Boost UiTPAS Hasselt

Samen met UiTPAS regio Hasselt ontwikkelden we op basis van de lokale noden het leertraject Boost UiTPAS. Dit traject heeft als doel de UiTPAS-communicatie in de regio naar een hoger niveau te tillen en zo zowel het aantal pashouders als het sparen en ruilen te stimuleren.

Acties en resultaten

Het traject bevatte drie belangrijke deelprojecten.

1. Spaar- en aankooplocaties in de kijker zetten

Op acht locaties hebben we zichtbaar promotiemateriaal (Point of Sale, POS-materiaal) getest om de plekken waar je punten kunt sparen of een UiTPAS kunt kopen duidelijker in beeld te brengen. We gebruikten raamstickers, vloerstickers in de vorm van voetjes en pancartes met QR-codes. Daarnaast bezochten we de locaties om de optimale plaatsing van het materiaal te bepalen en feedback van de baliemedewerkers te verzamelen.

Resultaat:

  1. 38,75% meer mensen spaarden punten
  2. 78% meer gespaarde punten

Binnenkort kunnen partners intekenen op een groepsaankoop om dit promotiemateriaal te bestellen en zo de zichtbaarheid op UiTPAS-locaties te verhogen. Hou onze nieuwsbrief in de gaten!

2. Alternatieve, uitgebreide welkomstmail

Om nieuwe pashouders een vlotte start te geven, hebben we het effect van uitgebreide welkomstmails getest. Voorheen ontvingen nieuwe pashouders enkel een korte registratiemail, nodig om hun UiTPAS te activeren.

We testten twee versies van een langere welkomstmail: één in de look & feel van UiTPAS regio Hasselt en één in de algemene UiTPAS-stijl. Beide legden duidelijk uit hoe het sparen en ruilen werkt, welke voordelen beschikbaar zijn en waar meer informatie te vinden is, zodat pashouders de mail kunnen bewaren voor toekomstige vragen.

Resultaat:

  • Open rate: 37% (Hasselt-versie) en 41,5% (bovenlokale versie) vergeleken met 24% voor de oude registratiemail

  • Onze testresultaten zijn echter niet conclusief over de stijging of daling in het aantal opgenomen welkomstvoordelen, geruilde voordelen of gespaarde punten.

Volgende stap: tweede bevestingsmail met extra uitleg in alle regio's

Bij aankoop van een UiTPAS ontvangen pashouders momenteel een registratiemail met de nadruk op snelle registratie van hun UiTPAS en het aanmelden in de app.

Na succesvolle registratie volgt binnenkort een bevestigingsmail met extra uitleg over UiTPAS, gebaseerd op de eerder geteste welkomstmail. Tegen de zomer van 2025 wordt deze uitgebreide welkomstmail uitgerold voor alle nieuwe pashouders in Vlaanderen en Brussel.

3. Voordelen en segmentatiemails

Een inspirerende, begeleide brainstormsessie resulteerde in 12 nieuwe, maandelijkse ruilvoordelen, afgestemd op de diverse doelgroepen van Hasselt.

Daarnaast stuurde Hasselt voor het eerst een UiTPAS-segmentatiemail naar een segment van 967 pashouders ter promotie van de Buitenspeeldag. Dit leverde mooie resultaten op: 94 pashouders ruilden een voordeel om, 26 personen lieten een UiTPAS aanmaken en 122 mensen spaarden een punt.

Aan de slag

Wil jij het meeste uit je UiTPAS-project halen? Pas deze tips toe in de praktijk en zie snel resultaat!

  • Maak je aankopen en spaarplaatsen zichtbaar
    Binnenkort kun je deelnemen aan een groepsaankoop voor UiTPAS- promomateriaal. Van 6 maart t.e.m. 11 april organiseren we een actie waarbij je stickers, banners en voetjes kunt bestellen. Met deze visuele materialen vergroot je de zichtbaarheid van je activiteiten. Houd deze kans in de gaten!

  • Promoot je omruilvoordelen
    Maak de (nieuwe) voordelen van je UiTPAS bekend via segmentatiemails of nieuwsbrieven. Focus niet alleen op de open rates, maar kijk vooral naar het aantal mensen dat je hiermee actief maakt.

  • Zorg voor aantrekkelijke tijdelijke en vaste voordelen
    Zorg voor een goede mix van tijdelijke en vaste voordelen die je publiek blijven aanspreken. Maak ze extra zichtbaar en verleidelijk!

  • Verzamel e-mailadressen van nieuwe pashouders
    Vraag altijd het e-mailadres van nieuwe pashouders. Het is essentieel voor effectieve en gerichte communicatie.

Hoe gaan we verder?

Vooruitblik op Boost UiTPAS Meetjesland

In de regio Meetjesland, bestaande uit de gemeenten Assenede, Eeklo, Kaprijke, Sint-Laureins en Zelzate, zijn we samen met de regiocoördinator gestart met een traject om ook daar de communicatie rond UiTPAS te versterken. We willen onderzoeken of de aanpak die we in centrumstad Hasselt hebben getest, ook succesvol is voor deze meer landelijke regio.

De inzichten die we daaruit halen, kunnen we vervolgens breder toepassen in heel Vlaanderen.

Rapport Vlaamse overheid toont grote impact van UiTPAS op vrije tijd

21 jan 2025

Een grondige analyse en evaluatie in opdracht van de Vlaamse overheid toont aan dat UiTPAS een grote impact heeft op het verlagen van drempels voor het uitgebreide vrijetijdsaanbod in Vlaanderen en Brussel.

Meer lezen

UiTPAS in 2024

06 jan 2025

Ook het afgelopen jaar bewoog er heel wat in UiTPAS-land! Blik mee terug naar wat we in 2024 samen met onze partners realiseerden en hoe jij hier komend jaar mee aan de slag kunt.

Meer lezen
Praktijkvoorbeeld

Football Girls Leuven maakt voetbal toegankelijk met UiTPAS

15 nov. 2024

Toegankelijkheid en inclusiviteit zijn twee van de belangrijkste pijlers in de werking van de Football Girls in Leuven. Daarom zetten ze in op UiTPAS.

Meer lezen