- De deadline om je activiteit in te voeren is 13 oktober 2025.
- Verwijs in het beschrijvingsveld in UiTdatabank naar Kunstendag voor Kinderen: “Deze activiteit vindt plaats in het kader van Kunstendag voor Kinderen.
Enkel door je activiteit op deze manier te registeren in UiTdatabank, profiteer je mee van de bovenlokale promocampagne voor Kunstendag voor Kinderen. UiTdatabank stuurt je activiteit automatisch door naar kunstendagvoorkinderen.be, uitinvlaanderen.be en uitinvlaanderen/vlieg, maar ook naar honderden partners waaronder Vlaamse en Brusselse kranten, tijdschriften en lokale agenda's.
Werk je de eerste keer met UiTdatabank? Bekijk dan eerst deze instructies indien nodig.
Met deze richtlijnen ziet jouw activiteit er online net zo leuk uit als in het echt.
1. Vul zoveel mogelijk praktische informatie in
- Geef je activiteit een betekenisvolle, inspirerende titel.
- Kies altijd voor 'Een of meerdere dagen' omdat je activiteit op één dag plaatsvindt
- Als je activiteit meerdere keren herhaald wordt, voer je onder 'Dag toevoegen' dezelfde dag nog eens in met een ander begin- en einduur.
- Vul het basistarief in van je evenement.
- Voeg de contactgegevens van je organisatie toe, als families extra vragen hebben, weten ze waar ze terecht kunnen.
- Als je werkt met inschrijvingen, vermeld dit dan zeker in je beschrijving.
2. Kies een sprekende foto
Op de website van Kunstendag voor Kinderen staan alle activiteiten bij elkaar. Als je het campagnebeeld gebruikt als afbeelding, dan gaat jouw activiteit op in de massa.
- Zorg dat je activiteit eruit springt met een mooie foto. Kies bijvoorbeeld een foto van de activiteit van vorig jaar. Foto’s met lachende, actieve kindjes maken je activiteit extra aantrekkelijk!
- Gebruik een liggend of vierkant formaat van 1920x970 px, met het belangrijkste deel van de afbeelding in het midden. Het bestandstype moet .jpeg, .gif of .png zijn, met een maximale grootte van 20 MB.
- Heb je een leuk filmpje als promotie voor je activiteit? Ook dat kan je toevoegen (via een YouTube of Vimeo-link)
3. Beschrijf je activiteit met een enthousiast tekstje
Belangrijk: Verwijs in de beschrijving naar Kunstendag voor Kinderen: “Deze activiteit vindt plaats in het kader van Kunstendag voor Kinderen.
Probeer families warm te maken om met jouw organisatie aan Kunstendag voor Kinderen deel te nemen. Wat maakt jouw activiteit speciaal? Wat valt er tijdens jouw activiteit te ontdekken? Hoe ga je met het thema aan de slag? Is er een mascotte of verhaal?
Families krijgen ook graag praktische informatie.
Is de activiteit buiten of binnen?
Heb je iets nodig, zoals kledij die vuil mag worden, stevig schoeisel of laarzen?
Voor welke leeftijd is je activiteit? Moet je kunnen lezen of niet?
Hoe lang duurt de activiteit?
Heeft jouw locatie een bar om achteraf iets te drinken of te eten?
Extra voordeel: als je een duidelijke en unieke beschrijving toevoegt, is de kans groot dat we jouw zoektocht opnemen in een van de tipslijstjes op UiTinVlaanderen. Je maakt kans om de kijker te komen op Facebook, Instagram of in onze nieuwsbrieven.
4. Pas later nog je info aan
De deadline om je activiteit in te voeren is 13 oktober 2025. We begrijpen dat je activiteit dan nog niet van A tot Z is uitgewerkt.
Da’s helemaal niet erg. Vul tegen de deadline de praktische info in, en kom nog eens terug naar je activiteit in UiTdatabank als je activiteit helemaal klaar is. Pas dan je tekstje aan zodat families enthousiast worden van jouw activiteit.
Nog enkele tips
Organiseer je een activiteit in Brussel? Dan voer je je activiteit in via agenda.brussels, waardoor je activiteit zowel op UiTinVlaanderen/Vlieg als op agenda.brussels verschijnt.
Biedt jouw locatie UiTPAS aan? Dan is de organisatie invullen verplicht. Het UiTPAS-logo verschijnt dan naast de naam. Je moet dan ook de eventuele prijs invullen. Ook als je evenement gratis is, moet je een prijs ingeven (0 euro).
Nadat je je activiteit gepubliceerd hebt, kijkt een validator ze na. De meeste gemeenten hebben een eigen validator. De validator kan je activiteit goedkeuren of afwijzen. Sommige validatoren doen de controle vóór de activiteiten gepubliceerd worden. Dan kan het iets langer duren voor je activiteit zichtbaar is.
Heb je vragen over het invoeren van je activiteit? Neem een kijkje bij de helpdesk van UiTdatabank.
Bekijk meer tips voor een aantrekkelijk bericht in UiTdatabank:

Een familievriendelijk bericht in de UiTdatabank
Wil je een groot publiek bereiken met je familieactiviteit? Zo zit een goed bericht voor families in de UiTdatabank in elkaar.

Iedereen welkom: tips voor een inclusieve activiteit in de UiTdatabank
Wil je een groter en diverser publiek bereiken? Begin bij je communicatie: met deze tips zorg je ervoor dat iedereen de weg vindt naar jouw activiteit.

Hoe maak je van jouw activiteit een publiekstrekker op UiTinVlaanderen?
We geven je enkele tips om je kans te vergroten dat ons marcom-team jouw activiteit opneemt in de tipsartikels en lijstjes op UiTinVlaanderen.