Tessenderlo, gelegen waar de Kempen en Limburg elkaar de hand schudden, was in 2011 één van de allereerste gemeenten in het UiTnetwerk die inzetten op een geïntegreerde gemeentelijke vrijetijdscommunicatie, onder de noemer 'UiT in Tessenderlo’.
Ze lanceerden toen het UiT in Tessenderlo magazine, met daarin enkele plaatselijke UiThelden: ambassadeurs die maandelijks hun eigen UiTtips deelden en die de gezichten waren van een heuse UiTcampagne met affiches en advertenties.
Tessenderlo inspireert met UiTcommunicatie
Vandaag is Tessenderlo is een actieve UiTPAS-gemeente in IGS De Merode. Bovendien komt er in 2025 een fusie aan met de gemeente Ham. Hoog tijd om op bezoek te gaan bij Hans Keyken, coördinator Vrije tijd, en Evy Smets, deskundige communicatie, om alles te weten te komen over UiT in Tessenderlo vandaag en in de toekomst.
Het goede nieuws: UiT in Tessenderlo bestaat nog steeds als submerk voor de vrijetijdscommunicatie in Tessenderlo. Dit omvat onder meer:
- de online UiTagenda www.uitintessenderlo.be,
- digitale nieuwsbrieven,
- digitale infoborden,
- het nu tweemaandelijkse UiTmagazine.
Van lange lijst naar inspirerende selectie UiTactiviteiten
Hans: "De grootste verandering zie je in het UiTmagazine. Dat is niet langer een aparte publicatie bij het gemeentelijk infoblad Info Tessenderlo, maar een backcover. Als je het gemeentelijk magazine omdraait, dan zie je achteraan de cover van het UiT in Tessenderlo magazine.
De belangrijkste evolutie zit echter binnenin. Waar we vroeger een lijst met alle activiteiten publiceerden in het magazine, maken we nu een kleinere selectie van activiteiten die we uitlichten. En we verwijzen duidelijk naar de online UiTagenda, waar je alle activiteiten makkelijk terugvindt. Dat schrappen van de volledige gedrukte UiTagenda is verder geruisloos verlopen, zonder klachten van de verenigingen. Er waren wel twee inwoners die aangaven dat ze nog steeds een volledige gedrukte UiTagenda wensen. Daarom communiceren we nu steeds een telefoonnummer dat je kan bellen om een papieren versie van de volledige UiTagenda op te vragen.”
Verenigingen vinden vlot de weg naar UiTdatabank
Er is dan ook veel aanbod om uit te kiezen. De verenigingen voeren hun activiteiten goed in de UiTdatabank in. “Dat komt door jarenlang actief in te zetten op UiTcommunicatie, en door consequent de UiTdatabank te promoten. Vooral door de herhaalde oproep in het UiTmagazine. Nu moeten ze alles ook invoeren voor UiTPAS. Het helpt dat activiteiten automatisch op de gemeentelijke infoborden verschijnen."
UiTgelichte activiteiten
"De selectie maken uit het aanbod voor het magazine is niet moeilijk," stelt Hans ons gerust, "ook al zijn er nu geen vastegelegde selectiecriteria." De activiteit moet uiteraard wel in de UiTdatabank staan. Verder houdt de redactie er vooral rekening mee dat het UiTmagazine voor elk wat wils bevat. De nadruk ligt daarbij op activiteiten die voor een ruim publiek interessant zijn. Uiteraard is er ook steeds voldoende aandacht voor de vrijetijdsactiviteiten die de gemeente zelf organiseert.
Looienaars centraal
Hoe gaat dit concreet in zijn werk? Voor elk UiTmagazine maakt een collega een export van activiteiten uit de UiTdatabank. Daaruit maakt de redactieraad dan de selectie. In die redactieraad zitten mensen van de communicatiedienst, van de vrijetijdsdiensten, maar ook de burgemeester.
Hans: “Dat heeft alvast het voordeel om snel het nodige politiek draagvlak te hebben als je moeilijkere redactionele keuzes moet maken. Maar de politiek komt sowieso niet te veel in beeld in het magazine. De Looienaars staan altijd centraal.“
Dat is ook het geval voor de cover van het UiTmagazine. Bij de selectie van de coveractiviteit houdt de redactie rekening met het doelpubliek. Het beeld en het evenement op de cover beeld moet zoveel mogelijk mensen aanspreken.
Vaste UiTPAS-rubriek
Het magazine promoot niet alleen evenementen, maar ook UiTPAS. Elke editie bevat een artikel over UiTPAS om deze onder de aandacht te houden. In het begin lag de focus op promotie om meer inwoners een kaart te laten kopen.
Later werd er meer aandacht gegeven aan verenigingen, voordelen en acties om het gebruik te stimuleren, met steeds nieuwe invalshoeken zoals onlangs de bakfiets van UiTPAS De Merode.
UiTcommunicatie, ook na de fusie
Evy licht een tipje van de toekomstplannen toe. “Na de fusie verdwijnt de huidige redactieraad. Binnen de communicatiedienst krijgt iedereen dan een aantal dossiers of domeinen toegewezen, waaronder vrije tijd. Het submerk UiT In Tessenderlo-Ham behouden we uiteraard. Maar de restyling van het magazine bijvoorbeeld is nog een vraagteken. Misschien zetten we wel vaste vrijetijdsrubrieken in, zoals tips van bekende Looienaren. Wie weet vragen we na de fusie wel wielrenner Jasper Philipsen voor een rubriek UiTtips van de ‘Vlam van Ham’.
Centraliseren sociale media
Wat wel al vaststaat, is dat er een eind komt aan de versnippering van de sociale mediakanalen. Die worden nu door alle diensten in allemaal verschillende huisstijlen beheerd. Dat willen we alvast meer centraliseren. In dat traject nemen we het beste van de twee gemeenten mee.
UiTPAS-ervaring delen na fusie met Ham
UiTPAS is ondertussen al goed ingeburgerd in Tessenderlo, maar voor Ham is dit een nieuw verhaal. In Tessenderlo willen ze hun ervaring delen over UiTPAS-communicatie met Ham, zodat de inwoners en de vrijetijdsorganisatoren van Ham goed op de hoogte zijn. Evy: “We willen vooral vermijden dat de collega’s van Ham het warm water hier opnieuw moeten gaan uitvinden.”
Trots op onze gemeente
Zijn er tot slot nog andere ambities en plannen rond vrijetijdscommunicatie? “Zeer zeker", bevestigt Hans. “We stelden vast dat we in Tessenderlo eigenlijk veel te bescheiden zijn. We mogen eigenlijk best meer trots uitdragen over onze gemeente, en de vele activiteiten die hier te doen zijn. Daar gaan we na de fusie ook meteen werk van maken!”
Zit jouw gemeente ook in een fusietraject, of heb je plannen om je gemeentelijke vrijetijdscommunicatie te optimaliseren? Contacteer ons gerust voor een begeleiding op maat.
Communicatie en promotie
Jouw tools voor 360° UiTcommunicatie
Zo gebruik je het UiTlabel
Gebruik je het UiTlabel? Volg dan enkele richtlijnen om het label optimaal te laten renderen.
Doelgroepgerichte UiTcommunicatie
Wil je een bepaalde doelgroep bereiken?