Samen met cult! brachten we communicatiemedewerkers van allerlei cultuurhuizen in Vlaanderen en Brussel samen rond de tafel om hun expertise en ervaringen te delen. Uit die gezamenlijke brainstorm kwamen heel wat ideeën. Dit zijn vijf handige tips om jouw event te laten slagen.

Samen sta je sterk

Soms hoeft het niet ingewikkeld te zijn: beter een goede samenwerking dan een verre vriend. Dat kan de vorm aannemen van een intergemeentelijke samenwerking als Dijk92 en hun online streamingsaanbod Stream92. Of dat kan met partners binnen je gemeente. Zo was het festival Woordstorm een samenwerking tussen de kunstacademie, de bibliotheek en CC De Factorij in Zaventem. De handen in elkaar slaan met andere stads- of gemeentediensten zoals zorgt voor een lokale verankering.

Heb je al een concreet idee ontwikkeld? Neem dan je artiesten of deelnemers mee in je verhaal. Laat ze jullie event delen via hun (sociale media) kanalen. Zo maak je gebruik van hun bereik en omgekeerd en kan je misschien een nieuw publiek bereiken.

eigen digitale identiteit ontwikkelen

Om als cultuurhuis je eigen stempel te drukken op je alternatieve, digitale aanbod is het interessant om een afgeleid merk te maken. Bij De Werf in Aalst maakten ze een aparte ruimte binnen hun website voor hun online evenementen. Bij deze digitale identiteit hoort ook een afgeleid logo.

Ook Cultuurhuis Tessenderlo maakte een afgeleid logo ‘Cultuurthuis’ om hun publiek naar hun online programma te leiden.

Gebruik je nieuw, afgeleid merk om je publiek thuis te laten voelen tijdens een livestream door de huisstijl hier ook op te nemen in de tekst en beelden die op het scherm verschijnen.

De band (met je publiek) gaat nooit stuk

Met de overrompeling van digitaal aanbod komt ook de digitale moeheid. Het is dus belangrijker dan ooit om je publiek actief te betrekken bij je online aanbod. Gebruik je verschillende online kanalen om bijvoorbeeld een blik achter de schermen te tonen. Tijdens je evenement kan je je publiek betrekken door actief in te zetten op de live-chat. Ook digitale games of een online competitie waar je publiek zelf content instuurt, scoren hier hoog.

Lokaal talent boven

Om je eigen aanbod te personaliseren en een gezicht te geven is het een goed idee om lokaal talent mee onder de arm te nemen. Ook hier geldt: samen sta je sterk. Door een bekend, lokaal gezicht te kiezen, versterk je de community rond je cultuurhuis die je al goed kent. Zo maakte Meise verschillende streams met lokale artiesten die ze op zondag programmeerden. De ideale manier om je band met je publiek niet te verliezen.

Wie is je bezoeker?

In een fysieke theaterzaal is het gemakkelijk om de hoofden te tellen en reacties te peilen, maar een digitaal publiek hoeft zeker niet anoniem te blijven. Zeker bij een jong, digitaal aanbod is het interessant om je publiek te kennen. Dat kan bijvoorbeeld door hen vooraf te laten inschrijven via een ticketprogramma, ook bij gratis events. Zo krijg je als organisator zicht op welke mensen kijken naar jouw streamings en kun je ze nadien gemakkelijk contacteren voor gelijkaardige voorstellingen.

Een ticketsysteem vergemakkelijkt dus ook de wijze waarop je met je deelnemers communiceert: via een inschrijving krijgen ze automatisch een ticket met een link.

Maak het je publiek ook niet té ingewikkeld: beperk het aantal invulvakjes en zorg dat ze via alle apparaten kunnen inloggen.

Meer van deze ronde tafels en andere events via cult.be en publiq.

Bekijk de kalender
© Simon De Cock
Praktijkvoorbeeld

De Werf trekt voluit de digitale kaart, ook in de toekomst

05 mrt. 2021

Sinds begin 2021 zet De Werf nog zeker tot het einde van het seizoen volledig in op digitaal aanbod. En ook daarna verdwijnt dit aanbod niet uit hun programmatie.

Meer lezen