“Als je met UiTPAS werkt, moet je inclusief denken,” zegt Sarah. “Het hele concept gaat over drempels verlagen en mensen laten deelnemen aan vrije tijd. Dat betekent ook dat je er in je communicatie altijd bij stilstaat: is dit begrijpelijk en herkenbaar voor verschillende doelgroepen?”

Die reflex zit steeds vaster ingebakken in de dagelijkse werking. Zo heeft Oostende een team Taal, dat mee waakt over heldere teksten en toegankelijkheid. Sarah legt uit: "Zij maken ons bewust van zinnen die eenvoudiger kunnen of van woorden die voor mensen met een lagere taalvaardigheid moeilijker zijn.”

Ook genderinclusief schrijven krijgt aandacht. “Na een vorming daarover hebben we onze brieven, segmentatiemails en Instagram-posts kritisch bekeken. We leerden dat kleine aanpassingen echt het verschil maken. Het is een leerproces, maar stap voor stap wordt het vanzelfsprekender”, vertelt Aster.

Blijven leren en bijsturen

Sarah en Aster leerden heel wat tijdens een opleiding over inclusieve communicatie bij publiq - al moesten ze daarvoor wel kritisch kijken naar hun eigen kanalen. “Het was voor ons een stevige reality check. We kwamen terug met het gevoel dat er echt veel werk was aan onze Instagrampagina,” vertelt Aster. “Maar het heeft ons wel doen stilstaan bij wat beter kan. We zagen hoe beperkt onze beeldenbank was: daar zat echt te weinig diversiteit in. Nu vragen we actief foto’s op bij partners, of schieten we zelf nieuwe beelden. En we letten erop dat we niemand louter gebruiken om kleur te brengen in de feed, maar dat elk beeld betekenis heeft.”

Een warm onthaal

Communiceren doe je niet enkel via tekst en beeld. Ook persoonlijk contact is belangrijk. “Onze vrijwilligers bemannen een heel jaar door infostanden op evenementen, bijvoorbeeld op Theater Aan Zee,” zegt Aster. “We hebben hen de voorbije jaren begeleid in de manier waarop ze bezoekers aanspreken: discreet, respectvol en zonder aannames over het recht op kansentarief. Daar zijn we samen echt in gegroeid. Vandaag verloopt dat heel natuurlijk, en op die contactmomenten worden heel veel nieuwe passen aangemaakt.”

Iedereen aan boord

UiTPAS Middenkust maakt de sinterklaasperiode elk jaar extra magisch met een speciaal omruilvoordeel: in ruil voor tien UiTPAS-punten krijgen kinderen een hoogstpersoonlijke boodschap van Sinterklaas. “Die actie groeit elk jaar en dankzij de sociale partners waarmee we samenwerken voor de communicatie merken we ook echt dat we een diverser publiek bereiken,” vertelt Sarah.

Ook voor het sinterklaasweekend in Oostende, met de feestelijke intrede van de Sint, trekken ze die inclusieve visie door. “Samen met de Dienst Jeugd zorgen we ervoor dat iedereen aan boord is, en zoeken we bewust partners die mee achter onze visie staan,” legt Sarah uit. “Zo zal je enkel roetpieten zien in Oostende, zowel in de videoboodschappen als op de stoomboot. We vinden het belangrijk om rekening mee te houden met die gevoeligheden, omdat we een divers publiek willen bereiken.”

Praktische tips van UiTPAS Middenkust:

  • Gebruik eenvoudige, heldere taal. Laat je teksten nalezen door iemand buiten je team.

  • Kijk kritisch naar je beelden. Verrijk je fotodatabank door foto’s op te vragen bij partners of organiseer een fotoshoot.

  • Werk samen. Overleg met sociale partners, vrijwilligers en kijk samen waar je het nog beter kan doen.

  • Wees consequent. Zet ook in je evenementen en partnerschappen je inclusieve waarden door.

  • Blijf leren. Volg vormingen en durf je aanpak bij te sturen.

Benieuwd naar meer? Op het publiqForum 2025 krijg je meer praktijk uit Oostende en UiTPAS Middenkust:

UiTinOostende: Van inclusieve vrijetijdscommunicatie naar -participatie

Hoe stimuleert de stad Oostende inclusieve vrijetijdsparticipatie? Van UiTcommunicatie en UiTPAS tot de vele samenwerkingen met lokale organisaties: Oostende toont hoe beleid, communicatie en praktijk elkaar versterken om iedereen te bereiken.

UiTPAS Middenkust: Van UiTPAS-stad naar regiowerking

Wat tien jaar geleden begon met UiTPAS Oostende is vandaag uitgegroeid tot een regionaal verhaal met Bredene, Ichtegem, Middelkerke, Oudenburg en Gistel als nieuwe partners. We onderzoeken op welke manier stedelijke en landelijke contexten elkaar aanvullen en uitdagen.

publiqForum 2025

2 dec 2025 9:00 - 16:30 — in samenwerking met Stad Oostende

Afspraak in Oostende voor een pak inspiratie en ontmoeting. Een dag voor en door de brede vrijetijdssector over participatie, communicatie en cultuureducatie.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

UiTPAS Middenkust zorgt voor verwondering met persoonlijke Sinterklaasboodschappen

14 okt. 2024

Om de doelgroep families met kinderen te activeren spreekt Sinterklaas voor 10 punten een persoonlijke boodschap in voor de kinderen.

Meer lezen
Verslag kennisevent

Inclusieve UiTPAS-communicatie

25 jul. 2024

Sana dook in de bestaande UiTPAS-communicatie en overlaadde ons met boeiende inzichten en handige tips.

Meer lezen