Doelstelling
Publieksdata over museumbezoek inzichtelijk maken aan de hand van een datagedreven segmentatiemodel over publieksgroepen en via benchmarking tussen musea van hetzelfde type, in dezelfde regio enz.
Aanpak
- Publiekssegmenten aanmaken op basis van bestaand publieksonderzoek.
- Data over museumbezoekers toewijzen aan de gecreëerde publiekssegmenten en vergelijken met elkaar.
- Deze analyses presenteren op een interactief dashboard.
Resultaat
Deze POC werd succesvol afgerond. Er werden vier publiekssegmenten gegenereerd (gekleurde bollen). De grootte van elke bol geeft hun relatieve vertegenwoordiging in het publieksbereik van het gekozen museum weer. Binnen elk segment zijn nog eens onder- en oververtegenwoordigde leeftijdsgroepen zichtbaar. Voor elk segment is een uitgebreide beschrijving van hun profiel beschikbaar. En het bezoek van elk segment wordt uitgezet in de tijd (rechts bovenaan) en vergeleken met de bezoekers van de geselecteerde benchmark. Daarnaast zijn er benchmarks mogelijk op basis van sociodemografische variabelen zoals leeftijd en woonplaats.
Bevraging: werken met publieksdata in de podiumsector
Cultuurconnect en publiq onderzoeken hoe data vandaag in de sector worden ingezet én welke kansen er nog liggen. Doe mee aan de bevraging en help mee richting schaalbare oplossingen voor de hele sector.
De Publieksvinder: meer inzicht in je publiek door delen van data
Cultuurhuizen weten veel over hun ticketkopers, maar veel minder over hun volledige potentieel aan publiek. Wie bereik je eigenlijk, en wie niet? En hoe weet je of je écht impact maakt? Zonder een goed zicht hierop wordt programmeren, communiceren en groeien al snel een gok. De Publieksvinder wil daar verandering in brengen.
Publieksdata delen: wat leeft er in de sector?
Hoe kunnen cultuurhuizen dankzij data delen hun publiek beter leren kennen en nieuwe doelgroepen bereiken, en hoe kan de Publieksvinder daarbij helpen? We gingen we in gesprek met vijf cultuurhuizen.