Waar verschijnt je evenement, als je het invoert in de UiTdatabank?

  • Op UiTinVlaanderen.be (529.000 paginaweergaven per week).
  • Op UiTmetVlieg.be, als je het label ‘ook voor kinderen’ toevoegt of de juiste leeftijd instelt (80.500 paginaweergaven per week).
  • Op de nieuwe BILL-kalender, als het event geschikt is voor jongeren tussen 16 tot 26 jaar - (3900 weergaven per week & counting).
  • Op heel wat kalenders van andere kanalen: steden en gemeenten, initiatieven als Dag van de Wetenschap, ...
  • In de offline communicatie van heel wat steden en gemeenten.
  • Nieuw: artikels kunnen worden gekoppeld aan kalender-items (en het event verschijnt ook in artikels op bv Bruzz).
  • In de nieuwsbrieven van UiTinVlaanderen en UiTmetVlieg via “tips in jouw buurt” (respectievelijk 99.000 en 41.000 abonnees, CTR 25%).
  • UiTalert: e-mails op basis van zoekopdrachten.
  • Binnenkort: op de nieuwe website UiTPAS.be, en in e-mails naar UiTPASgebruikers.

Tip 1 tot 4

Richtlijnen om te schrijven: hoe zorg je ervoor dat mensen op jouw event klikken in die lange lijst?

1. De naam/titel van je event: kort, helder, aantrekkelijk

  • Gebruik geen hoofdletters, dat is nogal schreeuwerig.
  • Zet geen overbodige zaken in je titel.

voorbeeld: “Poëzieweek 2019: lunchlezing met Tim Foncke”, poëzieweek hoeft niet in de titel.

  • Zet niet in je titel zetten wat ook elders staat: bijvoorbeeld de locatie van het event of het type (workshop, concert).
  • Wees niet te vaag.

voorbeeld: “Beleef de jaren ‘20”, te vaag

  • Maak je titel niet te lang (denk ook aan de smartphonegebruikers).

2. De introtekst/ beschrijving: specifiek en what’s in it for you

  • In bepaalde weergaves worden enkel de eerste honderd tekens van je beschrijving getoond: de eerste zin is dus superbelangrijk!
  • Let op met copy-pasten: regels worden vaak aan elkaar geplakt, of de uitlijning komt per ongeluk mee (plakken zonder opmaak).
  • Gebruik niet te veel hoofdletters.
  • Herhaal niet wat al in de andere velden staat (locatie, openingsuren, leeftijd, prijs, …)
  • Vertel de mensen wat ze eraan hebben, wat ze gaan beleven, doen, bijleren: geef mensen goesting.
  • Maak je beschrijving niet te lang, je hoeft niet heel je website erin te plakken.
  • Een timetable is soms relevant, soms niet (wel voor een open evenement waarvoor je niet moet inschrijven, niet voor een congres met vast programma).

3. De foto: liefst mensen die beleven

  • Kies een foto waarbij mensen je event beleven en blij zijn (sfeerfoto’s van vorige edities, …)
  • Iemand close-up: kan effect hebben, als mensen begrijpen waarom, de persoon kennen (bijvoorbeeld als het een bekende acteur is).
  • Geen foto is geen goed idee, niemand blijft hangen.
  • Gebruik desnoods een gratis stockfoto (unsplash.com, pixabay.com).

4. De details, categorieën en tags: zorgvuldig en compleet

  • Hoe beter je event is ingevoerd, hoe vaker het zal verschijnen.
  • Zo help je ook het team van UiTinVlaanderen en UiTmetVlieg om je event terug te vinden.
  • Events op verschillende uren en dagen kan je best opdelen in verschillende evenementen, om niet onderaan in de resultaten te komen.
  • Voer altijd de prijsinformatie in: de drempel is anders heel hoog.

Tips 5 tot 8

Het marketingteam van publiq biedt extra bereik

5. 16 - 26 keihard welkom?

  • Is je event exclusief of ook voor jongeren? Laat het ons weten, en wij stoppen het in de BILL-kalender.
  • De kalender wordt gevormd op basis van een label voor specifieke organisatoren, en jonge curatoren die handmatig evenementen voor jongeren toevoegen vanuit de uitdatabank.
  • Stuur een e-mail naar contentbeheerder@publiq.be om te bekijken of je in aanmerking komt voor een vast label.

6. Als wedstrijd in de kijker

  • Wedstrijdpagina, social media (53.000 volgers op UiTinVlaanderen, 20.000 volgers op Vlieg), nieuwsbrief, homepage.
  • Wat geven we weg? Iets om eropuit te gaan, tickets, bijzondere blik achter de schermen, een weekendje,...
  • De prijs moet aantrekkelijk zijn voor een groot segment, en er moet voldoende kans om te winnen (bijvoorbeeld minstens 5 duotickets).
  • Je levert zelf fotomateriaal en details aan.
  • Stuur een e-mail naar liena@publiq.be

7. Een eigen artikel, post, nieuwsbriefitem, blokje op de homepage

  • Meestal binnen een formelere samenwerking (omdat je klant bent voor een kalenderwidget, omdat we een ruildeal voor mediaruimte hebben …)
  • Belangrijk: voor een ruim publiek, potentiële smaakverbreding
  • Stuur een e-mail naar jeroen@publiq.be
  • Nog kanalen: website, facebook, nieuwsbrief van Museumpassmusées, Metro

8. In een artikel

  • Suggestie voor een nieuw artikel waar jouw event in past, of om je event op te nemen in een bestaand artikel?
  • Stuur een e-mail naar lene@publiq.be
  • Belangrijk: de contentmarketeers hebben de eindbeslissing.
UiTdatabank logo

UiTdatabank

Het fundament van een platform voor vrijetijdsactiviteiten

Meer weten
Photo of people watching a live performance 3023317

Invoeren in de UiTdatabank

Een introductie tot publiekscommunicatie op maat van lokale organisatoren en verenigingen en een toegepaste uitleg over het gebruik van de UiTdatabank.

Meer lezen
Projectaanvraag logo

UiTkalender op maat

Een UiTdatabank-selectie die past bij jouw publiek

Meer weten