SOMA vzw

SOMA vzw is een erkende vereniging waar armen het woord nemen in Maasmechelen en maakt deel uit van Samenlevingsopbouw RIMO Limburg vzw.

Bij SOMA kan wie het nodig heeft, langskomen om een babbeltje te slaan, de krant lezen, te biljarten, computeren, kleren wassen of drogen,...

Participaties met de groepspas

Ook vrije tijd is een belangrijk onderdeel van de werking. SOMA organiseert heel wat ontspannende, creatieve activiteiten binnens- en buitenshuis. Geregeld trekken ze er als groep op uit voor een theatervoorstelling, film of concert, bijvoorbeeld in het CC van Maasmechelen.

En dat doen ze met UiTPAS Maasland, met de groepspas.

Conny is opbouwwerker bij SOMA vzw: “Met onze werkgroep vrije tijd & participatie bekijken we samen het programma en kiezen we bijvoorbeeld een voorstelling of film. Wij reserveren dan plaatsen met de UiTPAS groepspas. Zo hebben onze leden inspraak maar moeten ze zich geen of minder zorgen maken over het regelen van tickets, de prijs, het vervoer of het gezelschap. Dat zijn heel wat drempels die we in een keer kunnen aanpakken.”

“Omdat we samen het programma bekijken en ze hier makkelijk kunnen afspreken met gelijkgestemden, trekken onze leden er ook al eens op eigen houtje op uit met hun individuele UiTPAS. Wanneer ze een locatie zoals het CC al via participatie in groep leerden kennen, durven ze al sneller ergens heengaan zonder de veilige cocon van de groep. En dat zien we graag gebeuren natuurlijk!”

De UiTPAS groepspas?

Het UiTPAS kansentarief kan ook gebruikt worden door organisaties die eropuit trekken met mensen in armoede, via een groepspas. Op die manier worden ook andere drempels, zoals de sociale of praktische drempel aangepakt, en niet enkel de financiële. Mensen krijgen de kans nieuwe dingen in groep te beleven op een laagdrempelige manier.

Een groepspas laat toe om in groep deel te nemen aan een voordeliger tarief, en zo meerdere toegangstickets aan kansentarief met één UiTPAS te kopen.

UiTPAS balie-app

Ook binnen het centrum is UiTPAS een vaste waarde. Conny: “Bij activiteiten ga ik langs bij elke bezoeker voor een babbeltje én om hen via de balie-app een puntje te laten sparen. Win-win! De balie app is een handige tool voor mij én maakt UiTPAS ook meteen heel zichtbaar: mensen zonder UiTPAS vragen meteen om uitleg.”

Nieuw publiek dankzij de UiTdatabank

Via de UiTdatabank krijgen we af en toe, vooral bij grote uitstappen zoals de dierentuin, nieuw publiek over de vloer. Ze gaan dan nog een paar keer mee op uitstap en uiteindelijk worden ze lid of nemen ze deel aan onze eigen activiteiten.

SOMA en UiTPAS, post-corona

Conny: “We hebben heel hard ingezet op UiTPAS. Nieuwkomers krijgen meteen de uitleg, we bieden omruilvoordelen aan en maken regelmatig gebruik van de groepspas. Door Corona is er jammer genoeg een terugval, door het stilvallen van het vrijetijdsleven, ons publiek dat wat gewisseld is en door wissels in ons team. Bovendien is ons spaarzuiltje beschadigd geraakt bij onze recente verhuis (lacht)! Daarom is het nu belangrijk dat bij de start van het nieuwe seizoen iedereen weer mee is met UiTPAS, zowel vrijwilligers als bezoekers.”

Technopolis - © Visit Mechelen

Bovenlokaal UiTPAS-aanbod

Maak je aanbod toegankelijk voor een groter publiek met UiTPAS. Hoe doe je dat en welke voordelen haal je hieruit?

Meer lezen
Pexels christina morillo 1181622
Praktijkvoorbeeld

Hoe het lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie en de UiTPASwerkgroep toeleiding op elkaar afstemmen?

Demos & publiq — 14 dec. 2020

In deze blogreeks van 5 interviews onderzoeken Demos en publiq hoe het lokaal netwerk en de UiTPASwerkgroep toeleiding zich tot elkaar verhouden.

Meer lezen