In Oostende biedt de Sinterklaas omruilactie al sinds 2018 de kans aan jonge UiTPAS-houders om hun punten in te ruilen voor een persoonlijke videoboodschap van Sinterklaas.
Doel: meer families met jonge kinderen bereiken
De Sint omruilactie begon als kleinschalig project van UiTPAS Oostende (nu UiTPAS Middenkunst) in samenwerking met de dienst Cultuur om meer families met jonge kinderen te bereiken. Inmiddels is de actie uitgegroeid tot een geliefde jaarlijkse traditie.
Een succesvolle actie die jaarlijks groeit
Vandaag werkt de dienst Jeugd alle aangevraagde video’s uit, samen met een lokale professionele partner voor de productie van de video’s. “Het aantal omruilingen steeg van 11 in 2018 naar 94 in 2023. “Door het succes verhogen we elk jaar het maximum aantal video's, en dus het aantal keer dat het voordeel om te ruilen is," aldus Sarah Braet, UiTPAS-coördinator in Oostende voor UiTPAS Middenkust. "Door een beperking op het omruilvoordeel te zetten, moeten we geen kinderen teleurstellen die achteraf toch geen boodschap van de Sint kunnen ontvangen."
De actie is vandaag een volwaardig onderdeel van het Sinterklaasweekend in Oostende, met de aankomst van Sinterklaas in Oostende als opener en een feestelijke Sinterklaasshow als afsluiter.
Brede promotie in diverse kanalen
De actie wordt gepromoot via UiTmagazine, het stadsmagazine, en de UiTPAS-tipsblaadjes. Online staat de actie in de kijker op de stadswebsite, social media en in nieuwsbrieven, ondersteund door een promovideo.”Ook de inzet van lokale sociale partners die kinderen als doelgroep hebben, draagt bij aan het brede bereik van de actie. Tot slot stuurt UiTPAS Middenkust een segmentatiemail naar een mogelijk geïnteresseerd publiek.
Tips voor een succesvol UiTPAS-omruilvoordeel
1. Bepaal de doelgroep en doelen:
Richt je op een specifieke doelgroep, zoals families, en stel duidelijke doelen, bijvoorbeeld het verhogen van betrokkenheid of het aantal omruilingen.
2. Werk samen met lokale partners:
Samenwerkingen met lokale organisaties, zoals jeugd- ,cultuur-, of sociale partners, versterken de actie en vergroten de zichtbaarheid.
3. Begin kleinschalig en schaal op:
Start klein om te testen wat werkt en breid de actie later uit, afhankelijk van de respons en capaciteit.
4. Promoot via meerdere kanalen:
Gebruik sociale media, nieuwsbrieven, het gemeentemagazine en partners om het omruilvoordeel breed onder de aandacht te brengen. Overweeg om een vaste rubriek ‘UiTPAS-omruilvoordeel in de kijker’ in je magazine in het leven te roepen.
5. Stuur een segmentatiemail:
Benader specifieke doelgroepen via gerichte e-mails om de actie relevant te maken.
6. Verzamel en gebruik feedback:
Vraag na afloop om feedback van deelnemers voor verbeteringen en om de actie nog beter af te stemmen op de wensen van de doelgroep en de doelen van je UITPAS-regio.
Hartverwarmende reacties
“We krijgen jaarlijks hartverwarmende reacties van ouders en grootouders over de enthousiaste reacties van kinderen op hun persoonlijke boodschap,” vertelt Sarah. “Deze persoonlijke videoboodschappen maken de Sinterklaasbeleving extra bijzonder en zijn een belangrijke reden voor het succes. Wanneer de Sint de kinderen wijst op kleine verbeterpuntjes, nemen ze dat heel serieus “Want de Sint heeft dat écht tegen mij gezegd." Zulke reacties motiveren ons om de actie jaarlijks aan te bieden”, vertelt Sarah.
"Sinterklaas maakt graag tijd vrij in zijn drukke agenda en neemt de UiTPAS-videoboodschappen met plezier op in zijn tijdelijke kantoor in het Stadsmuseum, zodra hij in Oostende arriveert. Elk jaar kijkt hij uit naar de enthousiaste kinderen die jaar na jaar allemaal braaf lijken te zijn geweest. Of dat dit jaar opnieuw het geval is, valt nog af te wachten natuurlijk!”
Ook dit jaar spreekt de Sint de kinderen persoonlijk toe
“Ook dit jaar organiseren we de Sinterklaasactie. Het ruilvoordeel zal zoals altijd openstaan voor iedereen, dus ook pashouders buiten de regio kunnen punten ruilen voor een persoonlijke videoboodschap van de Sint,” voegt Sarah toe.
“Daarnaast zijn er ook omruilvoordelen voor het goede doel op til, want we merken dat een omruilvoordeel voor het goede doel een laagdrempelige manier is om spaarders te overtuigen om hun UiTPAS-punten om te ruilen.”
UiTPAS-punten schenken aan wie het nodig heeft
De eindejaarsperiode is dé tijd van het jaar waarin mensen zich graag extra vrijgevig tonen. Laat je inspireren door enkele UiTPAS-omruilvoordelen en acties voor het goede doel!
9 tips om je UiTPAS-houders te activeren
9 strategieën om je UiTPAS-houders te stimuleren om actief te participeren.
CC De Bogaard toont aan dat eenvoudige inspanningen met UiTPAS resultaten opleveren
CC De Bogaard bewijst dat je geen spectaculair omruilvoordeel of enorme promotiecampagnes nodig hebt om een effect te bekomen.