeeft er geen geld voor te hebben, niet wist van het bestaan of de meerwaarde ervan niet snapt.

Jonathan: “De UiTPAS is geen ‘armenkaart’, maar een vrijetijdskaart! Naast het aanbieden van kansentarief is er nood aan leuke omruilvoordelen. Op deze manier spreek je een breed publiek aan en vermijd je stigmatisatie van mensen met een UiTPAS: 'Aha, die hebben een UiTPAS. Dat zullen wel armen zijn'.”

Het gebruik van UiTPAS zorgt voor binding bij onze leden en het is leuk dat we hen een extra voordeel kunnen geven.
UiTPAS-aanbieder Zuidwest

Daarom organiseerde Jonathan bij elke gemeente afzonderlijk een workshop rond omruilvoordelen. Om de partners te inspireren toonde Jonathan een selectie van de leukste omruilvoordelen in Vlaanderen. Nadien volgde een brainstorm om eigen voordelen te verzinnen. De sessie eindigde met een introductie over het gebruik van online omruilvoordelen. Een maand na de workshop polste Jonathan bij elke gemeente naar de stand van zaken om het onderwerp levend te houden bij de UiTPAS-partners.

Partnerpagina

Om alle info, handleidingen en communicatiemateriaal makkelijk beschikbaar te maken voor de partners, ontwikkelde Zuidwest een eigen B2B partnerpagina. Gedaan met graven in mails en het bewaren van stapels prints. Vanaf nu vinden de partners alles wat ze nodig hebben terug op 1 locatie.

Op het publiqForum 2022 deed Jonathan zijn B2B- en partnerstrategie uitgebreid uit de doeken.

Tips om te onthouden

  • Voorzie één plaats, een UiTPASpartnerpagina, waar UiTPAS-partners een antwoord kunnen vinden op al hun vragen.
  • Concentreer niet enkel op cijfers, maar bevraag partners om inzichten te krijgen in hun beleving.
  • Help aanbieders bij een 360° UiTPAS communicatie door communicatie- en promotiemateriaal ter beschikking te stellen.
  • Onderhoud op regelmatige basis het contact met organisaties en gemeenten in je regio.

  • Motiveer UiTPAS-partners om omruilvoordelen aan te bieden en help hen bij het bedenken van leuke voordelen.

  • Houd rekening met de participatiedrempels (7 B’s van toegankelijkheid) om slapende pashouders wakker te schudden.

Praktijkvoorbeeld

Nieuwe look voor UiTPAS Zuidwest

01 okt. 2021

De felblauwe UiTPAS Zuidwest-kaart is niet meer: de regio ging voor een frisse nieuwe look aan de start van een goedgevuld seizoen!

Meer lezen
Tips & tricks

Online voordelen omruilen met UiTPAS

11 mrt. 2022

Met online voordelen kunnen pashouders op een eenvoudige manier meer waarde uit hun UiTPAS halen. Zet in op online voordelen en geef je UiTPAS werking een digitale boost!

Meer lezen

Communicatie & promotie

Hoe helpt UiTPAS je gericht te communiceren naar je publiek en hoe maak je UiTPAS bekend bij je inwoners?

Meer lezen