Perspectief voor collega's, publiek en artiesten

Toen het duidelijk werd dat de cultuurcentra ook na de kerstvakantie niet zouden kunnen heropenen, hakte het team van De Werf samen de knoop door, om volop voor digitaal aanbod te gaan.

Inez De Block (communicatie bij De Werf): “We voelden de nood om perspectief te creëren voor onszelf én het publiek. Met deze beslissing wisten we tenminste waar we aan toe zijn."

"Deze keuze was de start van een boeiend en intensief traject. Opeens moesten we helemaal anders gaan werken dan we gewend waren, met een kleinere ploeg, want onze administratieve collega’s moesten bijvoorbeeld bijspringen in het contact tracing center van de stad Aalst."

We geloven echt in het digitale verhaal en het voortbestaan hiervan. Voor ons is dit een aanvulling en verdieping op onze programmatie.
Inez De Block
Communicatie De Werf

Investering op lange termijn

Om er een succes van te maken, besloot De Werf meteen te investeren in hun online programmatie.

“We geloven echt in het digitale verhaal en het voortbestaan hiervan. Voor ons is dit een aanvulling en verdieping op onze programmatie. Daarom hebben we meteen stevig geïnvesteerd. We kochten zelf materiaal aan om de streams te verzorgen en de technische ploeg heeft zich bijgeschoold. We hebben ook een mooie studio ingericht voor concepten als onze Q&A-events of de TOP053."

© Laure Van Droogenbroeck
© Laure Van Droogenbroeck

TOP053

De TOP053 (naar het zonenummer van Aalst) was een radio-uitzending waarin De Werf op zoek ging naar het beste uit meer dan 50 jaar Aalsterse popmuziek. Uit een longlist van zo’n 150 nummers kon iedereen hun 3 favoriete nummers doorsturen, wat maar liefst 2.500 mensen deden!

"We hebben deze bewust zelf gelivestreamd om al het publiek naar onze eigen kanalen te leiden en onze eigen stempel te drukken. Je kan de uitzending herbeluisteren op onze website, waar je ook enkele promofilmpjes kan terugvinden. De beiaardier van Aalst heeft nummer 1 (Pump up the Jam van Technotronic) zelfs gecoverd voor de Grote Markt!"

www.top053.be

© Laure Van Droogenbroeck
© Laure Van Droogenbroeck

Leemte in lokaal online aanbod

“Eerst stelden we ons uiteraard de vraag of nog meer digitaal aanbod wel relevant zou zijn, er was immers al zoveel. Toch vonden we dat er nog een grote leemte zat in lokaal verankerd online aanbod en besloten we dat we wel een verschil konden maken, voor ons publiek én voor de artiesten.”

Participatieve aanpak

“Een belangrijk onderdeel van de online programmatie is daarom het gemeenschapsvormende en interactieve aspect," vertelt Inez. "We vinden het ook belangrijk dat bijvoorbeeld een voorstelling ook écht op het podium van De Werf doorgaat, voor die lokale herkenbaarheid en verankering.”

“Het participatieve luik hebben we al op veel manieren gerealiseerd. Zo organiseerden we een Q&A met creatieve jonge onderneemsters uit Aalst ter ere van Wereldvrouwendag. We lanceerden ook een instructievideo van dansgezelschap Bollylicious, waarbij je zelf Indisch kan leren dansen. Alle filmpjes die via #DansInDeWerf gepost worden, worden gedeeld bij de uitzending van de dansvoorstelling eind maart. Daarbij voorzien we ook een inleiding en een Q&A met de makers, waarbij kijkers via de chat kunnen meedoen. Ook Jenny Bsg, die viraal ging met haar afrodancemoves en zelfs uitgenodigd werd in The Ellen Show, leert je binnenkort digitaal dansen bij ons. En jazz-zangeres Tutu Puoane volgde tijdens haar concert live wat ons publiek vertelde in de chatbox!”

“We vinden er altijd wel iets op om het publiek te motiveren op het moment van uitzending voor hun scherm te gaan zitten. Een leuke extra van dit online aanbod is dat we niet enkel publiek uit de omgeving aantrekken, maar ook mensen uit de hele wereld: er hebben zelfs al mensen uit Zuid-Afrika meegekeken.”

© Laure Van Droogenbroeck
© Laure Van Droogenbroeck

Eigen 'smoel' voor online aanbod

Bij deze online programmatie hoort ook een online identiteit, om het plaatje te doen kloppen.

Inez: “We ontwierpen een afgeleid merk, een variatie op ons bekende roze logo. Zo kan het publiek meteen zien wat voor soort aanbod het is, aangezien we ook later willen blijven inzetten op digitaal aanbod. Een eigen huisstijl voor online aanbod, zeg maar, met een eigen look & feel met verschillende kleuren en beelden afhankelijk van het format.

Zoals vele cultuurhuizen valt ook voor De Werf de seizoensmatige planning en communicatie momenteel volledig weg. Daarom wordt er voornamelijk online gecommuniceerd, heel kort op de bal.

Inez: “Uiteraard verdwijnen we niet volledig uit het straatbeeld. We communiceren ook nog steeds in Chipka, het stadsmagazine van Aalst.”

UiTPASpunten sparen, ook online

Ook UiTPAS is een handig communicatiekanaal. Voor alle events van De Werf kunnen pashouders ook zelf online sparen, via QR-codes met de UiTPASapp.

“Eerst maakten we ons wat zorgen dat mensen hiervan misbruik zouden maken, en zouden sparen voor activiteiten waar ze niet aan deelnemen. Deze zorg hebben we losgelaten: we vertrouwen ons publiek, en het systeem zit goed in elkaar. Er kan bijvoorbeeld enkel op het moment van het event gespaard worden."

5 tips van De Werf voor een geslaagd digitaal verhaal

1. Durf te investeren in online aanbod, zowel op technisch vlak als wat betreft personeelstijd.

2. Zorg voor participatieve omkadering en lokale verankering.

3. Werk samen met partners, stadsdiensten,... samen sterk!

4. Durf hulp en advies te vragen, bel eens een ander cultuurcentrum of organisatie op, maak dan keuzes en twijfel niet te lang (bv: welk platform gebruiken).

5. Bedien minder digitaal publiek op een andere manier, zoals via streams in woonzorgcentra.

Meer De Werf digitaal

Op www.dewerfdigitaal.be vind je alle events en kan je ook voorstellingen herbekijken.

De Werf ©Laure Van Droogenbroeck
Verslag kennisevent

5 tips voor een geslaagde communicatie van jouw digitaal event

i.s.m. cult! — 05 mrt. 2021

Hoe maak je van jouw virtueel event een waardig alternatief van je theaterzaal? En wat zijn de ingrediënten voor een goede communicatie hiervan?

Meer lezen
Schermafbeelding 2021 01 20 om 15 19 32
Tips & tricks

UiTPASpunten sparen via QR-codes

20 jan. 2021

Gebruik de printbare QR-codes om je publiek eenvoudig UiTPASpunten te laten sparen zonder spaarzuil.

Meer lezen
Vital dimi
Praktijkvoorbeeld

Cultuur tijdens corona: Cinema Rix wordt Radio Rix

16 dec. 2020

CINEMA RIX uit Deurne is een warm, open en laagdrempelig sociocultureel ontmoetingscentrum van, voor en met de buurt. Tijdens de lockdown besloten zij om cultuur tot bij de mensen te brengen door radio te maken.

Meer lezen