Waarom?
Kinderen gaan met de familie op uitstap en volwassenen hebben de middelen om alleen, met vrienden of hun partner te gaan naar waar en wanneer ze willen. Jongeren zijn echter heel wat moeilijker te bereiken en aan te zetten, om verschillende redenen. Het initiatief van Brugge Plus wil daarin echter tegenwicht bieden, door van de UiThoek een plaats te maken waar de Brugse studenten steeds terechtkunnen voor laagdrempelige informatie over wat er voor hen aangeboden wordt in de stad.
Wat?
Brugge Plus installeerde hun UiThoek op de campussen van de hogescholen VIVES en Howest. Op drie uitgekozen locaties kunnen studenten vanaf nu kennismaken met het culturele aanbod in Brugge dankzij infoborden, folders, flyers en schermen, waarop telkens een tweewekelijkse update te zien is van het voor jongeren interessante cultuuraanbod.
Vroeger versus nu?
Gedurende het eerste jaar werd er in en rond de UiThoek extra promotie gemaakt met optredens of andere performances om de passerende jeugd letterlijk even te laten stilstaan bij het aanbod. Die zijn ondertussen vervangen door ‘culturele avonden’, georganiseerd in samenwerking met Brugse organisaties. Daarvoor kunnen de studenten via de hogescholen een ticket krijgen aan een lagere prijs. De organiserende partner zorgt aanvullend voor een leuke extra, zoals een gratis drankje, een meet & greet of een blik achter de schermen.
Het resultaat zit ‘m bovenal in de efficiëntie van de UiThoek. Het is namelijk niet het budget, het zijn niet de extra uren, maar vooral de strategische plaatsing die de sleutel voor deze actie vormt. Denk dus ook over zulke zaken - die misschien vanzelfsprekend lijken - steeds goed na, want succes kan in verschillende hoeken schuilen, zelfs die waar je het in eerste instantie misschien niet zou gaan zoeken.