De culturele sector onderging aanzienlijke veranderingen door de impact van COVID-19 op het publieksgedrag. Regio Druivenstreek speelt hierop in door een nieuwe kortingsregeling te introduceren, die niet alleen het lokale publiek, maar ook bezoekers van andere regio's aanspreekt.

Van planners naar last-minute beslissers

“De traditionele abonnementsformules met kortingen op pakketten voldoen niet meer aan de behoeften van het publiek van vandaag,” zegt Hilde Weygaerts, coördinator van Vrijetijdsregio Druivenstreek. De pandemie heeft geleid tot een verschuiving in het koopgedrag van het publiek. Voorheen werden kaarten vaak lang vooraf met korting aangeschaft, maar tegenwoordig zien we een opkomst van last-minute aankopen. Dit bracht een uitdaging met zich mee: besluit je op de dag zelf naar een voorstelling te gaan, dan betaal je de volle prijs. En dat kan mensen tegenhouden."

Het gevolg: het traditionele abonnement werd dit seizoen afgeschaft. "In de plaats daarvan willen we het publiek flexibiliteit bieden en experimenteren we met een nieuw systeem waarbij UiTPAS-houders van alle regio’s 10% korting krijgen op hun ticket doorheen heel het jaar bij alle cultuurcentra van de regio: de Bosuil, de Lijsterbes, de Kam, De Warandepoort, Felix Sohie en Den Blank."

UiTPAS-verkoop piekt

"Hoewel sommigen het betreuren dat de stimulans verdwijnt om hun programma vooraf met korting vast te leggen, heeft de introductie van dit nieuwe systeem een enorme invloed gehad op de UiTPAS-verkoop," zegt Hilde. "Bij de lancering van het nieuwe seizoen zagen we echt een opvallende piek!"

Golden ticket

Om de introductie van de UiTPAS-korting soepel te laten verlopen, paste de regio een doordachte communicatiestrategie toe. Voor de start van de ticketverkoop voor het nieuwe seizoen werd een persbericht uitgegeven waarin de voordelen van UiTPAS werden benadrukt. Daarnaast werden de voordelen prominent vermeld in de cultuurbrochure die huis-aan-huis wordt verspreid en in lokale infobladen.

Om de nieuwe formule in de zomer opnieuw onder de aandacht te brengen, lanceerde de Druivenstreek een socialemediacampagne. Bij een wedstrijd over de vijf gemeenten heen konden bezoekers tickets voor verschillende voorstellingen vinden die verstopt waren in en rond de cc's. Een gelukkige vinder scoorde bovendien het 'golden ticket' dat toegang geeft tot alle voorstellingen in de vijf centra. Deelnemers moesten de foto's van de gevonden tickets delen. Deze creatieve aanpak zorgde niet alleen voor betrokkenheid, maar genereerde ook buzz rondom UiTPAS en de UiTPAS-korting, en het nieuwe cultuuraanbod.

Praktijkvoorbeeld

UiTPAS als vriendenpas van het cultuurcentrum

16 jun. 2021

Een vriendenpas of reductiepas van je CC integreren in de UiTPAS heeft veel voordelen, zowel voor de organisator als voor het publiek. Onder andere het Liers Cultuurcentrum, de Grote Post en Cultuurhuis Merelbeke passen dit principe toe.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

UiTPAS verrijkt cultuurbeleving in Waregem

18 okt. 2023

Jorge De Wintere, communicatieverantwoordelijke van Cultuurcentrum De Schakel, deelt hoe ze de integratie van UiTPAS in hun activiteiten hebben aangepakt. "Het valt op dat UiTPAS ons helpt om een gevarieerder publiek te bereiken."

Meer lezen
Begeleiding op maat

Mini-audit van je UiTPAS-communicatie

Stimuleer de lokale vrijetijdsparticipatie en haal zonder extra moeite veel meer uit je UiTPAS-communicatie.

Meer lezen