Vriendenpas?

Wie regelmatig hetzelfde cultuurhuis bezoekt, kan er op veel locaties voor kiezen om 'vriend van het cultuurhuis' te worden en een 'vriendenpas' van dat cultuurhuis aan te schaffen. Zo'n pas geeft een bezoeker recht op exclusieve voordelen zoals vroegboekacties of structurele korting op tickets.

De vriendenpas: voordelen voor beperkt trouw kernpubliek

Voor cultuurcentra kan een vriendenpas een erg waardevol instrument zijn. Bezoekers die de vriendenpas aanschaffen, tonen engagement en kun je rekenen tot je trouwe kernpubliek. Vrienden van het cultuurcentrum behoren zo tot het klantensegment van de hoogste rangen in de customer engagement cycle. Je hebt als cultuurcentrum hard gewerkt om deze trouwe groep rondom je centrum te verzamelen, en plukt er de vruchten van: wat extra inkomsten en de garantie op engagement van de bezoeker, dankzij het vriendenpas-systeem.

De Vriend van het cultuurcentrum krijgt via de vriendenpas dan weer een vorm van exclusiviteit, wat volgens de motivatiepsychologie bij podiumbezoek een aantal specifieke klantenbehoeften vervult, zoals sociale distinctie. De Vriend krijgt exclusieve voordelen en voelt zich speciaal.

En zo werken organisatoren in een UiTPAS-regio elk seizoen hard om het publiek voor zich te winnen en in het beste geval een seizoen lang aan zich te binden. Ieder met eigen lidkaarten, vriendenpassen en bijbehorende voordelen.

UiTPAS-voordelen, ook voor organisator

Heeft jouw stad of gemeente geïnvesteerd in UiTPAS? Waarom dan niet de krachten bundelen, en je vriendenpas of reductiepas integreren in de UiTPAS? Wat UiTPAS belooft en waarmaakt voor het publiek, meer en andere vrije tijd voor meer mensen, kan ook gelden voor de organisatoren zelf: meer en ander publiek voor meer activiteiten. Net de visie van een gedeeld publiek maakt van UiTPAS een succes. Want dankzij UiTPAS maken we cultuur en vrije tijd een stukje laagdrempeliger voor een groter publiek.

Wanneer je je vriendenpas integreert in de UiTPAS, laat je deels de idee van het 'eigen' trouwe kernpubliek los, maar krijg je in ruil een veel groter segment 'gedeeld' kernpubliek. Kort gesteld: als alle UiTPAS-houders vriend van het cultuurcentrum zijn, dan heb je snel veel meer vrienden van het cultuurcentrum. Zo voelt een grotere groep (potentieel) publiek zich meteen een speciale gast in het CC, zonder meteen grote engagementen te hoeven aangaan.

En natuurlijk: als alle vrienden van het cultuurcentrum UiTPAS-houders worden, dan heb je snel veel meer mensen met een UiTPAS. Win-win voor bezoekers, organisatoren en de lokale overheid.

Bovendien vermindert of verdwijnt voor alle partijen -bezoekers & administratieve en baliemedewerkers- de administratieve last en verwarring die verschillende loyalty-systemen met zich meebrengen.

Eén UiTPAS, veel voordelen, duidelijker kan het niet.

Monogame cultuurparticipant in de minderheid

In de praktijk blijkt ook dat heel wat mensen met een vriendenpas van het cultuurcentrum ook hun culturele gading vinden in andere huizen. Volgens Nederlands onderzoek vertoont maximaal de helft van het kernpubliek van een podiumhuis zogeheten 'monogaam' loyaliteitsgedrag. Daardoor heeft de UiTPAS dan voor het 'polygame' deel van je kernpubliek een potentieel meer interessante waardepropositie dan de vriendenpas. Vanuit het standpunt van de klant is een UiTPAS die de voordelen van de vriendenpas incorporeert dus wellicht interessanter dan een vriendenpas naast de UiTPAS, zelfs als die als een apart lidmaatschap op dezelfde kaart zou staan.

Ook beleid doet voordeel

Ten slotte, waarom zouden lokale overheden investeren in twee verschillende loyalty programma's voor cultuur en vrije tijd naast elkaar? En zeker als je bedenkt dat UiTPAS door het ruimere aanbod, de grotere regionale impact (tot zelfs heel Vlaanderen en Brussel), en het grotere aantal pashouders, veel meer opbrengt in verhouding met de geleverde inspanning, zowel voor de eindgebruiker (pashouder) als voor de organisatoren die mee in het UiTPAS-programma zitten.

In de praktijk: Cultuurhuis Merelbeke

Voor de start van het nieuw cultuurseizoen in september 2021 wou Cultuurhuis Merelbeke de wirwar aan reductiesystemen stroomlijnen en beperken. Er werd daarom gekozen om geen abonnementen aan te bieden, maar wel te kiezen voor een alternatief dat enerzijds trouwe gebruikers beloont en anderzijds nieuwe potentiële bezoekers over de streep kan trekken. De UiTPAS kwam bij oefening uit de bus als beste kandidaat om beide doelstellingen te realiseren.

Michael Pector (Afdelingshoofd Vrijetijdszake): "In Merelbeke heeft een goede 10% van de inwoners een UiTPAS, waarvan 50% met kansentarief. We merken dat de pas relatief beperkt en voor een eenzijdig aanbod (voornamelijk zwembad) wordt gebruikt. We zoeken daarom naar manieren om de UiTPAS ook frequenter te laten gebruiken voor andere vormen van aanbod. Door de UiTPAS te gebruiken als vriendenpas hopen we dat het gebruik stijgt en dat de pas gezien wordt als meer dan een reductiesysteem voor mensen in armoede. Handig neveneffect is bovendien dat we geen nieuw systeem meer op poten moeten zetten en mensen niet met een extra pas moeten opzadelen."

Concreet houdt dit in dat ‘houders van een UiTPAS een reductie van 10% tot 20% op het standaardtarief ontvangen’. Ook voor bezoekers met een UiTPAS uit andere regio's. De reductie van 80% geldt natuurlijk enkel voor houders met recht op kansentarief van een UiTPAS Regio Gent.

Liers Cultuurcentrum

Voor het Liers Cultuurcentrum is deze manier van werken een vereenvoudiging: de vriendenpas is geïntegreerd in de UiTPAS: iedereen met een UiTPAS is automatisch vriend van het Liers CC, niet enkel voor 1 seizoen maar voor het leven en krijgt:

  • vroeger toegang tot de ticketverkoop
  • 10 procent korting bij aankoop van tickets
  • UiTPAS voordelen

Grote Post Oostende

Dankzij de UiTPAS hebben bezoekers recht op het reductietarief in De Grote Post.

UiTPAS als lidkaart

Gebruik UiTPAS als lidkaart, vriendenpas, bibliotheekkaart en meer!

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

UiTPAS in het eengemaakt bibliotheeksysteem

10 apr. 2019

Ontdek hoe de UiTPAS ook als bibkaart gebruikt kan worden.

Meer lezen

UiTPAS voor lokale vrijetijdsorganisatoren

Hoe UiTPAS zorgt voor een trouwer, nieuw en meer publiek.

Meer weten