Cultuur geeft energie

Voor wie nood heeft aan een energieboost en een beetje extra warmte tijdens de donkere maanden, voorzien Cultuurregio’s Meetjesland en Leie Schelde de ideale remedie: de meest recente cultuurcampagne in de regio roept op om je te laten onderdompelen in een wereld van theater, dans, film en muziek en zo onvergetelijke momenten te beleven met familie of met vrienden.

Ellen Van Basselaere, communicatie- & projectmedewerker bij COMEET (Cultuurregio Meetjesland) coördineert de campagne: “Het is duidelijk dat mensen nood hebben aan een verzetje en er eens ‘uit moeten’. Een voorstelling of concert is de ideale activiteit om even te ontsnappen aan de dagelijkse routine. Dat zetten we met deze campagne in de verf.”

Cultuur geeft je energie, is goed voor je algemeen welzijn én creëert warmte, zeker als je het samen doet!
Ellen Van Basselaere
Communicatie- en projectmedewerker COMEET

Meer publiek naar de zalen

Het doel is om via een spraakmakende online campagne weer meer publiek de cultuurzalen binnen te lokken. De campagne werd gelanceerd tijdens de feestdagenperiode en loopt tot half februari, met de focus op Valentijnsdag in de laatste fase.

Drie filmpjes brengen de boodschap: #cultuurgeeftenergie !

Regiocommunicatie

Een sterk staaltje regiocommunicatie dus, deze samenwerking tussen cultuurregio’s Meetjesland en Leie Schelde. ‘Cultuur geeft Energie’ brengt het aanbod in beeld van de cultuurhuizen uit de regio’s: CC De Herbakker, CC Stroming Evergem, muziekclub N9, Leietheater Deinze, Arscène en Popallure.

Ellen Van Basselaere: “Ieder cultuurhuis in de regio heeft zijn eigenheid. In het programmatoren-overleg van de regio wordt de programmatie dan ook op elkaar afgestemd. Mensen blijven immers niet binnen de grenzen van hun eigen gemeente om cultuur te beleven. Het is dus een logisch gevolg dat we als regio’s samen communicatie voeren naar dit gedeelde publiek.”

“Om de campagne te stroomlijnen en goed te laten verlopen, stelden we een eenvoudig te volgen communicatieplan op voor de medewerkers van de deelnemende cultuurhuizen. We merken dat alles prima is opgevolgd en uitgevoerd. En meer: zelfs gemeenten die niet ‘officieel’ deel uitmaakten van de campagne, omdat zij geen cultuurhuis hebben, hebben de campagne enthousiast en spontaan mee verspreid!”

UiT-widget van publiq

Naast de filmpjes en beelden is er de campagnesite www.pakuitmetcultuur.be: deze website verzamelt ontroerende, ontspannende en verrassende voorstellingen in de regio’s. Eén platform waarop cultuurliefhebbers makkelijk en snel tickets kunnen bestellen voor een voorstelling bij de deelnemende cultuurcentra van de regio.

De UiT-widgets van publiq zijn eenvoudige toepassingen waarmee je agenda-informatie in jouw website kan integreren. De agenda-informatie komt uit de UiTdatabank en wordt gefilterd volgens zoekparameters die jij instelt. Je kan de widgets volledig aanpassen aan de vormgeving van je website.

Resultaten

Of er nu effectief meer publiek in de zalen zit? "Het is niet eenvoudig of zelfs niet mogelijk om de een op een resultaten van de campagne te meten," Zegt Ellen. Of er meer kaartjes verkocht worden is uiteraard een samenkomst van diverse factoren: de beperkingen rond corona zijn verleden tijd, het kan zijn dat het programma zelf meer mensen aanspreekt, de campagne die veel cultuurliefhebbers heeft bereikt, ... "Want bovenal doelt deze campagne op zichtbaarheid en willen we mensen er weer aan herinneren dat cultuurbeleving uit huis wel degelijk een boost geeft!"

Begeleiding op maat

Regionale UiT-communicatie

Maak werk van regionale vrijetijdscommunicatie met een communicatie- en aanbodsanalyse, en een actieplan.

Meer lezen
Aan de slag

Gebruik de UiT-widget voor regionale UiT-communicatie

15 feb. 2019

Het is heel gemakkelijk om op de gemeentelijke (online) UiTagenda ook activiteiten te tonen die plaatsvinden buiten het grondgebied van de gemeente in kwestie met de UiT in mijn Regio- widget.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Hoe de Beleef Weer Meer-campagne cultuurparticipatie opnieuw mee aanzwengelde

25 jan. 2023

Hoe brengen we mensen opnieuw bij het cultuuraanbod, na een wereldwijde pandemie en meerdere lockdowns? Die vraag leidde begin 2022 tot de campagne Beleef Weer Meer.

Meer lezen