Diversiteit en inclusie - het zijn begrippen waar de brede cultuur- en vrijetijdssector vandaag niet meer omheen kan en mag. publiq wil diversiteit in haar communicatie opnemen als een vanzelfsprekende waarde. Hoe dat concreet gaat? Je leest het hieronder.

Naar het publiek: inclusief communiceren als reflex

Met UiTinVlaanderen, UiTmetVlieg en UiTX heeft publiq drie belangrijke publiekskanalen voor de communicatie over cultuur en vrije tijd. In het verleden wees onderzoek uit dat de gemiddelde gebruiker van UiTinVlaanderen voornamelijk wit, vrouwelijk en iets ouder was. Maar de samenleving bestaat uit heel wat meer kleuren, leeftijden en genderschakeringen. Wie relevant wil blijven voor zijn publiek, dient een breder palet aan representaties aan te bieden.

Het marketing- en communicatieteam dat bij publiq en bij externe partners verantwoordelijk is voor artikels, tips, nieuwsbrieven en social media is elke dag alert voor diversiteit in beeld -en taalgebruik, in de selectie van onderwerpen en het innemen van diverse perspectieven. Toegegeven, we zijn in die inclusieve communicatie moeten groeien: tien jaar geleden verschenen er op UiTinVlaanderen nog specifieke rubrieken met ‘gekleurd’ aanbod. Vandaag proberen we van die brede bril een reflex te maken, een organische manier van werken.

Hoe doen we dat concreet? Om die ambitie - het organisch integreren van de inclusieve blik - waar te maken, besteden we vandaag paradoxaal genoeg juist extra aandacht aan selectie, beeld -en taalgebruik op onze publiekskanalen. Maandelijks gebeurt er een doorlichting van de output van het redactieteam, op de toptopical-kalender vullen we doelbewust events aan (Black History Month, de ramadan, …) die op onze radar dienen te staan. In de hoop dat die controlemechanismen zichzelf in de nabije toekomst overbodig maken. Ook wanneer we anderen aan het woord laten (zoals binnen de gecureerde communicatiekanalen van jongerenlabel UiTX) zorgen we diversiteit.

Naar de partners: inclusieve beeldbank en tips voor inclusieve berichten

Een van de grootste obstakels voor inclusieve communicatie is de beschikbaarheid van meer inclusieve of niet-stereotiepe beelden.

Een van de grootste obstakels voor inclusieve communicatie is de beschikbaarheid van meer inclusieve of niet-stereotiepe beelden. In onze UiTdatabank, de datamachine die al onze websites voedt, voeren organisatoren, steden en gemeenten zelf hun evenementen in, met bijbehorend beeld. Van die beelden is het redactieteam grotendeels afhankelijk, en wanneer deze beelden stereotiep zijn is het moeilijk (ook omwille van kwesties van beeldrecht) om alternatieve beelden te vinden. Alternatieve beeldbanken bestaan (zoals pexels), maar deze beelden sluiten niet altijd bij lokale evenementen aan of de aankoop van beelden of aanstellen van een eigen fotograaf is voor veel organisaties te duur.

© By SA

Daarom helpen we onze partners door een eigen beeldbank op te zetten - deze is vandaag bijvoorbeeld voor UiTPAS een feit. We gingen in diverse regio’s langs om met een aantal figuranten een fotoshoot te doen, specifiek rond UiTPAS-handelingen en -acties. Dankzij deze beeldbank beschikken alle UiTPAS-steden en -gemeenten maar ook organisatoren over een reservoir aan meer diverse beelden - die uiteindelijk ook op het netvlies van de eindgebruiker komen. Een gelijkaardige beeldbank stelden we onlangs samen voor onze jaarlijkse zoekactie Schatten van Vlieg.

© Lies Engelen Photography

Kennisdeling - laten we elkaar inspireren

De hele sector is zoekende en de inzichten rond diversiteit en inclusie evolueren razendsnel. Hoe kan je als vrijetijdsorganisatie bijblijven, de vinger aan de pols houden? publiq engageert zich om in diverse urgente onderwerpen - van kunst voor de allerkleinsten tot diversiteit - vliegwiel te spelen. Op onze kennisevenementen, van het publiqForum tot de Roadtrip Cultuureducatie brengen we interessante sprekers en inspirerende praktijkvoorbeelden samen.

Wil je zelf een fijn praktijkvoorbeeld delen, je eigen plannen uit de doeken doen, of wil je samenwerken rond dit onderwerp? Stuur ons een mailtje en we hebben het er graag over!

Evelyne Coussens
Neem contact op met
Evelyne Coussens
Eindredactie & interne kennisevents
email hidden; JavaScript is required
Tips & tricks

Iedereen welkom: tips voor een inclusieve activiteit in de UiTdatabank

16 aug. 2023

Wil je een groter en diverser publiek bereiken? Begin bij je communicatie: met deze tips zorg je ervoor dat iedereen de weg vindt naar jouw activiteit.

Meer lezen