Doelstelling

Publieksdata over museumbezoek inzichtelijk maken aan de hand van een datagedreven segmentatiemodel over publieksgroepen en via benchmarking tussen musea van hetzelfde type, in dezelfde regio enz.

Aanpak

  1. Publiekssegmenten aanmaken op basis van bestaand publieksonderzoek.
  2. Data over museumbezoekers toewijzen aan de gecreëerde publiekssegmenten en vergelijken met elkaar.
  3. Deze analyses presenteren op een interactief dashboard.

Resultaat

Deze POC werd succesvol afgerond. Er werden vier publiekssegmenten gegenereerd (gekleurde bollen). De grootte van elke bol geeft hun relatieve vertegenwoordiging in het publieksbereik van het gekozen museum weer. Binnen elk segment zijn nog eens onder- en oververtegenwoordigde leeftijdsgroepen zichtbaar. Voor elk segment is een uitgebreide beschrijving van hun profiel beschikbaar. En het bezoek van elk segment wordt uitgezet in de tijd (rechts bovenaan) en vergeleken met de bezoekers van de geselecteerde benchmark. Daarnaast zijn er benchmarks mogelijk op basis van sociodemografische variabelen zoals leeftijd en woonplaats.

Projectlancering: Data Spaces, Audience Data

26 mrt 2025

Meer inzicht in (gedeeld) publiek voor cultuur en vrije tijd.

Meer lezen

Bouw van de eerste toepassing op het UiTwisselingsplatform van start

30 okt 2024

Het UiTwisselingsplatform in de praktijk: eerste stap voor de koppeling van data uit UiTdatabank en het Verenigingsregister

Meer lezen

Digitaal Podium: positieve evaluatie voor verdere uitrol podiumhuizen

29 mei 2024

Verdere ontwikkeling en uitrol voor het gedeeld ticketingsysteem Digitaal Podium voor samenwerkende podiumhuizen in Vlaanderen en Brussel.

Meer lezen