Waar verschijnt je evenement, als je het invoert in de UiTdatabank?
- Op UiTinVlaanderen.be (529.000 paginaweergaven per week).
- Op UiTmetVlieg.be, als je het label ‘ook voor kinderen’ toevoegt of de juiste leeftijd instelt (80.500 paginaweergaven per week).
- Op de nieuwe BILL-kalender, als het event geschikt is voor jongeren tussen 16 tot 26 jaar - (3900 weergaven per week & counting).
- Op heel wat kalenders van andere kanalen: steden en gemeenten, initiatieven als Dag van de Wetenschap, ...
- In de offline communicatie van heel wat steden en gemeenten.
- Nieuw: artikels kunnen worden gekoppeld aan kalender-items (en het event verschijnt ook in artikels op bv Bruzz).
- In de nieuwsbrieven van UiTinVlaanderen en UiTmetVlieg via “tips in jouw buurt” (respectievelijk 99.000 en 41.000 abonnees, CTR 25%).
- UiTalert: e-mails op basis van zoekopdrachten.
- Binnenkort: op de nieuwe website UiTPAS.be, en in e-mails naar UiTPASgebruikers.
Tip 1 tot 4
Richtlijnen om te schrijven: hoe zorg je ervoor dat mensen op jouw event klikken in die lange lijst?
1. De naam/titel van je event: kort, helder, aantrekkelijk
- Gebruik geen hoofdletters, dat is nogal schreeuwerig.
- Zet geen overbodige zaken in je titel.
voorbeeld: “Poëzieweek 2019: lunchlezing met Tim Foncke”, poëzieweek hoeft niet in de titel.
- Zet niet in je titel zetten wat ook elders staat: bijvoorbeeld de locatie van het event of het type (workshop, concert).
- Wees niet te vaag.
voorbeeld: “Beleef de jaren ‘20”, te vaag
- Maak je titel niet te lang (denk ook aan de smartphonegebruikers).
2. De introtekst/ beschrijving: specifiek en what’s in it for you
- In bepaalde weergaves worden enkel de eerste honderd tekens van je beschrijving getoond: de eerste zin is dus superbelangrijk!
- Let op met copy-pasten: regels worden vaak aan elkaar geplakt, of de uitlijning komt per ongeluk mee (plakken zonder opmaak).
- Gebruik niet te veel hoofdletters.
- Herhaal niet wat al in de andere velden staat (locatie, openingsuren, leeftijd, prijs, …)
- Vertel de mensen wat ze eraan hebben, wat ze gaan beleven, doen, bijleren: geef mensen goesting.
- Maak je beschrijving niet te lang, je hoeft niet heel je website erin te plakken.
- Een timetable is soms relevant, soms niet (wel voor een open evenement waarvoor je niet moet inschrijven, niet voor een congres met vast programma).
3. De foto: liefst mensen die beleven
- Kies een foto waarbij mensen je event beleven en blij zijn (sfeerfoto’s van vorige edities, …)
- Iemand close-up: kan effect hebben, als mensen begrijpen waarom, de persoon kennen (bijvoorbeeld als het een bekende acteur is).
- Geen foto is geen goed idee, niemand blijft hangen.
- Gebruik desnoods een gratis stockfoto (unsplash.com, pixabay.com).
4. De details, categorieën en tags: zorgvuldig en compleet
- Hoe beter je event is ingevoerd, hoe vaker het zal verschijnen.
- Zo help je ook het team van UiTinVlaanderen en UiTmetVlieg om je event terug te vinden.
- Events op verschillende uren en dagen kan je best opdelen in verschillende evenementen, om niet onderaan in de resultaten te komen.
- Voer altijd de prijsinformatie in: de drempel is anders heel hoog.
Tips 5 tot 8
Het marketingteam van publiq biedt extra bereik
5. 16 - 26 keihard welkom?
- Is je event exclusief of ook voor jongeren? Laat het ons weten, en wij stoppen het in de BILL-kalender.
- De kalender wordt gevormd op basis van een label voor specifieke organisatoren, en jonge curatoren die handmatig evenementen voor jongeren toevoegen vanuit de uitdatabank.
- Stuur een e-mail naar contentbeheerder@publiq.be om te bekijken of je in aanmerking komt voor een vast label.
6. Als wedstrijd in de kijker
- Wedstrijdpagina, social media (53.000 volgers op UiTinVlaanderen, 20.000 volgers op Vlieg), nieuwsbrief, homepage.
- Wat geven we weg? Iets om eropuit te gaan, tickets, bijzondere blik achter de schermen, een weekendje,...
- De prijs moet aantrekkelijk zijn voor een groot segment, en er moet voldoende kans om te winnen (bijvoorbeeld minstens 5 duotickets).
- Je levert zelf fotomateriaal en details aan.
- Stuur een e-mail naar liena@publiq.be
7. Een eigen artikel, post, nieuwsbriefitem, blokje op de homepage
- Meestal binnen een formelere samenwerking (omdat je klant bent voor een kalenderwidget, omdat we een ruildeal voor mediaruimte hebben …)
- Belangrijk: voor een ruim publiek, potentiële smaakverbreding
- Stuur een e-mail naar jeroen@publiq.be
- Nog kanalen: website, facebook, nieuwsbrief van Museumpassmusées, Metro
8. In een artikel
- Suggestie voor een nieuw artikel waar jouw event in past, of om je event op te nemen in een bestaand artikel?
- Stuur een e-mail naar lene@publiq.be
- Belangrijk: de contentmarketeers hebben de eindbeslissing.
UiTdatabank
Het fundament van een platform voor vrijetijdsactiviteiten
![](https://storage.googleapis.com/publiq_be_production/files/projecten/SVV/inspiratiedag/_660x495_crop_center-center_82_line/photo-of-people-watching-a-live-performance-3023317.jpg)
Meer publiek met de UiTdatabank
Een introductie tot publiekscommunicatie op maat van lokale organisatoren en verenigingen en een toegepaste uitleg over het gebruik van de UiTdatabank.