Van het Zwin Natuur Park in Knokke-Heist, de bibliotheek in Affligem en Bokrijk in Genk, over het Speelgoedmuseum in Mechelen, de Stroopfabriek in Borgloon tot het Rubenshuis in Antwerpen: maar liefst 318 verstopplaatsen over heel Vlaanderen en Brussel zetten deze zomer hun schouders onder Schatten van Vlieg!
Er werden meer dan 100.000 schatkisten geopend. Allemaal families die het deze zomer de moeite vonden om er dicht bij huis, of iets verder, opuit te trekken en kennis maakte met het cultuur- en vrijetijdsaanbod in Vlaanderen en Brussel. Zo maakten we met z’n allen de drempel voor families weer wat lager.
We goten de belangrijkste cijfers over Schatten van Vlieg 2025 in een infographic. Hang deze op aan het onthaal of in jullie bureaus, stuur door naar collega's en vrijwilligers om terug te blikken op een mooie schattenzomer, én alvast uit te kijken naar volgend jaar!
Dit vonden de schattenjagers ervan
Begin september werden alle schattenjagers die een unieke code hadden ingevoerd op uitinvlaanderen.be/schattenvanvlieg uitgenodigd voor een korte bevraging. 625 schattenjagers vulden de bevraging in. Ook via de codeinvoer, waar schattenjagers een review konden achterlaten, kregen we heel wat info over wat de schattenjagers en hun ouders van de zoektochten vonden.
Nieuwe cultuurervaringen
Leuke zoektocht, we hebben plaatsen bezocht die we nog niet kenden in eigen gemeente.
Schatten van Vlieg vervult nog steeds zijn doel: families met jonge kinderen op een laagdrempelige manier laten kennismaken met cultuurplekken en vrijetijdslocaties in de buurt, of ietsje verder. De meerderheid, 54%, zegt voor de eerste keer op een cultuurplek gekomen te zijn dankzij Schatten van Vlieg. Check!
Fantastisch! Heel leuke tocht voor de kinderen. Leuke manier om in aanraking te komen met kunst op een speelse manier. De zoektocht was ook heel duidelijk opgesteld! De kinderen waren echt super enthousiast!
Wow, onze zoon heeft hier beslist dat z'n verjaardagsfeestje rond het thema "Romeinen" zal zijn. Dat zegt genoeg.
Stickers in de schatkist op het einde van de tocht
Stickers blijven leuk voor alle leeftijden, dat blijkt uit de vele positieve reacties in onze bevraging. Kinderen gebruiken de stickers om te knutselen, hun schoolboeken mee te versieren of ze kleven de stickers op allerlei voorwerpen zoals hun brooddoos, drinkfles of zelfs in hun dagboek!
Zo zorgen de stickers ervoor dat kinderen nog een tijdje herinnerd worden aan die leuke momenten op jouw locatie.
Heel leuk, mijn zoon was geboeid tot het einde. Hij was ook heel blij met het cadeautje achteraf. De stickers van vlieg pronken nu op onze bakfiets.
Leuk! Wij doen al jaren mee en blijven komen. Supertof om samen op avontuur te gaan mét een leuke beloning op het einde!
Uit de reacties blijkt dat de verschillende versies heel leuk zijn wanneer kinderen meerdere zoektochten doen. Zo blijft de spanning langer, welk stickervel in de schatkist zou zitten. We kregen wel enkele keren de tip dat een verzamelboekje een leuk extraatje zou zijn.
Ook zou een aantal schattenjagers liever meer en kleinere stickers op het stickervel zien.
Helaas kregen we ook meerdere klachten dat op niet alle plekken tot het einde van de zomer stickervellen beschikbaar waren.
Mooie wandeling, maar helaas was de kist op het einde leeg en open. Droevige kindjes als gevolg.
Vooral een échte schatkist vinden, spreekt bij de kinderen tot de verbeelding. Wanneer kinderen écht op jacht kunnen gaan en de schatkist vinden op een originele plek, in plaats van aan de balie of in het zicht, zorgt dit voor een meer memorabele ervaring op je locatie.
Leuke interactieve ervaring voor de kids en prachtig om hun gezichtjes te zien bij het openen van de schatkist.
Bovenlokale campagne en lokale communicatie blijven van groot belang
51% van de schattenjagers kende Schatten van Vlieg al van vorige jaren.
29% leert de actie kennen via UiTinVlaanderen. Dit bewijst dat het belangrijk is je actie op tijd toe te voegen in de UiTdatabank en voldoende aandacht aan je tekst en foto te besteden.
16% leerde de actie kennen via sociale media. Vlieg heeft een actieve community op Instagram. Tag @UiTmetVlieg ook doorheen het jaar met familievriendelijke activiteiten! Locaties die fotogenieke plekken voorzien op hun locatie, worden vlot gedeeld door families.
15% van de deelnemers verneemt info over de actie via de kanalen van de stad of gemeente, online of offline. De actie kan dus niet ontbreken in de gemeentelijke communicatiemix.
11% ontdekte de actie pas op de locatie, toevallig, en meer dan 1,5 schattenjager op 10 via een gevelbord van Vlieg. Dit toont dat het belangrijk is om je actie ook fysiek goed zichtbaar te maken, binnen en buiten je locatie.
Daarnaast wijzen de cijfers er ook op dat het baliepersoneel en medewerkers ter plaatse een grote rol spelen in het aantrekken en verder helpen van (nieuw) publiek. Een familievriendelijke ontvangst is cruciaal! Medewerkers die goed gebriefd zijn, zijn onmisbaar om de actie helemaal tot zijn recht te laten komen.
Heel mooi uitgewerkte speurtocht. De bib van Beernem blijft ons verbazen met hoe creatief en goed uitgewerkt ze de speurtochten maken. Het is elke keer een plezier voor onze dochter om naar de bib te gaan.
De hoofdwinnaar(s)
Jakob, Gabriël en Matthijs wonnen dit jaar de hoofdprijs van Schatten van Vlieg en vieren dat met hun familie in Gent. Tijdens hun zoektochten in het Gallo-Romeins Museum, Museum Plantin-Moretus en Westmalle genoten de broertjes volop van het speuren, het openen van de schatkist en het ontdekken van nieuwe weetjes.
Als winnaars van de hoofdprijs mogen Jakob, Gabriël, Matthijs en hun familie twee nachten doorbrengen in Treck Hostel, de allereerste indoor camping van België. Ze logeren er gezellig in één van de originele themacaravans. Het weekend wordt nog specialer met een bezoek aan het BIG BANG Festival: een bad vol klanken met wonderlijke voorstellingen, interactieve installaties en muziekinstrumenten die je nog nooit gezien hebt. Als VIP krijgen ze als eerste toegang tot het programma én genieten ze van de beste plaatsen!
Daarbovenop mogen ze ook een blik achter de schermen werpen tijdens een rondleiding door de Bijloke: vragen stellen aan twee artiesten tijdens een Meet & Greet en mee op pad gaan voor een interview met de BIG BANG-ambassadeurs. Als kers op de taart sluit de familie hun weekend af met een rondleiding door het STAM, een heerlijk museum voor kinderen. En ook de lunch staat twee dagen lang voor hen klaar.
Dit vonden de organisatoren van Schatten van Vlieg 2025
Jaarlijks bevragen we de deelnemende organisaties over de afgelopen Schatten van Vlieg-editie. Bijna 200 locaties vulden de bevraging in.
Nieuwe bezoekers dankzij Schatten van Vlieg
De actie slaagt erin gezinnen met jonge kinderen op een laagdrempelige manier te laten kennismaken met cultuur- en vrijetijdslocaties in de buurt.
90% van de deelnemende locaties gelooft dat Schatten van Vlieg families met kinderen motiveert om hun locatie te bezoeken.
74% zegt families met jonge kinderen voor de eerste keer op hun locatie te hebben ontvangen dankzij de zoektocht.
Tevreden met ondersteuning door het Vliegteam
De deelnemende verstoplocaties staan er niet alleen voor: het Vliegteam voert promo bij het grote publiek, voorziet heel wat hulpmiddelen en is steeds bereikbaar voor vragen.
90% is eerder tot zeer tevreden over de dienstverlening van het Vliegteam.
91% is eerder of helemaal tevreden over de communicatiecampagne bij het grote publiek.
Belang van lokale communicatie
De locaties hebben ook zelf op verschillende manieren promotie gevoerd en werden hierbij ondersteund door het Vliegteam.
85% is eerder of helemaal tevreden over de promotionele ondersteuning (affiche- en flyersjablonen, e-mailbanners, social media posts…) voor de lokale campagne.
De eigen online kanalen en de gemeentelijke kanalen blijven het populairst, zo’n 97% zet deze in.
De visibiliteit van de actie ter plaatse is belangrijk: 75% gebruikte een gevelbord van Vlieg, displays, posters of schermen.
70% gebruikte de eigen printmedia (affiches, flyers, brochure...)
20% zette de lokale media in (eigen persberichten, regionale tv-zender, radiostations en krantenredacties of advertenties in lokale media)
26% ging langs bij scholen of andere organisaties om de actie toe te lichten.
Het Vliegteam voorziet daarnaast ook een samenwerkingsgids, een communicatiegids en inspiratiegids die duidelijk populair zijn:
De inspiratiegids was voor mij een meerwaarde! Zeker voor mensen die eerste keer deelnemen, is de inspiratiegids een geruststelling.
Samen sterker
48,5% heeft inhoudelijk, financieel, promotioneel en/of toeleidend samengewerkt. Verschillende gemeenten bundelden de krachten, vrijwilligers werden opgetrommeld, verstoplocaties werkten samen met andere cultuurhuizen of gemeentediensten of deden een beroep op scholen, sociaal werkers, lokale kunstenaars of handelszaken. Ook de kleine samenwerkingen zorgen voor een meerwaarde.
Een lagere school klas dacht in het voorjaar met ons mee over welke collectiestukken konden dienen en welke opdrachten leuk zouden zijn.
In stad Mechelen is er een samenwerking met de verschillende partners die een zoektocht aanbieden. Kinderen die 3 zoektochten doen, mogen gratis de Sint-Romboutstoren beklimmen. Vanuit de jeugddienst van Mechelen worden hiervoor stempelkaarten voorzien voor de verschillende partners.
UiTPAS en Schatten van Vlieg
48% deed mee aan de actie rond Schatten van Vlieg en UiTPAS. Deelnemende locaties plaatsten een pancarte van Schatten van Vlieg / UiTPAS. Via de pancarte op de balie konden deelnemers een punt sparen voor een specifiek evenement. Deze actie zorgde voor visibiliteit van UiTPAS en Schatten van Vlieg. Er werden in totaal maar liefst 22.679 punten gespaard op Schatten van Vlieg zoektochten door bijna 9000 UiTPAS-houders
Huizen die deelnemen aan deze actie kunnen nu heel eenvoudig schattenjagers op de hoogte brengen van ander familieaanbod of van de schattenjacht van volgende zomer via de segmentatietool.
2026
86% van de respondenten gaf aan dat ze Schatten van Vlieg waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk zouden aanbevelen aan andere cultuurhuizen.
97% wil volgend jaar opnieuw meedoen. 2,5% weet het nog niet.
Schatten van Vlieg 2026: Zie jij wat ik zie?
Wil jij als cultuurhuis of vrijetijdsorganisator ook een schattenjacht organiseren? Via onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte over het laatste nieuws van de volgende Schatten van Vlieg-editie.
Schatten van Vlieg
Kinderen ontdekken in de zomervakantie jouw culturele locatie, op zoek naar de verborgen schat.
Thema 2026: Zie jij wat ik zie?
De zintuigen zijn een toegankelijke manier om kinderen te laten kennismaken met kunst en cultuur. In 2026 komt het thema ‘Zie jij wat ik zie?’ aan bod. Wij kijken er alvast naar uit.