Breed UiTPAS-aanbod dankzij verenigingen

Begin dit jaar ging UiTPAS Regio Brugge van start. Sindsdien kan iedereen met een UiTPAS ook in Brugge, Beernem, Blankenberge, Jabbeke, Oostkamp, Zuienkerke, Damme, Knokke-Heist en Torhout punten sparen en omruilen. Bovendien kunnen inwoners van de regio die recht hebben op verhoogde tegemoetkoming er deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten tegen hoge kortingen.

En om een brede waaier UiTPAS-activiteiten aan te bieden, gaan de steden en gemeenten uit de regio hard aan de slag om verenigingen en organisaties te overtuigen mee te doen met UiTPAS. Een daarvan is stad Blankenberge.

Maarten Baert is er deskundige vrije tijd en doet er alles aan om zoveel mogelijk aanbieders mee in het bad te trekken.

Maarten ontpopte zich tot hét gezicht en aanspreekpunt van UiTPAS in Blankenberge. Zowel verenigingen als inwoners herkennen hem ondertussen en tot aan de kassa van de supermarkt toe durft er al eens iemand een vraag over UiTPAS te stellen!

Trek partners ruim vooraf mee in het UiTPAS-bad

“Dat neem ik er met plezier bij", lacht Maarten. “Persoonlijk contact werkt en is essentieel om de juiste personen mee aan boord te krijgen. In de coronaperiode, toen ik pas was aangesteld als deskundige vrije tijd, was ik hier al mee bezig. Ik heb toen met alle lokale verenigingen afgesproken om hun noden te bevragen en om naar hen te luisteren in die uitdagende tijd. Tijdens die afspraken heb ik het UiTPAS-verhaal al meteen meegenomen om hen in dat prille stadium al te triggeren, een lijntje uit te werpen.

"We creëren een gedeelde verantwoordelijkheid en maken van UiTPAS een gedragen project waar onze medewerkers trots op kunnen zijn."
Maarten Baert
Deskundige Vrije Tijd lokaal bestuur Blankenberge

Een gedragen project is een succesvol project

Maarten: “Het college overweegt om de voorwaarde in te voeren dat alle verenigingen die subsidies ontvangen van de stad, UiTPAS moeten aanbieden. Dat zou natuurlijk het proces versnellen om veel verenigingen aan te sluiten, maar hier stopt mijn taak niet. Willen we er een gedragen en succesvol project van maken, en dan moeten de verenigingen wel echt mee zijn. UiTPAS moet meer zijn dan een vinkje in hun subsidiedossier. Daarom zal ik ook na de eventuele invoering van deze regel blijven afspreken met de verenigingen en blijft UiTPAS steeds een vast punt op de Algemene Vergaderingen.”

Zien doen doet doen

“Ik ga ook langs bij de verenigingen om te laten zien hoe alles werkt. We duiken samen achter mijn laptop en dan beseffen ze snel hoe simpel het allemaal is. Dat helpt om hen te overtuigen er actief mee aan de slag te gaan.”

Ook buiten de technische kant hebben organisaties vaak tegenargumenten klaar. Maarten: “Dan is het aan mij om deze contra’s om te buigen. Zo denken ze vaak dat omruilvoordelen hen teveel gaan kosten. Maar wanneer ik alternatieven geef of voorbeelden van andere verenigingen opsom, zijn ze snel mee en beginnen ze spontaan mee omruilvoordelen te verzinnen.”

Martial arts-vereniging enthousiaste UiTPAS-partner

Vaak hebben verenigingen het idee dat UiTPAS hen geld gaat kosten, maar het kan ook anders, vertelt Maarten.

"De lokale martial arts vereniging heeft een erg inclusieve werking en doet er alles aan om iedereen te laten deelnemen. Met als gevolg dat lidgelden soms uitblijven. De kosten voor de zaalhuur, lesgevers etc. worden er echter niet minder op. Deze vereniging staat dus te popelen om in te stappen in UiTPAS, waardoor ze kunnen terugvallen op een structureel kortingsysteem waar ook de gemeente in zal ondersteunen. Dit zal de club meer zuurstof geven én biedt ook meer duidelijkheid aan de doelgroep wat betreft kortingstarieven."

Rollenspel met UiTPAS voor maximaal engagement

“Daarnaast ben ik gestart met een tweemaandelijkse werkgroep met alle baliemedewerkers van het lokaal bestuur. Daar bespreken we veel voorkomende of moeilijke situaties in verband met UiTPAS en oefenen we deze in rollenspellen. We zien hiervan ook echt het effect in meer verkochte passen en gespaarde punten die de hoogte ingaan! Ook houden we brainstorms over omruilvoordelen en blijven we met elkaar in contact via een Teamspagina. Op die manier creëren we een gedeelde verantwoordelijkheid en maken we van UiTPAS een gedragen project waar onze medewerkers trots op kunnen zijn.”

Promovideo

UiTPAS voor mensen in armoede én voor het brede publiek

Maarten: “Los van deze sociale kant van UiTPAS wil ik er wel over waken dat UiTPAS echt voor iedereen is en het evenwicht UiTPAS met en zonder kansentarief bewaken. Daarom hebben we als eerste ook het filmpje voor het brede publiek gemaakt, en niet gefocust op sociale kortingen met UiTPAS.

Ja, Maarten is niet alleen het UiTPAS-gezicht voor de verenigingen, maar ondertussen ook voor het publiek.

Maarten: “Persoonlijk contact en mensen aanspreken is ook essentieel als het gaat over het promoten van de UiTPAS. Banners, stickers enzovoort kunnen ondersteunend werken, maar baliemedewerkers doen het échte werk.”

Daarnaast vindt Maarten het ook belangrijk om op zoveel mogelijk plaatsen aanwezig te zijn met UiTPAS. “Standjes op events, opendeurdagen op school,... ik heb al op veel plekken gestaan. Ik heb dan ook steeds mijn betaalterminal mee om mensen meteen de mogelijkheid te bieden om een UiTPAS aan te kopen. De volgende stap is om vrijwilligers en ambassadeurs rond mij te verzamelen om dit werk te kunnen verdelen.”

TIPS van Maarten om UiTPAS niet te doen stranden

  1. Bewaak het evenwicht tussen promotie en aandacht voor UiTPAS voor iedereen en UiTPAS voor de doelgroep mensen met een beperkt budget.
  2. Betrek verenigingen actief bij UiTPAS: spreek erover op Algemene Vergaderingen, bevraag hen over omruilvoordelen, luister naar hen.
  3. Wees aanwezig met UiTPAS in het straatbeeld en op evenementen.
  4. Je baliemedewerkers zijn de motor van UiTPAS: maak samen met hen van UiTPAS een gedragen project.
  5. Stap actief op verenigingen af, zonder vooroordelen over hun publiek: “Onlangs ging ik UiTPAS voorstellen bij een gespreksgroep voor anderstalige vrouwen. Ik had mijn uitleg over het kansentarief al klaar toen bleek dat de meerderheid van deze vrouwen helemaal niet tot deze doelgroep behoorde.”

Meer over UiTPAS en verenigingen:

Verenigingen en UiTPAS

Hoe zetten sport-, jeugd- en andere verenigingen UiTPAS in voor hun werking en welke voordelen halen ze eruit?

Meer lezen
Verslag kennisevent

Zo gebruiken een atletiekvereniging en theaterhuis UiTPAS

07 feb. 2020

"UiTPAS geeft ARSENAAL/LAZARUS ook extra zichtbaarheid binnen de stad.”

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Karateclub Diksmuide: leden én club baat bij UiTPAS

03 okt. 2019

"Dit betekent een belangrijke tijdswinst voor zowel de club als de leden."

Meer lezen