Tinneke Van Sande is coördinator Vrije Tijd bij de gemeente Londerzeel, Sanne Stukkens bibliotheekmedewerker Jeugd. Twee dynamische vrouwen die geregeld de koppen bijeen steken om, elk vanuit hun perspectief, ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk inwoners kunnen deelnemen aan het rijke vrijetijdsaanbod binnen de gemeente. De bibliotheek heeft daartoe een indrukwekkende reeks aan activiteiten en campagnes ontwikkeld, de dienst Vrije Tijd werkt verbindend en ondersteunend. Zo’n geïntegreerde visie is cruciaal, zeggen Tinneke en Sanne. Want ook in Londerzeel evolueert de bevolking.

We proberen vooral te verbinden.
Tinneke Van Sande en Sanne Stukkens
Coördinator Vrije Tijd en bibliotheekmedewerker Jeugd bij gemeente Londerzeel

Van Sande: “Door de nabijheid van Brussel is er een sterke groei aan inwoners met migratieroots, we evolueren daarin sneller dan het Vlaamse gemiddelde. Om hen te betrekken bij het vrijetijdsaanbod zijn er nieuwe strategieën nodig, in communicatie en in ontwikkeling van aanbod. Er wordt intensief samengewerkt tussen onder meer het Huis van het Kind, de dienst Samenleving & integratie… waar dat vroeger minder vanzelfsprekend was.”

Stukkens: “Veel diensten zitten samen in de bibliotheek om er hun activiteiten te organiseren; het Zorgloket, dienst Samenleving, Huis van het Kind, verenigingen, … Zo gaan er cursussen voor anderstaligen door van Ligo (Centrum voor Basiseducatie, red.), spelletjesavonden en samenlezen door het Zorgloket, … naast de activiteiten die de bibliotheek zelf ontwikkelt, zoals Schatten van Vlieg, filmavonden, CoderDojo (codeerlessen voor kinderen, red.), Digidokters, … Doordat er zo veel gebeurt op deze plek trekken we een breed publiek aan.

Proberen jullie ook via de collectie in te zetten op een divers publiek?

Stukkens: “Zeker. We hebben in de bibliotheek een Taalpunt zowel voor de jeugd als voor volwassenen. Daarin bieden we onder andere tweetalige boekjes aan, waarbij Nederlands altijd met een andere taal wordt gecombineerd. We merken dat de scholen vaak doorverwijzen naar ons Taalpunt. Ook belangrijk is het feit dat we naast boeken een collectie speelgoed en spelletjes aanbieden, wat aantrekkelijk is voor gezinnen met jonge kinderen.”

De band met de scholen lijkt voor jullie wel cruciaal.

Stukkens: “Ja, de scholen vormen voor ons de toegangspoort tot alle kinderen, los van hun achtergrond. We hebben een hechte band met de scholen, en via de leerkrachten komen kinderen terecht in de bib voor onze collectie en activiteiten. Eén keer per maand kunnen ze bijvoorbeeld terecht in de Voorleesbus. Hier kunnen ze onder begeleiding van vrijwilligers komen knutselen of luisteren naar verhalen. Nogal wat kinderen met een taalachterstand worden door hun juffen of meesters extra warm gemaakt voor onze activiteiten.”

In de bib werken verschillende diensten samen om activiteiten te organiseren. Doordat er zoveel te doen is, trekken we een breed publiek aan.
Tinneke Van Sande en Sanne Stukkens
Coördinator Vrije Tijd en bibliotheekmedewerker Jeugd bij gemeente Londerzeel

Merken jullie dat er via de kinderen ook een instroom is van volwassenen naar de bib?

Stukkens: “Ja, zeker. Tijdens de Jeugdboekenmaand maken de klassen bijvoorbeeld knutselwerkjes, die dan in de bibliotheek worden tentoongesteld. Kinderen brengen hun ouders naar hier om te tonen wat ze hebben gemaakt. Een andere actie is ‘De Bibste Klas’: een wedstrijd tussen de scholen en klassen waarbij kinderen per bibbezoek een stempel krijgen in de bibliotheek. Daar komt een heel breed publiek op af, kinderen willen die stempels echt verdienen en ze vragen hun ouders om naar de bib te komen omdat ze hun klas willen laten winnen. Het is eigenlijk een heel eenvoudig concept. Je hebt enkel een wervende wedstrijd nodig en een stempel. Maar het werkt.”

Jullie organiseren de schattenzoektocht Schatten van Vlieg. Is die ook aantrekkelijk voor een divers familiepubliek?

Stukkens: “De schattenzoektocht is op zich voor elke familie toegankelijk, maar wat wel helpt om families over de streep te halen is dat de tocht bij ons door het hele dorp loopt. De kinderen krijgen een totebag mee en de opdrachten, en gaan daarmee de straat op. Ook de opdrachten zelf zijn zeer zichtbaar in het straatbeeld - dat maakt de tocht laagdrempelig, en trekt nieuwe families aan.”

Een veranderende bevolking brengt voor veel cultuur- en erfgoedorganisaties ook uitdagingen met zich mee rond bepaalde tradities, of het nu gaat om het sinterklaasfeest of de paaseierenraap. Hoe gaat Londerzeel daarmee om?

Van Sande: “Vanuit de dienst Vrije Tijd proberen we - net zoals al onze gemeentelijke diensten - steeds op zoek te gaan naar manieren om zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren en te verbinden, zonder de controverse op te zoeken. Het bevorderen van sociale cohesie is daarin een belangrijke pijler. We houden vast aan ons sinterklaasfeest, maar we proberen daarvan een breed feest te maken dat niet alleen rond de figuur van Sinterklaas draait: de komst van de sint is de aanleiding om iets extra te programmeren dat voor alle kinderen toegankelijk en inclusief is. Vorig jaar was er bijvoorbeeld naast de intrede een show in de stijl van Kapitein Winokio. We hopen op die manier dat in Londerzeel geen enkel kind hoeft te denken ‘Oei, dat is niet mijn feest.’ Maar het is voortdurend zoeken naar evenwicht.”

Praktijkvoorbeeld

Concertgebouw Brugge deelt zijn tips & tricks voor outreachend werken

Evelyne Coussens — 26 mrt. 2024

Het Concertgebouw Brugge heeft een lange traditie in publieksbemiddeling, maar pas sinds 2023 staat outreachend werken bovenaan de prioriteitenlijst van de Kunstinstelling. Maar wat betekent dat ‘uitreiken’ precies en waarom zou je er als kunst- of cultuurhuis op inzetten?

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Zomer van Antwerpen is toegankelijk in al zijn facetten

24 jul. 2024

Met een laagdrempelig programma dat reikt tot in de Antwerpse wijken en communicatie-acties afgestemd op een divers publiek wil Zomer van Antwerpen een breed publiek bereiken en betrekken.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Bereik een diverser publiek met de try-out

15 jan. 2020

Maak kennis met een nieuw publiek dat nog niet zelf de weg naar jouw organisatie vindt.

Meer lezen