Les 1: Verplaats je in jongeren hun leefwereld

Jongeren surfen vandaag gretig mee op de golven van de digitale media. Ga dus met je content daar waar jongeren zich bevinden en maak gebruik van bestaande platformen.

Met deze gedachte in het achterhoofd legde radiozender Klara de link tussen Spotify en klassieke muziek met de webtool Klarafy. Op basis van een persoonlijke Spotify-playlist zoekt Klarafy klassieke muziek die bij je eigen muzieksmaak aansluit.

Presentator Sander De Keere maakt de verjongingskuur van het Klarapubliek compleet met het kanaal Iedereen Klassiek op Youtube, waarin hij op een toegankelijke manier uitleg geeft over klassieke muziek.

Les 2: Betrek jongeren

… door hen bijvoorbeeld de programmatie van je cultuurcentrum mee te laten bepalen. Dat is de bestaansreden van ANSJOVIS, de denk-en doetank van Cultuurcentrum Mechelen bestaande uit een groep jongeren tussen 16 en 25 jaar.

Ook bij Museum Night Fever laten ze jongeren meedenken over de programmatie door actief samen te werken met individuele jongeren of met jeugdhuizen en -verenigingen, hogescholen, academies en kunstopleidingen.

Les 3: Leer van elkaar

Blijf niet op je eiland zitten, maar vraag feedback aan externen en kijk eens hoe anderen het doen. Zo ontdekten de organisatoren van Classical Music Rave dat het jongerenpubliek in Gent helemaal anders is dan dat in Amsterdam. Door de hand te reiken en te luisteren naar feedback van Gentse jongerenorganisaties en scholen, konden ze hun programma optimaal afstemmen op het Gents publiek.