Waarover gaat het?

Cultuureducatie is overal: binnen de kunsten, erfgoed maar ook bij jeugdwerk, welzijn, ondernemerschap,... In al haar diversiteit kan cultuureducatie verbindingen leggen. Tussen mensen en tussen sectoren. Tussen publieken en tussen professionelen, hoe divers ze ook zijn.

Die diversiteit willen we vieren en verder verkennen tijdens de derde editie van de roadtrip cultuureducatie.

De formule is eenvoudig: een reeks van tien korte evenementen verspreid over het jaar, in samenwerking met een partner uit het veld. We nodigen steeds een inspirerende spreker uit die ons laat meekijken in zijn werkveld. Met een lezing, debat of tafelgesprek duiken we in een aspect van cultuureducatie. Steeds verfrissend en actueel. We organiseren dit voor 2021 zo veel mogelijk online, indien echt noodzakelijk & mogelijk volgens de geldende coronamaatregelen kan het een offline event worden.

Maar no worries, ook online slagen we erin om samen met onze partners echte uitwisseling en prikkeling van de geesten mogelijk te maken, zo getuige de roadtrip 2020.

We richten ons voor de events tot een publiek van mensen met een hart voor cultuureducatie in de vrije tijd: van expert tot newbie, van voltijdse cultuureducator tot iemand met een heel andere job maar een sterke interesse.

publiq vzw
Neem contact op met
publiq vzw
email hidden; JavaScript is required

Wat verwachten we van een partner?

  • Je zoekt, in overleg met publiq, een inspirerend topic voor de (nabije) toekomst uit het brede spectrum van cultuureducatie in de vrije tijd (dus buiten onderwijs).
    Onder cultuureducatie verstaan we het leren over en/of via cultuur zodat jong & oud cultuur kunnen beleven EN/OF zich persoonlijk en sociaal kunnen ontwikkelen EN/OF kansen krijgen om culturele competenties te verwerven en te versterken.
    Ook het begrip cultuur zien we breed. Het gaat om cultuur met grote én kleine C en in alle mogelijke disciplines: muziek, dans, theater, film, erfgoed, beeldende kunst, …
  • Je zoekt een (internationale) spreker/sprekers die dit topic kunnen brengen.
  • Je werkt hierrond een halve dag programma uit, in overleg met publiq, waarbij ook zeker voldoende ruimte voorzien wordt voor netwerking/uitwisseling/ontmoeting van de deelnemers. Diverse formats zijn mogelijk: debat, masterclass, workshop, lezing… Omwille van corona gaan we nog uit van online events, maar wees gerust, ook hierbij kunnen we zorgen voor een energiegevende interactieve sessie! publiq biedt je hierbij de nodige ondersteuning vanuit onze ervaring en expertise.
  • Indien jouw event toch een live event wordt sta je als partner in voor:
    • praktische organisatie van het event
    • ter beschikking stellen van een locatie
    • regelen van de catering
    • treffen van de nodige coronamaatregelen
  • Je voert mee actieve communicatie voor het event bij je collega's, in je communicatiekanalen, bij partners, ...

Wat biedt publiq jou?

  • We zorgen voor een budget dat je kan aanwenden voor het betalen van de onkosten van de spreker(s) en de catering.
  • We bieden de partner ondersteuning in het finetunen van het topic en/of het format van de dag, het zoeken van de juiste spreker, ...
  • Bij een online event zorgen we voor uitgebreide ondersteuning: hosting via Zoom, coaching van de spreker(s) rond online presenteren, uitwerking van een geschikt format met gepaste interactiviteit in overleg met de partner, ...
  • We zorgen voor een brede communicatie naar ons netwerk, de verwerking van de inschrijvingen, het opstellen van een verslag voor onze website
  • We hebben ruimte om 10 events te organiseren tijdens de roadtrip cultuureducatie 2021. Publiq waakt uiteraard over een mooie spreiding op vlak van onderwerpen, timing, formats, ...

Meedoen?

Borrelt er al een idee als je bovenstaande oproep leest? Heb je goesting om mee je schouders te zetten onder de roadtrip cultuureducatie 2021? Wil jij/jouw organisatie een bepaald onderwerp i.v.m. cultuureducatie in de vrije tijd onder de aandacht brengen?

Vul dan het inschrijfformulier in! We verwachten alle inzendingen vóór 31/1/2021.

Nog wat meer info nodig? Je vindt de nodige info in de presentatie die we gaven op het online infomoment op 14/1.

Vragen? Contacteer Barbara via barbara.struys@publiq.be.

Even terugblikken naar events uit voorbije editie van de roadtrip cultuureducatie:

Dit was de Roadtrip Cultuureducatie 2020

De Roadtrip Cultuureducatie 2020 bracht boeiende inspiratie en uitwisseling met zich mee, zelfs in tijden van corona. Ontdek de verslagen en de highlights van de verschillende sessies.

Ik ben benieuwd
Verslag kennisevent

Impact van kunst en leren op het brein van kinderen en jongeren

09 dec. 2020

Op 6 oktober 2020 organiseerden we in samenwerking met Bamm! tijdens de roadtrip cultuureducatie een online sessie met Mark Mieras, wetenschapsjournalist. In een videoverslag van de sessie bundelen voor jou de highlights.

Meer lezen
Verslag kennisevent

Art Thinking, dé methode voor out-of-the-box cultuureducatie

23 nov. 2020

Tijdens de Roadtrip cultuureducatie 2020 gaf Maria Acaso (Pedagogias Invisibles) een interactieve workshop over Art Thinking, een cultuureducatieve methode die performing arts en educatie verweeft. Aan de hand van de 4 principes van Art Thinking ontdek je wat de methode inhoudt en tips & tricks om ze zelf - ook online - toe te passen.

Meer lezen
Verslag kennisevent

Abdelkader Benali: Welke rol kunnen boeken en lezen spelen in onze persoonlijke ontwikkeling?

27 okt. 2020

Ontdek de tips van Abdelkader Benali om kinderen & jongeren met etnisch-culturele diverse achtergrond te bereiken via taal en verhalen.

Meer lezen
Verslag kennisevent

Emotienetwerken als methode om immaterieel erfgoed te laten voortbestaan

26 okt. 2020

Hoe voer je gesprekken over erfgoed in de hedendaagse samenleving waarin steeds meer mensen samen leven die elkaar steeds minder kennen? Danielle Kuijten (Imagine IC) legde tijdens de roadtrip cultuureducatie de methode ‘emotienetwerken’ uit.

Meer lezen
Verslag kennisevent

4 take-aways uit de workshop ‘Kunsteducatie en multiculturaliteit’

23 sep. 2020

Hoe kan je een divers publiek betrekken? WISPER koos voor een onderdompeling in een andere taal.

Meer lezen