UiTPAS-app updates en familiebeleving in de kijker

Enkele weken geleden lanceerden we een gloednieuwe versie van de UiTPAS-app. Hiermee kunnen UiTPAS gebruikers veel makkelijker UiTPAS voordelen zoeken, bekijken en meteen omruilen. Bovendien werd de app met deze update uitgebreid met de mogelijkheid om een familie-account aan te maken en via de app zo makkelijk punten te sparen voor alle familieleden waarmee ze op stap zijn.

Bij deze lancering hoort ook een bovenlokale en lokale campagne om de app en de familie-account te promoten. Nu de app-campagne al een tijdje loopt, is het tijd voor een eerste tussenstand.

  • In februari 2024 is het aantal maandelijks actieve UiTPAS-gebruikers van de app gestegen tot 19.800, wat een toename van 250% betekent ten opzichte van december 2023.
  • De app werd 82.400 keer gebruikt (aantal sessies) in februari 2024, wat wijst op een groei van 240% ten opzichte van december 2023.
  • Van de gebruikers van de app heeft 20% een gezin samengesteld door minstens één gezinslid toe te voegen.
  • Het gemiddelde aantal toegevoegde gezinsleden per gebruiker is 1,8.
  • Het gebruik van de spaar-QR code is sinds de lancering van de app aanzienlijk toegenomen, met 28.400 punten die via de QR-code zijn gespaard in februari 2024, wat een stijging van 177% betekent ten opzichte van december 2023.
  • Hierdoor is het aandeel van gespaarde punten via de spaar-QR gestegen naar 8,79% in februari 2024, vergeleken met 5,52% in december 2023.
  • Van de gespaarde punten in de app was 32% bestemd voor gezinsleden.
  • De app stond zelfs even in de top 3 van de gratis apps van België.

Deze cijfers tonen aan dat de lopende campagne duidelijk haar vruchten afwerpt!

UiTPAS-app campagne in de praktijk

Om de app te promoten zijn diverse acties ondernomen, zowel op bovenlokaal als lokaal niveau:

  • We stuurden een e-mail naar alle pashouders om hen te informeren over de nieuwe app.

  • We hebben social media-advertenties ingezet, waarbij zowel algemene promotie voor de app als gerichte reclame voor de familie-app zijn gemaakt. Deze waren getarget op alle UiTPAS-gemeenten.

  • Er liep een Google-advertentie.

  • We toonden banners over de app in de UiTinVlaanderen-nieuwsbrief, specifiek aan ontvangers met een UiTPAS-profiel.

  • Steden en gemeenten gingen aan de slag met de campagneteksten en visuele materialen voor zowel print als online.

  • We zagen advertenties en posts op sociale media voorbijkomen, reclame in vrijetijds- en gemeentelijke infobladen, e-mailbanners met de visuals van de campagne ...

  • Steden en gemeenten ontvingen samen meer dan 1500 affiches en 1500 wobblers om de app in de kijker te zetten. Overal in Vlaanderen zagen we deze opduiken.

Laat je inspireren door enkele lokale promo-acties voor de app ⬇️

Tweede fase

Met zicht op de tweede golf van de campagne, net voor en tijdens de paasvakantie, blijft het dus belangrijk om de app en de bijhorende familiebeleving in de kijker te zetten.

Dit is immers een cruciale periode waarin mensen en vooral families op zoek zijn naar activiteiten, en de app kan hen daarbij helpen.

Tips om de app lokaal in de kijker te zetten bij de tweede campagnefase

  • Check of de posters en wobblers die je ontvangen hebt nog goed hangen.

  • Bereid een of meerdere posts voor op sociale media met het bijhorende campagnemateriaal.

  • Kijk in je contentplanning (print/online/social) of er nog ruimte is om een (extra) nieuwsbericht over de app of de familie-ervaring op te nemen.

  • Heb je al UiTPAS-content ingepland, bekijk dan waarin je ook nog naar de app kan verwijzen.

  • Selecteer enkele familieactiviteiten om te linken aan de app-campagne en zet deze in de kijker. Denk aan boodschappen als: “Kom je met je familie naar de paaseierenraap? Spaar dan meteen voor iedereen een punt met de UiTPAS-app!”

Wat kun je nog doen om de app constant onder de aandacht te houden?

Met de UiTPAS-app halen pashouders meer uit hun UiTPAS. Punten sparen gaat vlot en inspiratie is binnen handbereik.

  • Verwijs permanent naar de app in je online informatie over UiTPAS. Link door naar www.uitpas.be/app.

  • Informeer balie-medewerkers over de voordelen van de app. Zij kunnen op hun beurt pashouders overtuigen om de app te downloaden en te gebruiken.

  • Voorzie (nieuwe) online om te ruilen voordelen. Die vinden pashouders terug in de app. Hoe meer online om te ruilen voordelen pashouders in de app vinden, hoe groter de waarde wordt van de app.

  • Werk je met UiTPAS QR-codes om punten te sparen? Breng zeker op deze plaatsen de app onder de aandacht, met bijvoorbeeld de wobbler of de vermelding “Gebruik de UiTPAS app om hier een punt te sparen".

Hoe ervaar jij deze UiTPAS-app-campagne?

Deze campagne is de eerste bovenlokale UiTPAS-campagne die loopt. Hoe ervaar jij de campagne binnen jouw stad of gemeente? Laat het ons weten!

  • Mail foto’s of screenshots van jouw campagne-initiatieven in actie.

  • Heb je online voordelen in het teken van deze campagne ingevoerd?

  • Bezorg ons je vragen of suggesties!

Sara Rawoens
Neem contact op met
Sara Rawoens
Medewerker UiTPAS
email hidden; JavaScript is required
Praktijkvoorbeeld
Meer lezen